بخشی از مقاله

چکیده:

فناوري اطلاعات و ارتباطات را می توان به عنوان ابزاري نیرومند و قوي براي ارتقاي کیفیت و کارآیی اقتصادي، آموزش و خدمات رسانی،بازرگانی و ….دانست، به گونه اي که شیوه هاي زندگی سنتی وآموزش را دستخوش تغییر قرار دهد وموجب استفاده حداکثري از زمان شده دیگر نیازي به حضور فیزیکی در بانک ها،ادارات دولتی و خصوصی ومبادلات اطلاعاتی و آموزشی و حضور در کلاس هاي درس نباشد.

خوشبختانه آثارمفید آموزش الکترونیک و کارکرد فن آوریهاي جدید در استفاده حداکثر از زمان ،براي مردم و برنامه ریزان و تصمیم گیران مملکتی براي توسعه سریع کشور آشکار شده است. در این مقاله پیگیري جدي پیشرفت و شتاب حرکت علمی و فناوري و کشور یکی از اساسی ترین اولویت هاي کشور است .

کلید واژه: آموزش الکترونیک،فناوري اطلاعات ،حرکت علمی ،توسعه سریع

مقدمه:

مهندسی فرهنگی و موضوع تحول و نوسازي در نظام آموزشی و    علوم انسانی مورد تأکید بوده است. ضرورت کسب کلیه فناوري ها علمی کشور اعم از آموزش عالی و آموزش و پرورش و نیز تحول در    به ویژه فناوري هاي نو مانند :ریز فناوري و فناوري هاي زیستی،اطلاعات و ارتباطات، زیست محیطی، هسته اي و هوافضامورد تأکید مقام معظم رهبري می باشد.

آ نچه مسلم است، دنیاي قرن بیست و یکم در واقع دنیاي استیلاي فناوري نوین اطلاعات و دنیاي شتابزدگی تاریخ به لحاظ تغییرات و تکثرات شتاب آمیز علمی، اقتصادي، فرهنگی و سیاسی خواهد بود. سیستمهاي آموزسی در یک جامعه و به تبع آن آموزش و پرورش، قادر نخواهد بود همچون جزیرهاي خود را منفک از دیگر نهادهاي اجتماعی، ملی و فعل و انفعالات گسترده بین المللی در دهکده جهانی بداند، زیرا جامعه آموزشی هم به لحاظ تجربه گرائی تاریخی و هم به لحاظ شرایط ویژهاي که در قرن بیست و یکم را احاطه نمود، مطمئناً مرکز ثقل تغییرات، تحولات و تکثرات قرن یست و یکم خواهد بود.

جوامع در حال توسعه آموزش الکترونیک و استفاده از فن آوري را در رأس برنامه هاي توسعه ا ي وسیاست هاي کلان اقتصادي و برنامه ریزي فرهنگی خویش قرار داه اند . در دنیاي کنونی توجه به امر توسعه مبتنی بر دانایی در کشورهاي پیشرفته و در حال توسعه رو به افزایش است و از آنجا که آموزش، پژوهش و فناوري

اهداف توسعه فناوري اطلاعات

با توجه به وضیت فعلی فناوري اطلاعات در نظام آموزشی کشور ما ، اهمیت برنامه ریزي بلند مدت ، اهداف راهبردي و رسالت برنامه جامع توسعه فناوري اطلاعات در نظام رسمی آموزش و پرورش را می توان چنین توصیف کرد.

الف - کاهش مستمر فاصله بین استفاده دانش آموزان از فناوري اطلاعات داخل فضاي رسمی آموزشی و خارج از آن و در نهایت دگرگونی کامل وضعیت فعلی و پیش گرفتن میزان مصرف آموزشی، داخل فضاي رسمی از سایر مواد مصرفی محصولات رایانه اي و اطلاع رسانی.

ب- .رسالت: تحویل مستمر و در نهایت رفع کامل بحران مقبولیت نظام رسمی آموزش و پرورش کشور با استفاده از توانمندي هاي فناوري اطلاعات در جهت تبدیل بحران هاي جاري نظام هاي آموزشی و تربیتی به توسعه همه جانبه از طریق تغییر در فر آیند یاد دهی ، یادگیري از جمله:

اجزاي اصلی این توسعه می باشند، تدوین طرح و برنامه اي مدون در عرصه هاي مختلف علوم، تحقیقات و فناوري امري ضروري است. خوشبختانه این حرکت در سال هاي اخیر مورد توجه سیاست گذاران و برنامه ریزان کلان کشور قرار گرفته است و تدوین سند چشم انداز بیست ساله که ایران را در افق 1404 کشوري رشد یافته با جایگاه اول علمی و فناوري در بین کشورهاي منطقه تصویر می کند، گام نخست در فرایند برنامه ریزي در سطح ملی است.

عصر حاضر که عصر IT یا همان فناوري اطلاعات و ارتباطات است، میتواند کمک شایانی به این امر بنماید .امروزه استفاده فرزندان از رسانه ها و فناوري هاي اطلاعاتی و ارتباطی اجتناب ناپذیر بوده و مزایا و معایب فراوانی دارد. در این جا، قصد داریم که نقش این فناوري را در خدمت تعلیم و تربیت مورد بحث قرار دهیم و تأثیر آن را در بهبود کیفیت تعلیم و تربیت و نیز چگونگی نقش خانواده، نظام هاي آموزشی و سازمان هاي فرهنگی را در اجراي آن بیان نماییم.

-تغییر محیط علمی آموزشی، اعم از بسته هاي آموزشی، کتب درسی و تجهیزات نرم افزاري و سخت افزاري آموزش -تغییر نقش و رفتارهاي آموزشی یاد دهندگان -تغییر نقش و رفتارهاي آموزشی یادگیرندگان به ویژه در امر یادگیري جمعی - کیاسی،1386،ص. - 77 اسکاتر - 2001 - [8] به تحلیل برخی از مطالعات در مقیاس وسیع فناوري آموزشی پرداخت و به این نتیجه رسید که دانش آموزان در محیط هاي سرشار از فناوري، اثرات مثبتی را روي موفقیت، و یک پیشرفت ثابت و پایدار در خود پنداره - خود درکی - را تجربه کردند.

علاوه بر این، تحقیق او استفاده از کامپیوتر، که به آموزش و تکنولوژي هاي شبکه شده ي گروهی و مشترك به عنوان ابزاري براي تدریس تفکر بهتر کمک می کند را مورد حمایت قرار می دهد - پولارد[9]،2005،ص.145 - 146 -

آموزش الکترونیک

آموزش الکترونیک به مجموعه فعالیتهاي آموزشی گفته می شود که با استفاده از ابزارهاي الکترونیکی اعم از صوتی، تصویري، رایانه اي، شبکه اي و مجازي و ...صورت می گیرد . به عبارتی کلیه ي برنام ههایی را که از طریق شبکه هاي رایانه اي به ویژه اینترنت، منجر به یادگیري می شود، یادگیري الکترونیکی می نامند. دایر ه المعارف ویکی پدیا، آموزش الکترونیک را اینگونه تعریف می کند: "اصطلاحی است که معمولاً براي آموزش از راه دور مبتنی بر وب، بدون تعامل رو در رو مورد استفاده قرار م یگیرد، اما تعریفی رایج ندارد." - سایت ویکی پدیا - با این همه، تعاریف گسترده تري نیز رایج است .

براي مثال برخی تعاریف تمامی انواع آموز شها از طریق فناوري را که در آنها فناوري براي حمایت و پشتیبانی از روند آموزش مورد استفاده قرار م یگیرد، شامل میشود .اگر چه فن آموزش و هاي مجازي و همکاري هاي الکترونیکی را شامل می شود و اینترنت، اینترانت، اکسترانت، انتشار ماهوار هاي، نوارهاي نیروي انسانی ماهر از لوازم پیشرفت در عصر فناوري، تربیت نیروي انسانی است که بر عهده نظام آموزش و پرورش یک کشور میباشد .

ایران اسلامی نیز به عنوان یک کشور در حال توسعه باید ابتدا ذخیره قدرتمند و پیشرفتهاي به نام نیروي انسانی داشته باشد تا بتواند این سیر صعودي را طی کرده، به کشوري پیشرفته مبدل گردد. این امر ممکن نخواهد شد، مگر در پرتو نظام آموزشی پیشرفته که گام به گام خود را با دانش نوین مجهز کند.

در عصر کنونی دیگر نمیتوان مدرسه و کلاس را مزایاي استفاده از فناوري در تعلیم و تربیت در عصر کنونی استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات باید جاي خود را در نظام تعلیم و تربیت پیدا نماید و به عنوان یک اصل مهم، در برنامه ریزي آموزشی و برنامه ریزي درسی پرورش در اغلب موارد بخشی از تعریف نیست، اما تعاریف دیگري نیز وجود دارد که بر این جنبه تأکید می کنند .

تعاریفی از این قبیل که به آموزش و پرورش مجهز به فناوري دیجیتال می پردازند. مهم است که بدانیم که اصطلاح » آموزش الکترونیک - e- learning - « داراي جنب ههاي مختلفی است .به علاوه این اصطلاح اغلب به طور جایگزین براي اصطلاحات مربوط دیگر مثل آموزش از راه دور، و آموزش الکترونیک .مورد استفاده قرار می گیرد - منبع انگلیسی - .

همچنین به نظر می رسد که معناي این اصطلاح به متنی که در آن بکار رفته بستگی دارد. در مجموع، اصطلاح آموزش الکترونیک، مجموعه ي وسیعی از کاربردها و عملکردها، از جمله آموزش مبتنی بر وب، آموزش مبتنی بر کامپیوتر، کلاس ویدیویی یا صوتی، تلویزیونی و محاور هاي و دیس کهاي فشرده ازابزارهاي این شیو ه ي آموزش محسوب می شوند.

به شکل سنتی که در زمان گذشته اداره میشد، هدایت نمود. امروزه دانشآموزان، معلمان، امکانات، فضاهاي آموزشی و سایر تجهیزات آموزشی تغییر نمودهاند و به موازات آنها نوع آموزشها نیز باید تغییر یابد و به فناوري روز مجهز شود. دیگر معلم در کلاس نقش انتقال دهنده اطلاعات را ندارد؛ بلکه باید به سویی پیش برود که معلم فقط هدایتگر و راهنماي مسیر آموزش محسوب شودگنجانده شود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید