بخشی از مقاله

چکیده

پژوهش حاضر به بررسی رفتار اطلاع یابی اعضاي هیئت علمیعلوم انسانی دانشگاه شیراز در پایگاههاي اطلاعاتی پیوسته میپردازد. این پژوهش برآن است تا بهسؤالاتیدر مورد میزان استفاده از پایگاههاي اطلاعاتی، پراستفادهترین و کماستفادهترین پایگاههاي اطلاعاتی، و مهمترین دلایل استفاده و عدم استفاده از منابع اطلاعاتی در بین اعضاي هیئت علمی دانشگاه شیراز پاسخ دهد. تأکید این مقاله بر اعضاي هیئت علمی دانشکده علوم انسانیاست و در اکثر موارد سعیشده است تا وضعیت اعضاي هیئت علمی دانشکده علوم انسانی با اساتید سایر دانشکدهها مقایسه شود.روش پژوهش به کار رفته، روش پیمایشیوابزار گردآوري دادههاپرسشنامهاست. جهت تجزیه و تحلیل دادهها در سطح توصیفیواستنباطی نیز ازنرم افزار آماري علوم اجتماعی - SPSS - استفاده شده است.

می یافتهها نشان  دهد که هر چند تولیدات علمی اعضاي هیئت علمی دانشکده علوم انسانی کمتر از اساتید دانشکده فنی و مهندسی و بیشتر از اعضاي هیئتعلمی دانشکده علوم پایهاست،آنانبیشپایگاهازسایر دانشکدهها از هاي اطلاعاتی استفاده مینمایند. همچنین در میان پایگاههاي موجود در دانشگاه شیراز، پایگاههاي Science Direct،Elsevier، و ProQuest به ترتیب پراستفادهترین پایگاههاي اطلاعاتی از جانب اعضاي هیئت علمی دانشکده علوم انسانی دانشگاه شیرازهستند.نتایج حاکی از آن است که مهمترین دلیل استفاده از پایگاه هاي اطلاعاتی بهبود کیفیت تدریس، و شرکت در همایشهايداخلی وخارجیاست.از جانب دیگر، مهمترین دلیل عدم استفاده پاسخگویان از پایگاه هاي اطلاعاتی تامین نیازهاي اطلاعاتی از طریق سایر منابع است. همچنین پاسخگویانعقیده دارندکه بهترین روش آموزش نحوه استفاده ازپایگاههاي اطلاعاتی همانا »ایجاد Help Linkبررويوب سایت کتابخانه دانشگاه« است.

واژگانکلیدي:علومانسانی،هیئتعلمی،ایران،دانشگاه شیراز

مقدمه

جامعه کنونی، جامعه اطلاعات است و برتري جهان پیشرفته بر جهان عقب مانده بیش از آنکه اقتصادي یا نظامی باشد، اطلاعاتی است. به بیان دیگر، نخستین وجه تمایز کشورهاي توسعه یافته با کشورهاي توسعه نیافته در میزان تولید، سازماندهی، و استفاده از اطلاعات است - سلیمی، . - 1385پیشرفت هاي اخیر در فناوري اطلاعات، کتابخانه ها و مراکز اطلاعاتی را تحت تأثیر خود قرار داده است. وجود شبکههاي ارتباطی گسترده از جمله اینترنت، روشهاي جستوجو و بازیابی اطلاعات را متحول ساخته و این امکان را فراهم نموده است تا طیف وسیعی از پژوهشگران، بدون حضور فیزیکی در کتابخانهها و مراکز اطلاعاتی و تنها با دسترس به یک رایانه و خط اینترنت اقدام به رفع نیازهاي اطلاعاتی خود از طریق پایگاههاي اطلاعاتی پیوسته1 نمایند.

منظور از پایگاههاي اطلاعاتی پیوسته محملهاییاست که منابع اطلاعاتی را به صورت یکپارچه و در قالب فایلهاي رایانهاي ذخیره میکنند و امکان جستوجو و بازیابی سریع اطلاعات را از طریق دسترس به اینترنت و اشتراك این پایگاهها فراهم میآورند.استفاده از شبکههاي جهانی و دریافت اطلاعات از پایگاه هاي اطلاعاتی در سراسر جهان از طریق اینترنت، اشاعه دانش مدون بشر را سریعتر و سهلتر ساخته است. همچنین امکان استفاده از اطلاعات به کمک ابزارهاي دقیق و توانمند ارتباطات راه دور، فناوريهاي رایانهاطلاعومدیریت نظامهاي رسانی، پژوهشگران را در تهیه و تدوین برنامههاي مطالعاتی و چگونگی انتخاب روشهاي دریافت اطلاعات ودرنتیجه تصمیمگیريهاي صحیح یاري میدهد.امروزه محققین میتوانند از اطلاعات بسیار ارزشمند تولید و ذخیره شده در پایگاههاي اطلاعاتی تخصصی استفادهکنند - جعفرنژاد، . - 1 :1379

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید