بخشی از مقاله

چکیده :

ما در این مقاله با معرفی کردن یکی از روستاهای گردشگری در استان کردستان به نام روستای دیوزناو و معرفی کردن مناطق جذب گردشگری و مراسمات خاص آن - رودخانه ی سیروان و مراسم هل په ر که - این منطقه ی توریستی ولی نا آشنا را به مردم معرفی کنیم و در نهایت با بررسی کردن تمام شاخص های آن ، و کارهای اقدام شده بر روی منطقه مثل برنامه ریزی ، تبلیغات از طریق تمام ارگان ها و رسانه های جمعی و نشریات و . . . هماهنگ کردن تمام گروه ها و نهاد ها به هدف نهایی خود که همان توسعه ی پایدار می باشد برسیم . رسیدن به توسعه ی پایدار از طریق برنامه های انجام شده سبب جذب توریست در منطقه و همانطور سبب اشتغال زایی در منطقه می شود ، بنابراین این عامل باعث توازن و هماهنگی در بین مردم منطقه و گردشگران می شود که علاوه بر درآمد زایی مردم منطقه باعث مهاجرت نکردن مردم بومی محلی به شهرها می شود .

مقدمه :

به روستای دیوزناو سفری می کنیم به روستایی که به طول قدمت تاریخ انسان ، آب وکوهستان برابری می کند. پس از گذر از فراز و فرود راه های صعب العبور در دامنه رشته کوههای شاهو ، در جنوب غربی استان کردستان در شهر سرو آباد در منطقه ی اورامانات به روستای » دیوزناو « می رسیم که پیشینه ای به طول تاریخ دارد . این روستا به دلیل داشتن توانایی های بالا در منطقه در سال 1387به عنوان یک منطقه ی ×توریستی شناخته شده است .

روش زندگی مردم ، نوع پوشش مردم ، بازی های محلی ، مراسم ها و اعیاد ،آب و هوای کوهستانی ، مجتمع پرورش ماهی ، داشتن رودخانه خروشان سیروان و کوه شاهو که در تمام ایام سال پوشیده از برف می باشد و مردمانی با فرهنگ غنی اورامی که خود وام دار تاریخ ×می باشند از عوامل جذب توریست به این منطقه می باشد تکلم مردم که به زبان اورامی یا هورامی می باشد که برگرفته از زبان اهورایی می باشد که می توان آن را در آواهای سیاه چمانه و نغمه ی های سوزناک آن دریافت . روش و سبک خانه سازی که بصورت خشکه چین بدون ملات که الهام گرفته از طبیعت است همه و همه از عاملان جذب گردشگری می باشد که چشم هر نظاره گری را به خود خیره می کند .

:   - 1- 1 استان کردستان :

استان کردستان بین 34 درجه و 44 دقیقه تا 36 درجه و 30 دقیقه عرض شمالی و 45 درجه و 31 دقیقه تا 48 درجه و 16 دقیقه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ قرار دارد که این مساحت 1 7 درصد از مساحت کل کشور را شامل میشود .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید