بخشی از مقاله

چکیده

این مقاله، یک مقاله مروری است که مطالب آن بر اساس کتاب ها و اسناد مطالعه شده دیگر بدست آمده است.. انسان، به ویژه جوان ونوجوان، به ارتباط اجتماعی نیازمند است؛ زیرا آدمی موجود اجتماعی است و ارتباط با دیگران پاسخ آن نیاز درونی به شمار میآید.داشتن روابط ضرورت دارد؛ ولی چگونگی آن از اهمیت بیشتری برخوردار است. در این میان ارتباط با جنس مخالف موضوعی مهم و حساس است. روان شناسان معتقدند، میل و کشش به جنس مخالف از نظر فیزیولوژی یک نیاز طبیعی، فطری و روانی است.

آنان می گویند در تمام فرهنگها و کشورها ، پسران و دختران در سن بلوغ اولین نگاه و گرایش را به سوی جنس مخالف ابراز می کنند. اما مرز این کشش در هر فرهنگی تعریف شده است، برای مثال در جوامع غربی و سایر جوامع غیر مسلمان ارتباط میان دو جنس مخالف به خود فرد سپرده شده و هر شکلی از این ارتباط مورد پذیرش جامعه و فرهنگ آن است. اما در کشورهای مسلمان و برخی فرهنگها این ارتباط محدود است و در مواردی به فضای سیاسی و اجتماعی جامعه بستگی دارد.

نیاز به ارتباط با جنس مخالف در مقطعی از زندگی انسان مطرح می شود و این زمانی است که پسر و دختر تصمیم می گیرند تا همسر آینده را انتخاب کنند و در این ارتباط مقطعی که لازمه شناخت از همدیگر است، اصولی مطرح هستند. باید توجه داشت که نیروی پیوندجویی دو جنس مخالف، دل دادگی های پسرانه و دلبری های دخترانه و دل بستگی های طرفین، در قشر جوان وجود دارد. البته این ارتباط ها و علاقه ها منشأ تشکیل خانواده و بقای نسل و ادامه حیات می گردند، ولی باید در چارچوب اصولی اخلاقی باشند. در این مقاله سعی شده است که ارتباط دختر و پسر را ازدیدگاه های مختلف مورد بررسی قرار گیرد.

مقدمه

انسان موجودی اجتماعی است ورابطه با دیگران بخشی از زندگی وی است - قائمی.. - 1383رابطه باجنس مخالف ازدوره نوجوانی آغازمی شود و با رشد چنین ارتباطی رابطه عاشقانه با یر همجنس وقرار ملاقات گذاشتن بااو آغاز می شود - عابدی وهمکاران - 1384 این گونه روابط نگرشی را درفردایجاد می کندکه ناشی از میزان آگاهی و اطلاع اوازمحتوا واهمیت آن موضوع درزندگی واقعی اوست.برای برقرای ارتباط سالم ابتداباید دانش و اطلاع کافی کسب نمایدوسپس درراه تغییر نگرش گام بردارد که به مرور زمان وتغییرنگرش رفتار ارتباطی وی دستخوش تغییر می گردد آنچه نسل جوان امروزمارا دچار سرگردانی کرده است ازسویی زندگی در جامعه ای اسلامی وسنتی واز سوی دیگر رسانه ها وماهواره و اینترنت است که جوانان رابافرهنگی دیگر آشنا میکند که بعضی از اصول آنان باجامعه ای که درآن زندگی میکندفرق میکند وباید میان فرهنگ خود وآن چیزی که از ذهن پویای او نشات میگیرد هماهنگی ایجاد کند.

جوانی

جوان از نظر لغوی به هرچیزی اطلاق می شود که از عمرش زیاد نگذشته باشد خواه حیوان ،خواه انسان و خواه نبات امااز نظر مفهموی جوان درهر تحقیق و مطالعه علمی و تخصصی تعریف خودش را دارد - معین، - 1375 افراد در این دوره دارای نیاز های روانی غریزی عاطفی هستند که احساس میکنند که بابرقرای ارتباط باجنس مخالف می توانند این نیاز را برطرف کنند. دراین ارتباطات پسران به دنبال برطرف کردن نیازغریزی و جنسی خود و دختران به دنبال برطرف کردن نیاز عاطفی وآینده سازی خویش هستند.

روابط دختروپسر

روابط دخترو پسر به عنوان یک معضل اجتماعی است.منظورازروابط،روابط غیرعادی و ناپخته است روابطی که از روی هیجان،تخیلات ورویای غیر واقعی است. تعالیم انسان ساز اسلام این نوع روابط رانهی میکند،نه اینکه زنان و دختران راازجامعه طرد نمایدبلکه برای آنان حدودی قائل باشد. برای ایجاد عشق ولقعی و علاقه مندی بین دوجنس،دوطرف نباید دست به رفتارنمایشی برای جلب توجه بزنند.

انوع روابط:

دونوع رابطه بین دختروپسر داریم:-1 رابطع تحصیلی،شغلی،اقتصادی و.....که درااین ارتباط خود رابطه هدف نیست -2 بین دخترو پسر روابطی وجود داردمه هدف آنها برقرای ارتباط است و درآن جنسیت اهمیت داردوعواطف واحساسات طرفین حرف اصلی را می زنند.دراین ارتباطات بین عواطف و غریزه جنسی در هم تنیدگی وجوددارد که تفکیک آن بسیار دشواراست.

دیدگاه ها دررابطه دختروپسر

-1افراطی - لیبرالیستی - :هرگونه ارتباط باجنس مخالف آزاداست.فرویدوپیروان وی مدعی هستندکه اخلاق جنسی کهن،براساس محدودیت وممنوعیت است وتمام مشکلات بشربه دلیل ممنوعیت ها،محرومیت ها،ترس ها و وحشت های ناشی ازاین ممنوعیت هاست که درضمیرباطن بشرجایگزین شده است.برتراندراسل نیزهمین مطلب راساس قرار می دهدودرکتاب>>جهانی که من می شناسم<<می گوید - - اگرازانجام عملی ]رفتارجنسی[ زیانی متوجه دیگران نشود، دلیلی نداریم که ارتکاب آن رامحکوم کنیم - -

-2تفریطی: راسل درجای دیگر میگوید: پدران کلیسا ازازدواج به زشت ترین صورت یاد می کنندو برای متقی ساختن مردان ازدواج بایستی منعدم شود. دراین دیدگاه هرگونه ارتباط باجنس مخالف نهی می شود -3اعتدالی: دراین دیدگاه نه آزادی مطلق و نه محدویت کامل و منع اینگونه روابط وجود داردبلکه نگاهی میانه به این موضوع داردو ارتباط بین دوجنس مخالف دریک چهارچوب مشخص شده تعریف شده است.

دیدگاه های مختلف نسبت به روابط دختروپسر

روانشناسان معتقدند، میل وکشش به جنس مخاف از نظرفیزیولوژی یک نیاز طبیعی،فطری و روانی است.آنان می گویند درتمام فرهنگ ها و کشورها پسران و دختران درسن بلوغ اولین نگاه و گرایش رابه سوی جنس مخالف ابرازمی کنند - - - Conolly&Goldberg,2004 اما مرز این کشش درهر فرهنگ تعریف شده است،برای مثال درفرهنگ غرب ارتباط بین دوجنس مخالف به خود آنان سپرده شده است. به نحوی که دوستی، روابط جنسی وهمزیستی دختروپسر ازنظر عرفی پذیرفته شده است وآنان ممکن است حتی سالیان سال درکنار هم زندگی کنند، بدون اینکه ازدواج کرده باشند.

درجوامعی مثل آمریکا، از دختران انتظار می رود وقتی پا به سن نوجوانی می گذارند قرار های عاشقی داشته باشند - - Collins,2003 البته لازم به ذکر است که دراین جوامع براثرسهل انگاری، بی بندباری و رعایت نشدن حدودها وحریم ها، آسیب ها و نابهنجاری های اخلاقی واجتماعی فراوانی درزندگی دختران و پسران به وجود می آید - هویدافر، - 1382 این درحالی است که درکشورما ایران براساس فرهنگی دینی وعرفی جامعه، ارتباط دختر و پسر فقط به قصدازدواج ، با اطلاع خانواده ها وبه شکلی کنترل شده معنادارد. چرا که اظهارمحبت وطرح دوستی باجنس مخالف، از رفتار هایی است که جامعه دینی وارزشی آن را نمی پسندد و به آن خرده می گیرد.

امادرعین حال حضور دختر و پسر درکنارهم درمشارکت های اجتماعی وعرصه های علمی بارعایت موازین دینی و حفظ عفاف قابل قبول می باشد. - احمدی، - 1386 خداوند درآیات مختلف قرآن کریم ازجمله آیه های30،31و32سوره نور دراین باره می فرماید: به مردان باایمان بگودیده فرو نهند وپاکدامنی ورزند که این برای آنان پاکیزه تر است زیرا خداوند به آنچه می کنند آگاه است. وبه زنان باایمان بگو که دیدگان خودرا از هر نامحرمی فرو بندند و پاکدامنی ورزند وزیور های خودرا آشکارنگردانند مگر آنچه که ازآن پیداست و درادامه می فرماید:کسانی که وسیله نکاح نمی یابند، باید عفت ورزند تاخدا آنان را از فضل خویش بی نیاز گرداند. - قرآن کریم ،ترجمه الهی قمشه ای - 1385 ازدیدگاه اسلام ارتباط دوستانه وصمیمی میان دوجنس مخالف فقط درچارچوب ازدواج معنا دارد.

البته حضوردر اجتماع بارعایت موازین اسلامی و حفظ حجاب ظاهری ودرونی در عرصه های علمی و مشارکت های اجتماعی قابل قبول است. اماخارج ازاین چارچوب برای ایجاد ارتباط، اسلام ازدواج موقت یا دائم راتوصیه می کند. ازاین رو در اسلام رابطه دوستی بین دختروپسر معنا ندارد. اما بهشرط رعایت ضوابط اسلامی منعی برای این ارتباط نیست و چه بسا اینگونه ارتباطات زمینه ساز دوستی های فکری، معنوی وعقلی هم بشود.

- موسوی کانی، - 1387 دردوستی قبل ازدواج فرد رغبت رانسبت به همسر بعد ازدواج از دست می دهد. وسوء خلق به همسر آینده پیدا می کند سطح انتظار بالاست و مفهوم هیجانی هوس نیز وجود دارد اما بعد از ازدواج کاهش یافته ولی سطح انتظار هنوز بالاهست، اگر از مسائل جنسی پرهیز شود روابط قبل ازازدواج کاهش یافته دختران باید بدانند پیشنهادازسوی پسر به آنها بیشتر انگیزه جنسی دارد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید