بخشی از مقاله

مقدمه :

تعهد،حالتی روانی است که نوعی تمایل،نیاز و الزام جهت ادامه اشتغال در یک سازمان می باشد - الن و مایر.{14}2تعهد، تمایل افراد برای صرف انرژی و وفاداری خویش به نظام اجتماعی تعریف می کند

طی سه دهه اخیر ،مفهوم تعهد سازمانی ،مبحث مهم و مورد توجه محققین بوده است .مفهوم تعهد سازمانی از انجا اهمیت می یابد که عوامل ریشه گرفته از سطح تعهد کارکنان سازمان،بر سازمانها به صورت یک جز و بر جامعه به عنوان یک کل اثرات عمده و مهمی دارد. برای تعیین پیش ایندها و پی امدهای مختلف تعهد سازمانی که از روابط مثبت و منفی این متغیرها با سازه تعهد ناشی می شود،وقت و تلاش زیادی صرف شده است

لوتانز4 " به نقل از عراقی {8}اظهار می دارد که در متون تحقیقی اخیر، نگرش کلی تعهد سازمانی ، عامل مهمی برای درک و فهم رفتار سازمانی و پیش بینی کننده خوبی برای تمایل به باقی ماندن در شغل آورده شده است . تعهد و پایبندی مانند رضایت ، دو طرزتلقی نزدیک به هم هستند که به رفتارهای مهمی مانند جابجایی و غیبت اثر می گذارند

یافته های برخی دیگر از مطالعات نشان داده است که نگرش شغلی از جمله تعهد سازمانی با بعضی از رفتارهای کار از جمله تمایل به ترک شغل، قصد جستجوی شغلی دیگر، غیبت و عملکرد شغلی رابطه معنی دار دارند. - ماتیو و زاجاک{17} 5، پورتر و مودی 6و همکارانش، {18}،بر این عقیده اند که کارمندان دارای تعهد سازمانی بالا ممکن است نسبت به کسانی که تعهد کمتری دارند، عملکرد بهتری داشته باشند.

از جمله افرادی که در مورد عوامل مرتبط با تعهد سازمانی پژوهش انجام داده اند می توان به تافت{19}، انجیل و پری {15}، ، حاجی کریمی,رضاییان,عالم تبریز,سلطانی {3}، دعایی و برجعلی لو {4}، پور سلطانی و ایرجی تفندر{2}،شاکری نیا و نبوی{7}، نورانی{10}و عریضی و گل پرور {9}،اتلیخانی{1}،مدنی و زاهدی{11}و دهقانیان،صبور و حجتی{5}، اشاره نمود .

پژوهشگر به عنوان یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه ازاد اسلامی واحد خرم اباد در مواردی چند، نشانه هایی از غیبتهای مکرر،پایین بودن دلبستگی وسطح علاقه به حضور در محل کار و انجام وظایف محوله را مشاهده نموده است و چون از نظر ادبیات مدیریت و به ویژه رفتار سازمانی این مقوله ها مرتبط به بحث انگیزش و به دنبال ان تعهد سازمانی است،بنابراین پژوهشگر بر ان شد تا با انجام این پژوهش با تمرکز بر نظریه تعهد سازمانی الن و مایر، به این سوال کلی پاسخ دهد که وضعیت ابعاد تعهد سازمانی اعضای هیئت علمی دانشگاه ازاد واحد خرم اباد چگونه است و چه عواملی بر ان موثر است؟

مواد و روشها

پژوهش حاضر بر اساس هدف،کاربردی و با توجه به روش از جمله پژوهشهای همبستگی است. جامعه اماری این پژوهش شامل کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاه ازاد خرم اباد بود که جمعا 147 نفر بودند. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی-مورگان ، 106 نفر براورد شد که چون شاما دو طبقه زن و مرد بودند به روش طبقه ای نسبی انتخاب شدند.ابزار پزوهش شامل پرسشنامه های تعهد سازمانی آلن و مایر - - 1997، پرسشنامه حمایت سازمانی آیزنبرگر و همکاران - - 1986، پرسشنامه عدالت سازمانی نیهوف و مورمن - - 1993، پرسشنامه امنیت شغلی نیسی - - 1379 ، پرسشنامه مشارکت سازمانی دنیسون - - 2006 و پرسشنامه محقق ساخته ای که فرصتهای شغلی خارج از دانشگاه را اندازه می گرفت ،بود.

یافته ها
در این بخش یافته های پژوهش  در دوبخش توصیفی و از کل افراد پاسخ دهنده 85.8 درصد 91 - نفر - از پاسخگویان را مردان تشکیل داده اند و 14.2 درصد - 15 نفر - از پاسخگویان زن می باشند .هم چنین 43.4 درصد 46 - نفر - دارای مدرک فوق لیسانس و 56.6 درصد 60 - نفر - دارای مدرک دکترا بودند.

از میان پاسخگویان افرادی که 31 ساله بودند،دارای حداقل سن و افرادی که 49 ساله بودند،دارای حداکثرسن .هم چنین از میان پاسخگویان افرادی که 4 سال سابقه کار دارند دارای حداقل سابقه خدمت بین تمامی پاسخدهندگان بوده اند و افرادی که 20 سال سابقه خدمت دارند دارای حداکثر سابقه کار بین تمامی افراد پاسخگو در این تحقیق بوده اند با توجه به میانگین سابقه کار افراد پاسخگو که برابر با 10.02 می باشد می توان چنین بیان کرد که بیشتر افراد پاسخگو حدوداً 9 تا 10 سال سابقه خدمت داشتند.

در بخش یافته های استنباطی با توجه به فرضیه ها پژوهش نتایج کسب شده ارائه می شود:

جدول :1 ضرایب همبستگی عدالت سازمانی و تعهد سازمانی

بر اساس جدول 1،متغیر احساس عدالت سازمانی فقط تاثیر مستقیم بر تعهد سازمانی دارد و تاثیرمستقیمی بر دو متغیر تعهد هنجاری و تعهد عاطفی ندارد.

جدول :2 ضرایب همبستگی متغیر های درک حمایت سازمانی و تعهد سازمانی

بر اساس جدول 2، درک حمایت سازمانی با تعهد سازمانی و تعهد عاطفی و تعهد هنجاری اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد خرم آباد موثر رابطه مثبت و مستقیم دارد.

جدول :3 ضرایب همبستگی متغیر های امنیت شغلی و با توجه به اطلاعات جدول 3، بین امنیت شغلی با تعهد سازمانی و تعهد هنجاری رابطه معناداری وجود دارد به عبارتی امنیت شغلی تاثیر مستقیم بر تعهد سازمانی و تعهد هنجاری دارد اما تاثیرمستقیمی بر تعهد عاطفی ندارد.

جدول :4 ضریب همبستگی متغیر های امکان مشارکت سازمانی و تعهد

بر اساس جدول 4،بین متغیر امکان مشارکت سازمانی با تعهد سازمانیفتعهد هنجاری و تعهد عاطفی رابطه مثبت میتقیم وجود دارد.

جدول :5 ضرایب همبستگی متغیر های فرصتهای شغلی خارج از دانشگاه و تعهد سازمانی

با توجه به اطلاعات جدول 5،بین فرصتهای شغلی خارج از دانشگاه با تعهد سازمانی و تعهد هنجاری اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد خرم آباد رابطه معنادار معکوس وجود دارد بدین معنی که با افزایش فرصتهای شغلی خارج از دانشگاه ، تعهد سازمانی و تعهد هنجاری افراد مورد مطالعه کاهش می یابد.در واقع فرصتهای شغلی خارج از دانشگاه به طور مستقیم بر تعهد سازمانی و تعهد هنجاری موثر است ولی بر تعهد عاطفی تاثیر مستقیم ندارد.

جدول 6، ضرا یب همبستگی سطح تحصیلات و تعهد سازمانی
بر اساس جدول 6، بین متغیر های سطح تحصیلات افراد پاسخگو و تعهد سازمانی ، تعهد عاطفی و تعهد هنجاری رابطه معناداری وجود ندارد.

جدول 7، ضریب همبستگی پیرسون متغیر های تعهد مستمر و سابقه سازمانی

بر اساس جدول 7، سابقه سازمانی با تعهد مستمر رابطه مثبت و مستقیم دارد.

جدول:8تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم عوامل موثر بر تعهد سازمانی

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید