بخشی از مقاله

چکیده

گردشگری یکی از راه حلهایی است که جهت توسعه پایدار جوامع روستایی به کار می رود. در روستای ابرده نیز شاهد رشد سریع گردشگری هستیم که موجب تغییر در شیوه معیشت روستایی ، نحوه ساخت و ساز ، فرهنگ و به خصوص آسیب رسیدن به طبیعت بی بدیل روستا شده و عدم برنامه ریزی کارآمد و سریع برای فعالیتهای انسانی موجب از بین رفت کامل هویت روستا ، ایجاد اغتشاش بصری و تبدیل شدن آن به شهرهای بی هویت امروزی می شود.

بهترین راه جهت کاهش خسارتهای بصری فیزیکی به فضای روستا ، استفاده از بوم گرایی و الگوهای موجود در روستا برای ساخت و سازها می باشد که علاوه بر کاهش هزینهها، به اقتصاد روستا کمک کرده و هویت از دست رفته اش را باز می گرداند. در این پژوهش با استفاده از روش منظر شهری عوامل شکل دهنده به منظر روستای ابرده بررسی شده و انسان و طبیعت به مثابه یک سیستم در نظر گرفته شده اند که در صورت بهبود وضعیت موجود و هماهنگ ساختن انسان با طبیعت ، شاهد بازخورد مثبت در روستا و رسیدن به ثبات و پایداری محیط خواهیم بود.

کلید واژه: گردشگری ، پایداری ، گردشگری روستایی ، بوم گرایی ، منظر روستایی

بیان مسئله

یکی از تحولات اجتماعی در جوامع معاصر، پدیدار شدن اوقات فراغت به عنوان یکی از نیازهای اساسی جوامع معاصر و ملزومی برای تاب آوردن زندگی تحت سیطره تکنولوژی است. در راستای این امر گردشگری نیز به عنوان یکی از شیوههای گذران اوقات فراغت گسترش و توسعه یافته است. گردشگری و اوقات فراغت در عصر پسامدرن به عنوان یک حق محسوب گردیده و به پایههای زندگی و هستی انسان بدل گشته است.

امروزه توسعه پایدار به عنوان رویکردی بنیادین برای توسعه گردشگری به خصوص در مناطق اطراف کلان شهرها و نیز روستاها پذیرفته شده است چرا که این نواحی با توجه به پتانسیلها و ویژگیهایی که دارند ، با سازماندهی مناسب می توان اشکال مختلفی از گردشگری را در آنها توسعه داد و افراد می توانند به این نقاط باعنوان خانه دوم و یا به صورت روزانه سفرنمایند. با توجه به این امر روستای ابرده که در نزدیکی شهر مشهد قرار گرفته گردشگاه بسیاری از مسافران و ساکنان این شهر شده که برای فرار از ازدحام ، انواع آلودگیها ، مشکلات دسترسی و ... به این نقاط روی می آورند.

لیکن از آنجا که روستای ابرده از نظر بستر ، زیر ساختها و خدمات عمومی آمادگی لازم را برای پذیرایی از چنین جمعیت انبوه و متفاوتی نسبت به ساکنین خود ندارند لذا دیری نمی گذرد که این سکونتگاه کوچک ، آرام و زیبا توان خود را در حفظ استقلال و خودکفایی نسبی اش از دست داده و شیوههای سنتی معیشت ، آیینها و آداب و رسوم محلی ، گونههای بومی ساخت و ساز ، خصوصا در زمینه مسکن و فضاهای عمومی شهر نا پدید شده و جای خود را به شیوه زندگی همه جایی امروزی می دهد. بنابر این لازم است که علاوه بر توجه و گسترش امر گردشگری به بستر طبیعی و اقلیم روستایی ابرده نیز توجه شود تا مانع از بین رفتن اقلیم طبیعی روستا و روشهای سنتی ساخت در آن شویم.

سوال پروژه

چگونه می توان با استفاده از پتانسیلهای بومی باعث توسعه گردشگری منطقه مورد مطالعه شد؟ در توسعه گردشگری با استفاده از پتانسیلهای بومی چه شاخصهایی اثر پذیرند؟برای حفظ انگارهها و شیوههای محلی و بومی طراحی در عرصههای طبیعی روستا چه تدابیری می توان اندیشید؟

اهداف پژوهش

هدف اصلی در این پروژه توسعه گردشگری پایدار روستای ابرده با توجه به زیست بوم و شیوههای ساخت محلی می باشد.اهداف فرعی:بررسی پتانسیلهای گردشگری منطقه ابرده ایجاد فضایی مناسب با روحیات و نیازهای هر دو قشر ساکنان و گردشگران ایجاد امکان مداخله ساکنان در مراحل ساخت و خودکفایی نسبی در توسعه آتی برای نیل به توسعه پایدار است.

نام سند محتویات سنددستور کار 21 تقویت فعالیتهای توریستی و تفریحی سالم از لحاظ زیستمحیطی توسط کشور قابل استفاده کردن موزهها، مناطق حفظ میراث فرهنگ، باغ وحشها، باغهای گیاهشناسی، پارکهای ملی و دیگر مناطق حفظ شده بیانیه جربه های گردشگری با معضل تغییر اقلیم قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و به منظور حفظ آثار و فرهنگ سنتی، قومی، ایلی، ملی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایجاد جاذبه برای توسعه صنعت گردشگری در کشور، دولت مکلف است نسبت به ایجاد مراکز حفظ آثار و فرهنگ ایلی در شهرستانها و استانهای کشور از قبیل دهکده توریستی، مراکز و اتراقهای تفرجگاهی ایلی، موزه و نمایشگاه اقدام نماید.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید