بخشی از مقاله

چکیده

تحقیق حاضر به شیوه ی کتابخانه ای انجام شده است. و هدف آن پرداختن تاثیرات توجه به فرایند های پردازش اطلاعات در مغز، ×به هنگام آموزش و تدریس است. مغز از دو نیمکره چپ و نیمکره راست تشکیل یافته است. نیمکره چپ مسئول تجزیه و تحلیل اطلاعات، مسائل و مرکز تعلیم است .و نیمکره راست احساسات، تخیلات و قدرت ابتکار را هدایت می کند.همچنین به چهار لب تقسیم می شود که عبارتند از: لب پس سری لب، لب پیشانی، لب گیجگاهی، لب آهیانه.اطلاعات پس از سازمان دهی در تالاموس به قشر مغزی ارسال می شود.که در آن سلول های نورونی مسئول پردازش اطلاعات هستند. یادگیری زمان اتفاق می افتد که که سلول های نورونی ارتباط بیشتری با یکدیگر برقرار کنند. نورون از یک جسم سلولی، آکسون و دندریت تشکیل می شود.

اطلاعات در نورون از جسم سلولی به آکسون ها، و در پایانه آکسونی از طریق سیناپس به ×دندریت نورون دیگر منتقل می شود.نظریه یادگیری مغز محور بر آن است که باید به هنگام آموزش و تدریس مغز و فعالیت های آن را مد نظر قرار داد.بنابراین استفاده از شیوه هایی را پیشنهاد می کند که توجه را برانگیخته و مغز را به فعالیت وا دارد . برای اینکار محیط غنی - پربار - شده را ×پیشنهاد می کند. و فعالیت هایی از جانب معلم را ملزم می داند که در تحقیق حاضر بدان اشاره شده است.تحقیق بسیاری همچون تحقیق استندینگ ثابت کرده است که استفاده از حواس بینایی و ارائه مطالب بصورت تصویری و تصوری تاثیر مثبتی بر یادگیری دارد.همچنین تاثیر موسیقی، وزن و قافیه در یادگیری نیز تاکید شده است. بنابراین باید از حواس ×یادگیرندگان جهت برانگیختن توجه و فعال کردن مغز استفاده کنیم.

کلمات کلیدی: مغز، یادگیری مغز محور، غنی سازی محیط، پربارسازی

مقدمه

یادگیری فرایندی است که مبدا پرداختن به آن به پیدایش علم و فلسفه بر می گردد. سقراط و افلاطون فیلسوفانی هستند که هر کدام با رویکردی ویژه بادگیری را به انجام می رساندند سقراط با روش پرسش و پاسخ و افلاطون با روش دیالکتیک پس از آن تا به امروز رویکرد های متنوع و متفاوتی بر فرایند یادگیری بوجود آمده است، رویکردهایی که با توجه به مبدا علمی خودفرایند یادگیری را توصیف و تعبیر می کنند. مانند رفتارگرایان که یادگیری را نوعی شرطی سازی محرک پاسخ می دانند و یا سایر رویکردها. بر همین اساس هم برای یادگیری تعاریف متعددی بوجود آمده است. اما تعریف کاملی که هیلگارد و مارکویز ارائه داده اند و مورد قبول اکثر صاحب نظران می باشد به شرح زیر می باشد:"یادگیری تغییرات نسبتا پایدار در رفتار بالقوه فرد که بر اثر تجربه رخ داده باشد"یکی از رویکردهای معاصر به یادگیری، رویکرد مغز محور است که مغز را محور و منشا اصلی فرایند یادگیری می داند و معتقد است، یادگیری زمانی اتفاق می افتد که اطلاعات به درستی در مغز پردازش و ادراک شود کار پردازش این اطلاعات توسط سلول های عصبی مغز اتفاق می افتد. در این مقاله سعی شده است آنچه را که می توان در استفاده از رویکرد یادگیری مغز محور برای مثمرثمر ساختن فرایند یادگیری انجام داد، جمع بندی شود

ارسال مقالات کامل

کلیه مقالات کامل توسط داوران همایش مورد ارزیابی قرار میگیرند. به این منظور لازم است فایل مقاله، که مطابق با ضوابط این راهنما تهیه شده ارسال شود. سایر فرمتها یا ارسال فایل از طریق email قابل پذیرش نمیباشد. همچنین فایل مورد نظر باید حاوی متن مقاله و کلیه اجزای آن - در صورت نیاز - شامل شکلها و جدولها باشد.در هر بخش یا زیربخش یک یا چند بند - پاراگراف - وجود دارد. دقت شود که جملات هر بند زنجیروار به هم مربوط باشند و یک موضوع را دنبال کنند.

مغز و کارکرد آن

مغز از دو نیمکره چپ و نیمکره راست تشکیل یافته است. نیمکره چپ مسئول تجزیه و تحلیل اطلاعات، مسائل و مرکز تعلیم است .و نیمکره راست احساسات، تخیلات و قدرت ابتکار را هدایت می کند نیمکره ها به قسمت هایی تقسیم می شوند ، که عبارتند از:

-1پردازش کننده اطلاعات تصویری و شنیداری می باشد

-2مسئول هدایت احساس و حس لامسه می باشد

-3با تصمیم گیری، برنامه ریزی، خلاقیت و حل مسئله سرو کار دارد

-4شامل عواطف، شخصیت، حافظه فعال، توجه و یادگیری می باشد

این دو نیمکره با دسته ای از رشته های عصبی به یکدیگر مرتبط هستند. بزرگترین این رشته ها جسم پینه ای نام دارد. جسم پینه ای به دو طرف مغز امکان می دهد با سهولت بیشتری تبادل اطلاعات داشته باشند. دانشمندان مغز را به چهار ناحیه - لب - ابن چهار لب عبارتند از لب پس سری، لب پیشانی، لب آهیانه ای و لب گیجگاهی.لب پس سری در بخش میانی عقب مغز قرار دارد و با فعالیت های هدفمندی چون قضاوت، خلاقیت، حل مسئله و برنامه ریزی سر وکار دارد.این لب ها همچنین مراکز اولیه پردازش محرک های دیداری هستند. لب آهیانه ای در ناحیه بالای عقب مغز است و پردازش کاربردهای زبانی و حسی پیشرفته تر را بر عهده دارد. لب گیجگاهی نیز عمدتا مسئول شنیدار، حافظه، معنا و زبان است.

توانایی انسان برای حرکت دادن ارادی اعضای بدن خود،فکر کردن درباره گذشته، برنامه ریزی برای آینده، متمرکز شدن روی چیزی،تفکر، تصمیم گرفتن، حل کردن مشکلات و شرکت در مکالمات همه به دلیل وجود لب پیشانی امکان پذیر می شود.لب های جلویی مغز همان چیزهایی هستند که انسان را قادر می سازند تا به طور خودآگاه از تمامی این تفکرات وفعالیت ها آگاهی داشته باشند درعملکرد این لب ها نوعی هم پوشانی دیده می شود. حوزه ای که در وسط مغز جای دارد هیپوکامپ، تالاموس،هیپوتالاموس وجسم بادامه را دربر می گیرد. این ناحیه میان مغزی که به دستگاه لیمبیک شهرت دارد مسوول اموری چون عواطف، خواب، توجه، نظارت بر بدن، هورمون ها، تمایلات جنسی، بوییدن و تولید مواد شیمیایی در مغز است.

تالاموس و هیپوتالاموس

در عمق ودرست بالای مغز دو ساختار به اندازه ی گردو وجود دارد که نقش مهمی در تنظیم ادراک و اعمال حیاتی بدن دارند.واژه ی تالاموس از زبان یونانی گرفته شده و به معنای اتاق داخلی است، ساختار مغزی در یک موقعیت مهم است که به عنوان یک ایستگاه انتقال جهت هدایت جریان اطلاعات بین اندام حسی و قشر مغز عمل می کند .تالاموس دروازه قشر مغز نامیده می شود .چون تقریبا تمامی پیام های اندام های حسی ابتدا به سلول های تالاموس می روند و آنجا پیام های اندام های حسی دسته بندی شده و به مناطق گیرنده در قشر مغز فرستاده می شود .تنها استثنا، سیستم بویایی است که محرک های خود را مستقینم به قشر مغز می فرستد.در زیر تالاموس،هیپوتالاموس قرار دارد که به اندازه ناخن شصت است.هیپوتالاموس بخش مهمی از سیستم خودکار است و به همراه غده ی هیپوفیز،اعمال مورد نیاز حفظ و ثبات وضیعت طبیعی بدن را کنترل می کند.برای مثال،وقتی بدن خیلی داغ می شود هیپوتالاموس مقدار تعرق بدن را زیاد می کند ویا اگر مقدار نمک خون زیاد باشد هیپوتالاموس پیام می دهد که آب بنوشید تا تراکم نمک کمتر شود. هیپوتالاموس همچنین در تنظیم میل جنسی،خواب، رفتار پرخاشگرانه و لذت موثر است. - بینی و جانسون، - 1990

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید