بخشی از مقاله

چکیده:

اهمیت و توجه به روابط انسانی در مدیریت انسانی ونقش غیر قابل انکار آن در جهت دستیابی به اهداف سازمان بر کسی پوشیده نیست در مکتب انسان ساز اسلام تأکید ویژه اي بر روابط انسانی شده است .مدیریت روابط انسانی رویکرد روانشناختی به سازمان دارد و روي رفتار بالقوه انسان بحث می کند و به تفاوت هاي فردي و شخصیت افراد توجه دارد.در بحث روابط انسانی تأکید روي جلب رضایت کارکنان است.

روابط انسانی در اسلام و مدیریت اسلامی تأثیر و تأثر، مفاهمه و ادراك متقابل با دیگران به منظور تأثیر گذاشتن و ایجاد تغییر در افکار، نگرش ها، اعمال وبه طور کلی اصلاح رفتار دیگران هماهنگی و تعامل روابط پنج گانه ي انسان با خود، با خلق، باخالق، با دنیا و با آخرت می باشد. روابط انسانی در مدیریت رفتارسازمانی با شناسایی آغاز می شود و باید به رشد وتوسعه پایدار بینجامد. انسان موجودي اجتماعی است و اجتماع نیز شبکه اي در هم تنیده از روابط انسانی می باشد و زندگی هم یک شبکه ي ارتباطی است.

مدیریت اسلامی فرصت وامکان حق جویی و عدالتخواهی است و انسان مدارمی باشد .مدیریت اسلامی اداره و هدایت سازمان در مسیر الی االله و بستر ارزشهاي اسلامی از طریق حق جویی، عدالت خواهی، ظلم ستیزي و حمایت از محرومان به منظور نیل به اهداف بر حق سازمان و تأمین مصالح مادي و معنوي افراد سازمان و فراهم ساختن زمینه ي رشد وتعالی آنان را دربردارد.با مطالعه 25 منبع وماخذ ،مقاله در 2بخش ارائه شده است.

بخش اول: مدیریت اسلامی –روابط انسانی ،مبادي مدیریت اسلامی، معرفی انسان، مفهوم روابط انسانی، ابعاد محدود ونامحدود انسان بخش دوم: انواع شبکه هاي ارتباطی، انواع رفتار مدیر شرح داده شده است..هدف این مقاله دستیابی به راههاي عملی قواعد اسلامی در زمینه روابط انسانی در مدیریت اسلامی است. در مدیریت اسلامی، مفهوم روابط انسانی مفاهمه است و هدف وسیله را توجیه نمی کند.اساس ارزشهاي مدیریت اسلامی رضایت پروردگار است نه رضایت مدیران و مافوق.مدیریت بر شالوده ي رابطه متقابل استوار می گردد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید