بخشی از مقاله

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین رشد اجتماعی با سطح خود مدیریتی و میزان پایبندی به فعالیت بدنی اعضای هیأت علمی دانشگاه بود. روش پژوهش توصیفی-همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال تحصیلی 1392 -93 که تعداد آن ها 670 نفر بود. حجم نمونه شامل 226 نفر در نظر گرفته شد که به روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای متناسب با جامعه آماری اعضای هیأت علمی مرد و زن انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامه 15 سؤالی رشد اجتماعی لاک - 2007 - ، پرسشنامه 15 سؤالی سطح مهارتهای خود مدیریتی توس مانز - 2009 - و پرسشنامه 40 سؤالی میزان پایبندی به فعالیت بدنی پروچسکا بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری t تک متغیره، تحلیل رگرسیون، ضریب همبستگی و تحلیل واریانس چندمتغیره - مانوا - و تک متغیره - انوا - و t مستقل استفاده شد.

نتایج نشان داد که با توجه به این که میانگین های حاصله از میانگین فرضی - 3 - بزرگتر و t حاصله نیز از مقدار بحرانی جدول - 1/96 - بزرگتر بود در نتیجه اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از رشد اجتماعی، سطح مهارت های خود مدیریتی و پایبندی به فعالیت بدنی مناسبی برخوردار بودند. R مشاهده شده در سطح p 0/05 همبستگی مثبت و معناداری را بین رشد اجتماعی و سطح مهارت های خود مدیریتی اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نشان داد. ضریب همبستگی مشاهده شده در سطح p 0/05 همبستگی مثبت و معناداری را بین رشد اجتماعی و پایبندی به فعالیت بدنی اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نشان داد. ضریب همبستگی مشاهده شده در سطح p 0/05 همبستگی مثبت و معناداری را بین خود مدیریتی و پایبندی به فعالیت بدنی اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان داد.

واژههای کلیدی: رشد اجتماعی، سطح خود مدیریتی، میزان پایبندی به فعالیت بدنی، اعضای هیأت علمی

-1 مقدمه

روانشناسان و کارشناسان علوم تربیتی از نظر رشد فرد، به اصطلاحاتی همچون رشد تربیتی رشد عاطفی، رشد ذهنی، رشد اخلاقی، رشد شخصیت و سرانجام رشد اجتماعی1 اشاره داشتهاند که شاید بتوان گفت رشد اجتماعی، مهمترین جنبه وجود هر شخص است. رشد اجتماعی یعنی تغییراتی که در نتیجه تأثیر متقابل با اشخاص، اوضاع و احوال اجتماعی و سازماندهی در فرد بوجود می آید و به بیانی دیگر سلسله تغییرات و پیشرفتهایی که از هنگام تولد تا مرگ در رفتار اجتماعی احساسات، گرایشها، ارزشها و... رخ میدهند و موجب انطباق پذیری بیشتر فرد با محیط پیرامونی وی میشود - اسپنسر2،. - 2011

لاسول - 2012 - 3 معتقد است که معیارهای اندازه گیری رشد اجتماعی هر کس، میزان سازگاری او با دیگران است. این دیگران از دوستان و آشنایان، همکاران افراد خانواده و بستگان گرفته تا همسایگان و حتی کسانی که برای اولین بار با آن ها برخورد شده را شامل می شود. رشد اجتماعی نه تنها در سازگاری با اطرافیان که هم اکنون با آنها سروکار داریم مؤثر است، بلکه در موفقیت تحصیلی، پیشرفت و موفقیت شغلی، انتخاب همسر و رضایتمندی از زندگی زناشویی و ارتقاء منزلت و پایگاه اجتماعی نیز تأثیر بسزایی دارد.

در زندگی انسان امروز برقراری ارتباط میان فردی از اهمیت بسزایی برخوردار شده است. نه تنها از آن جهت که انسانها در هر حال ناگزیر از روابط بین فردی هستند بلکه از آن جهت نیز که خیلی از مشاغل و بسیاری از واقعیت های زندگی انسان امروزه داشتن مهارت های ارتباطی خاصی را میطلبد. در این میان نقش مهارتهای خود مدیریتی در توسعه رشد اجتماعی بسیار است. میریل و گیمبل - 2011 - 4 در تعریف مهارتهای خود مدیریتی5 میگوید، خود مدیریتی به معنی کنترل و هدایت واکنشهای هیجانی و احساسات در برابر افراد و در موقعیتهای مختلف که از این طریق قادر به واکنش مثبت و مؤثر باشد. خود مدیریتی به معنای پذیرش نقاط ضعف و مدیریت پیوسته و دائم گرایشهاست. در واقع خود مدیریتی توانایی بالاتر از مقاومت در برابر رفتار مشکل زا است خود مدیریتی وابسته به خود آگاهی شماست و رفتارها را بهطور مثبت رهبری کردن است.

هدف از کسب این مهارت ها رسیدن به سلامت جسمی و روانی و بهبود عملکرد فرد در زندگی شخصی و اجتماعی و بخصوص زندگی شغلی است. فرد در زندگی شغلی نیازمند رشد اجتماعی است تا بتواند سازگاری بیشتری با محیط خود داشته باشد. به همین جهت مهارت های خود مدیریتی و رشد اجتماعی، می تواند یاری دهنده فرد در پایبندی به تصمیماتی باشد که برای زندگی اتخاذ می کند که در میان پایبندی به ورزش میتواند یک موضوع مهم باشد - همیلتون و چریل6، . - 1386 پروچسکا - 1992 - 7 در تعریف پایبندی به ورزش میگوید، پایبندی به ورزش به معنی این است که افراد علیرغم گذشت چند سال به برنامه ورزشی خود پایبند بوده و آن را اجرا کنند. متغیرهای گوناگونی وجود دارد که میتواند پایبندی به ورزش تحت تأثیر قرار دهد که در این پژوهش مهارتهای خود مدیریتی و رشد اجتماعی مورد بررسی قرار میگیرد؛ اما این تا چه حد متغیرهای مهارتهای خود مدیریتی و رشد اجتماعی میتواند پایبندی به ورزش را در بین اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تقویت کند، موضوعی است که در پژوهش حاضر به آن پرداخته میشود.

روش شناسی پژوهش

روش پژوهش: با توجه به اینکه در این پژوهش، پژوهشگر در صدد سنجش رابطه بین رشد اجتماعی با سطح خود مدیریتی و میزان پایبندی به فعالیت بدنی اعضای هیأت علمی دانشگاه بوده بنابراین، روش پژوهش توصیفی - همبستگی انجام خواهد شد. جامعه آماری: جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که تعداد آنها بر اساس آمار ارائه شده از سوی کارگزینی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1392 برابر 670 نفر میباشد. بنابر محاسبه به عمل آمده حجم نمونه 242 نفر بدست آمد اما پرسشنامههای برگشتی و کامل 226 پرسشنامه بود. روش نمونه گیری: با توجه به این که جامعه آماری اعضای هیأت علمی مرد و زن دانشگاه متفاوت بوده، از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با جامعه آماری اعضای هیأت علمی مرد و زن استفاده شد. ابزار اندازه گیری: در این پژوهش از سه پرسشنامه به شرح زیر استفاده شد:

- 1 پرسشنامه مهارتهای خود مدیریتی مانز8

این پرسشنامه توس مانز - 2009 - تهیه شده و دارای 15 سؤال بسته پاسخ با طیف پنج گزینهایکاملاً - موافقم، موافقم، نظری ندارم، مخالفمکاملاً، مخالفم - میباشد که به ترتیب نمره 1-2-3-4-5 به آنها تعلق گرفته است. این پرسشنامه مهارتهای خود مدیریتی را در سه مؤلفه استراتژی رفتار، استراتژی پاداش طبیعی و استراتژی فکر سازنده مورد سنجش قرار میدهد. هر کدام از مؤلفهها توسط 5 سؤال مطرح شده در پرسشنامه مورد سنجش قرار میگیرد. روایی و پایایی پرسشنامه در تحقیق مانز - 2009 - به ترتیب 0/70 و 0/82 گزارش داده شد. در پژوهش حاضر نیز پس از انجام یک مطالعه مقدماتی و اجرای پرسشنامه بر روی 30 نفر از جامعه آماری انجام شد که ضریب پایایی پرسشنامه محاسبه خواهد شد. در پژوهش حاضر نیز برای سنجش پایایی پرسشنامه، پس از انجام یک مطالعه مقدماتی و اجرای پرسشنامه بر روی 30 نفر از جامعه آماری و تعیین واریانس سؤالات، از طریق ضریب آلفای کرونباخ مورد محاسبه قرار گرفت که ضریب پایایی کل پرسشنامه 0/85 بدست آمد.

- 2 پرسشنامه رشد اجتماعی

این پرسشنامه توسط لاک - 2007 - 9 تهیه شده و دارای 15 سؤال با طیف پنج گزینهای - همیشه، غالباٌ، گاهی اوقات، بندرت، هرگز - بوده که به ترتیب به آن ها نمره 1-2-3-4-5 تعلق میگیرد. این پرسشنامه دارای یک نمره کلی میباشد. ضریب آلفای کرونباخ بدست آمده در تحقیق لاک 0/83 - 2007 - و روایی همزمان آن 0/70 گزارش شده است. در پژوهش حاضر نیز پس از انجام یک مطالعه مقدماتی و اجرای پرسشنامه بر روی 30 نفر از جامعه آماری انجام شد که ضریب پایایی پرسشنامه 0/80 بدست آمد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید