بخشی از مقاله

چکیده

از گذشته تا کنون مسئله اخبار صادر شده توسط سیستم حسابداری بارها مورد مطالعه قرار گرفته است و تحقیقات بسیاری اثر این اخبار بر روی بازار و سرمایه گذاران را مورد مطالعه قرار دادهاند و لیکن معدود تحقیقی اثر این اخبار را بر روی ارکان راهبری شرکت مورد بررسی قرار داده است. در این پژوهش ارتباط میان اخبار خوب و بد با تغییر مدیر عامل و نیز تغییر اعضای هیات مدیره برای نمونه آماری متشکل از 236 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بین سالهای 1387 تا 1392 مورد بررسی قرار گرفته است.

نتایج این تحقیق که با مبنا قرار دادن فزونی بازده داراییها از نرخ سود سپرده یکساله بانکی به عنوان خبر خوب صورت پذیرفت، نشان داد که بین خبر خوب و یا بد صادر شده توسط سیستم حسابداری شرکتها و تغییر مدیر عامل و همچنین تغییر اعضای هیات مدیره رابطه معناداری وجود ندارد. همچنین وجود ارتباط مثبت معنادار بین متغیر تغییر مدیر عامل و متغیر تغییر اعضای هیات مدیره و وجود ارتباط منفی معنادار بین متغیرهای تغییر مدیر عامل و نوع گزارش حسابرس و در نهایت عدم وجود ارتباط معنادار بین متغییر تغییر سهامداران اصلی با متغییر تغییر مدیر عامل و متغیر تغییر اعضای هیات مدیره از دیگر نتایج این تحقیق میباشند.

مقدمه

یکی از اهداف حسابداری که در منابع مختلف حسابداری بسیار بیان گردیده است ارائه اطلاعات مفید جهت ارزیابی وظیفه مباشرت مدیران بویژه مدیر عامل میباشد. این مسئله آنقدر اهمیت یافته که اسکات - 2012 - آن را در کنار هدف مفید بودن جهت تصمیمگیری قرار داده و    از موازنه بین اطلاعات مفید برای تصمیمگیری و مفید برای ارزیابی وظیفه مباشرت مدیر به عنوان مسئله بنیادین حسابداری یاد میکند. همچنین بر اساس تئوری علامت دهی اینگونه بیان میشود که مدیران تمایل به افشای اختیاری اخبار خوب شرکت دارند و در این راستا از ابزار مدیریت سود بهره میبرند.

در تحقیقات بسیاری به مسئله پاداش مدیرت به عنوان انگیزهای برای مدیریت سود و تغییر در نوع و اثرگذاری اخبار شرکت پرداخته شده است، لیکن به وجود رابطه بین اعلام اخبار بد و احتمال برکناری مدیریت کمتر توجه گردیده است. شرایطی وجود دارد که مدیر با وجود انعقاد یک قرارداد کارا از ارائه اطلاعات صادقانه سرباز میزند، در این شرایط مدیر دچار ضررهای مربوط به کاهش اعتبار و یا حتی بدهیهای قضایی خواهد گردید - اسکات، . - 2012 لذا این امکان وجود دارد که مدیر از ارائه اخبار بد سربار زند و یا حداکثر تلاش خود را بنماید که از شدت اثرگذاری اخبار بد بکاهد.

این حقیقت که هرکس در گرو کاری است که انجام داده است بر کسی پوشیده نیست. گزارش تروبلاد از پاسخگویی به عنوان مسئولیت مدیریت در اقدامات انجام شده و یا نشده و عواقب این اقدامات یاد میکند . - IASB, 2005 - لذا این انتظار وجود دارد که مدیران را به خاطر عملکرد ضعیف و ارائه اخبار بد مجازات نمود. این تحقیق در راستای سایر تحقیقات اثباتی در حوزه حسابداری بوده و    نشان دهنده اثر گزارشات حسابداری بر روی عزل و نصب مدیران شرکتها میباشد. در این تحقیق سعی شده است که به صورت تجربی شواهدی کسب نمود که نشان دهد که اخباری که مدیران ارائه میدهند در ادامه و یا عدم ادامه همکاری مدیران با شرکت تأثیرگذار میباشد.

پیشینه تحقیق

استخدام و برکناری مدیران ارشد و اعضای هیات مدیره یکی از مهمترین سازوکارهای کنترلی برای شرکتها قلمداد میگردد - بونیر و برونر، - 1989، به طوری که این سازوکار علاوه بر آن که مانع از کم کاری مدیران میشود، محرک آنها جهت عمکرد بهتر و افشای اطلاعات لازم از سوی آنها میگردد. در بازارهای رقابتی اگر مدیر نتواند ارزش شرکت را افزایش دهد، ممکن است توسط سایر شرکتهای رقیب تحصیل یا تحت کنترل قرار گیرد.

در چنین حالتی اولین کاری که مالکان یا کنترلکنندگان جدید انجام خواهند داد، عزل مدیر و مدیران شرکت از سمت خود و انتصاب مدیران جدید میباشد - مهرانی و همکاران، . - 1392 لذا مدیر جهت عملکرد بهتر و افزایش ارزش شرکت دارای انگیزه میباشد. وارنر و همکاران - 1988 - به رابطه معنادار میان عملکرد ضعیف شرکت و تغییرات مدیریت اذعان نمودهاند. این رابطه نیز در تحقیق بونیر و برونر - 1989 - مورد تأیید قرار گرفته است.

بیتی و زاژاک - 1987 - اثر تغییر مدیر عامل بر روی عملکرد شرکتهای بزرگ را مورد بررسی قرار دادند. آنها با بررسی 209 شرکت از سال 1979 تا 1980 به این نتیجه دست یافتند که اعلام خبر تغییر مدیر عامل با کاهش ارزش شرکت در ارتباط میباشد. آنها بیان میکنند که اگر تغییر مدیر عامل به عنوان نمادی از سودآوری مساعد و افزایش جریانات نقدی مورد انتظار شرکت از سوی بازار تلقی گردد، بازار در جهت افزایش قیمت سهام شرکت واکنش نشان میدهد. اما اگر تغییر مدیر عامل نامساعد باشد و با این تغییر در انتظارات بازار هیچگونه تغییری ایجاد نشود بر روی قیمت سهام اثر معکوس میگذارد. این نتیجه به همراه گفته مهرانی و همکاران - 1392 - مبنی بر تغییر مدیریت بدلیل کاهش ارزش شرکت میتوانند بیان کننده وجود رابطه متقابل بین ارزش شرکت و تغییر مدیران شرکت باشد.

لوباتکین و همکاران - 1989 - در یک نمونه بزرگ 477 شرکتی بین سالهای 1971 تا 1985 ارتباط بین بازده اضافی با تغییر مدیر عامل را مورد بررسی قرار دادند. آنها مدعی شدند که در نمونه آنها تنها 11/3 درصد از شرکتهای مورد بررسی مدیر عامل خود را از خارج از شرکت منصوب نموده بودند. همچنین آنها به شواهدی برخورد نمودند که بیان کننده عملکرد ضعیف شرکت قبل از تغییر مدیر عامل بوده است. تحقیق آنها نشان داد که سرمایه گذاران نسبت به تغییر مدیر عامل بیتفاوت نبوده و نسبت به آن واکنش منفی نشان میدهند. نکته قابل توجه این است که سرمایه گذاران نسبت به استخدام مدیر خارج از شرکت برای شرکتهای با عملکرد مطلوب واکنش مثبت نشان داده بودند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید