بخشی از مقاله

چکیده

در راستای رشد و توسعه پایدار کشورها، توجه به بالندگی سازمان ها، از جمله سیاست های مورد توجه همه مدیران می باشد. بانک ها هم از این موضوع مستثنا نیستند. در بانکداری نوین، مؤلفه های متعددی وجود دارند که بر روند تجهیز منابع پولی بانک ها و مؤسسات مالی تأثیر می گذارند. شناسایی و تعیین میزان تأثیر و نوع ارتباط این مؤلفه ها با موفقیت بانک ها در تجهیز منابع پولی، مقوله ای مهم می باشد. هدف این تحقیق شناسایی روشهای نوین تجهیز منابع بانکهای توسعه ای میباشد.

روش این پژوهش، توصیفی از نوع تحلیل محتوا می باشد. ابزار پژوهش چک لیستها و جداول محقق ساخته بوده که با استفاده از داده هایی که از کتابخانه های دیجیتال و دیتابیسهای داخلی و خارجی جمع آوری شده تکمیل گردید. نتایج نشان داد مولفه های متعددی بر تجهیز منابع بانکهای توسعه ای موثرند که عبارتند از : فناوری اطلاعات وارتباطات، مهارتهای نیروی انسانی، تنوع خدمات بانکی، کیفیت خدمات بانکی، رضایت مشتریان ازکارکنان بانک ها و مؤسسات مالی، مطلوبیت محی داخلی بانک ها و مؤسسات مالی، مطلوبیت محل استقرارمکانی بانک ها و مؤسسات مالی.

-1 مقدمه

تاسیس بانکهای توسعهای متعددی در اواخر دهه 1940 و دهههای 1950 و 1960 در تمام جهان آغاز شد. این دوره، عصر طلایی بانکهای توسعهای بود، زیرا این بانکها توانستند منابع بلندمدت هنگفتی را از داخل و خارج تجهیز کنند و به طرحهای مورد نیاز تخصیص دهند. عامل اصلی در تأسیس و بهره گیری از بانکهای توسعه ای، ناتوانی بازار در فراهم آوردن منابع مالی بلندمدت از یک طرف و در عرضه کارآفرینان مورد نیاز اجرای طرحهای مولد و توسعهای از طرف دیگر بوده است.

تجربه اکثر کشورهای جهان نشان میدهد که توجه بانکهای توسعهای معطوف به تقویت کارآفرینان و کمک به ایجاد بسترهای مناسب برای بخش خصوصی جهت اجرای طرحها است. بارزترین نقش اجرایی بانکهای توسعهای، زمانی است که آنها برای ترغیب بخش خصوصی، با مشارکت بنگاهها به سرمایهگذاری مناسب بخش خصوصی، خود رأسا وارد عرصه سرمایهگذاری مستقیم میشوند. چنانچه بر وجه مادی فرآیند توسعه تأکید شود ولی وجه غیرمادی آن کمتر مورد توجه قرار گیرد و یا بهطور اساسی مغفول واقع شود، توسعه محقق نخواهد شد.

بر مبنای این تعریف، ایجاد و گسترش صنعت و افزایش تولید صنعتی، رشد صنعتی به  شمار  میآید    و  نه  توسعه  صنعتی،  اگرچه  لازمه    آن محسوب  میشود.    اگرچه  در  مورد  بانکداری  توسعهای،    بر خلاف بانکداری تجاری، هنوز نظریه جامع و منسجمی وجود ندارد، ولی با استناد به تجربههای گوناگون کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه و نظرات برخی پژوهشگران موضوع و یا مدیران برخی بانکهای توسعهای میتوان در مورد اهداف و وظایف و فعالیتهای اینگونه بانکداری به اظهار نظر جامع و منسجمی دست یافت.

-2 تعریف مسأله و اهداف تحقیق

صنعت بانکداری، از جمله صنایع مهم و مطرح دنیاست و گسترش روزافزون دانش بشری در زمینه علوم الکترونیکی سبب شده است که این صنعت نیز از این دانش بهره فراوان داشته باشد. امروزه بانک ها در کشورهای پیشرفته به عنوان رهگشا، مشاور حرفه ای، متخصص در افزایش منابع مالی شرکت ها و جمع آوری و تبادل اطلاعات الزم برای مشتریان خود عمل می کنند و یکی از موتورهای محرک اقتصادی هر کشور محسوب می شوند. این امر سبب شده است تا فضای رقابتی تنگاتنگی میان آن ها برقرار شود.

با توسعه روزافزون تکنولوژی و صنعتی شدن کشورها، مدیران بانک ها سعی بر افزایش خدمات نوین بانکداری دارند که متمایز بودن آن نسبت به خدمات سایر رقبا ازامتیاز ویژه ای جهت جذب سپرده های مشتریان برخوردار است. در کشورهای پیشرفته بیش از 70درصد امور بانکی استفاده کنندگان از خدمات بانکی بدون حضور در محل شعب بانک ها و با استفاده از سیستم های الکترونیکی صورت می پذیرد، لذا بانک ها بکارگیری فنآوری مدرن صنعت بانکداری و اجرایی نمودن طرح مشتری محوری، سعی بر کاهش ضرورت مراجعه مشتریان به محل شعبه را دارند تا مشتریان بتوانند در محل کار و یا اقامت  خود  عمده  اموربانکی  را  از  این    طریق  انجام دهند.        

در  بانکداری  نوین  عوامل  متعددی  وجود    دارند    که  بر روند  تجهیز  منابع  پولی  بانکها  تاثیر    می    گذارند، شناسایی و تعیین میزان تاثیر و نوع ارتباط این عوامل با موفقیت بانکها در تجهیز منابع پولی مقوله ای مهم می باشد، امروزه شرای و موقعیت بانکها با یکدیگر یکسان نیست و ممکن است عوامل تاثیرگذار بر تجهیز منابع پولی حتی برای هر یک از شعب یک گروه بانکی متفاوت باشد. در حال حاضر بانکها مانند سایر سازمانها در سطح جهانی داد و ستند می کنند، از طرفی با توسعه روزافزون تکنولوژی و صنعتی شدن کشورها در جذب منابع مالی، تغییرات چشمگیری به وجود آمده است، بنحوی که شبکه های اتوماسیون بانکی و بانکداری اینترنتی یکی از مهمترین راههای تجهیز منابع مالی برای بانکها شده اند، در عصر حاضر به دلیل وجود رقابت بین بانکها و موسسات مالی برای جذب بیشتر منابع، تسل بر عوامل موثر بر تجهیز منابع مالی اهمیت ویژه ای یافته است.

عوامل سخت افزاری و نرم افزاری متعدد باعث میشوند که جذب منابع مالی در بانکها با روشی صحیح و در مسیری مناسب انجام گیرد. تجهیزمنابع پولی از همان ابتدا که بشر به زندگی اجتماعی روی آورد وداد وستد ومبادله کالاراشروع کرد آغاز شد وهمواره اصلی ترین وظیفه سیستم بانکی بوده است. بدین ترتیب بانک ها سپرده های مازاد در دسترس مردم را جمع آوری می کردند و با دادن وام به افراد نیازمند وظیفه سنتی خود یعنی واسطه گری رامیان سپرده گذاران و وام گیرندگان ایفا می کردند. درعصرحاضرمؤسسات مالی و بانک ها برای تجهیز منابع مالی    نیازبه  تغییرات    اساسی  درمحصولات  وخدمات  خود دارند    وبا  خدمات  ساده    وساختارسنتی  بانکداری  واسطه گری نمی توانند درعرصه های جهانی به تجهیز منابع بپردازند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید