بخشی از مقاله

چکیده:

هدف از این مقاله ارزیابی این مسئله است که آیا بانکداری اسلامی می تواند جایگزین خوبی برای سیستم بانکداری سنتی باشد و ثبات را در زمان بحران تضمین می کند؟به این منظور 78 بانک اسلامی در 12 کشور در طول سال های 2004-2013بررسی کرده اند .یک سری شاخص خاص کشور و خاص بانک با هم ترکیب شدند تا توانایی بانکداری اسلامی برحسب سود دهی طبق اندازه گیری ROAوROE توضیح داده شودو ریسک به ریسک اعتبار اندازه گیری شده به وسیله IMLGLوEQLتقسیم می شود و ریسک غیر قابل حل اندازه گیری شده به وسیله ...Z-ACOREراهم داریم . هدف ارزیابی 5سیستم GMMیا روش گشتاور های تعمیم یافته است .نتایج نشان میدهد که اندازه و سرمایه بانک عوامل اصلی درتعیین سود دهی و ثبات بانک های اسلامی هستند و در کاهش ریسک اعتبار هم نقش دارند . بهر حال نسبت های تشکیل دهنده کیفیت سرمایه باعث ایجاد نتایج خاصی می شود . مشخص شده است که متغیر های اقتصاد کلان بغیر تورم می توانند ثبات بانک های اسلامی را بهبود بخشند . این مسئله نمونه مربوط به ریسک اعتباری نیست جایی که نسبت هنوز نامطلوب است .نتیجه این است که هیچ تفاوتی عمده ای میانIB وCB برحسب سود دهی و ریسک وجود ندارد .

کلمات کلیدی :بانکهای اسلامی ،ریسک و سود دهی ،

-1مقدمه :

بحران گسترده ای که جهان را در سال 2007تکان داد نشان دهنده حد و مرزهای سیستم بانکداری سنتی بوده است. تمام موسسات مالی بی ثبات شده و اقتصاد فلج شد چنانچه سیستم بانک دار ی اسلامی ثبات خود را حفظ کرده بود . ظهور این بحران و رکود اقتصادی که به دنبال آن پدیدار شد چندین سوال را درمورد نقش با نک ها در این گونه وقایع مطرح کرد و سهامداران به دنبال پاسخ و راه حلی برای شکست مالی بودند . پس توجه خاصی به بانکداری اسلامی به عنوان سیستم اصلاحی معطوف شد که مشکلات را با سوال پرسیدن درباره توانایی جذب مالی در زمان طوفان ادامه می دهد و بقا و ثبات این بانک ها توجه همگانی را به خود جلب کرده است .چندین تحقیق ادعا کرده اند که بحران مالی اخیر را می شد پیشگیری کرد اگه بانکداری اسلامی به جای بانکداری سنتی مطرح شده بود چون که جایگزین مناسبی ارائه کرده و آینده بهتری را نوید می دهد .

براین اساس ،تضمین عملکرد موثر سیستم بانداری جهانی از این طریق میسر است که نواقص بانکداری مرسوم باید بیان شود . پس ارزش بانکداری اسلامی می تواند این مشکلات را حل کند .مشخصات و حامیان امور مالی اخلاقی همیشه ادعا کرده اند که یک بانک اسلامی - IB - بدون بهره منصفانه نیست ولی پایداری بیشتری برای جذب سهام نسبت به بانکداری سنتی - CB - دارد . بهر حال بعضی از تحقیق ها درباره کارایی بانکداری اسلامی سوال پرسیده و به این مسئله اشاره کرده اند که ظرفیت جذب شوک و پیشگیری از این بانک ها هم محدود است با وقوع بحران اخیر در جهان بانکداری ،مدیریت ریسک بهترضروری شده است چون IBبخشی از چشم انداز بانکداری جهانی است پس مورد توجه است .با توجه به وقایع اخیر ،بحران بانکداری و بانکداری اسلامی حتی در قلب مباحث هستند بحران بانکداری یک واقعه نامطلوب است چون ریسک به صورت ضعیفی مدیریت شده است ولی بانکداری اسلامی معرف یک جایگزین خوب برای پروژهای ملی و بین المللی است .

فقدان توافق در مورد توانایی این بانک ها توجه زیادی را جلب کرده است . این مسئله یک مسئله پنهانی در پشت این تحقیق جهت ارزیابی توانایی IBدر زمان بحران است پس مشخص می شود که آیا بانکداری اسلامی می تواند یک بردار رشد درست باشد که به عنوان جایگزین با یک سیستم مالی تلقی شود . متدلوژی این تحقیق شامل ترکیب یه سری متغیر های اقتصاد خرد و کلان و بررسی تاثیر آن ها روی سود دهی و ریسک 78بانک اسلامی در 12کشور ناحیه - MENAمنطقه خاور میانه - وپاکستان است که در سال هی 2013-2004تعداد زیادی بانک IBتاسیس شده بوده است . این دوره تاثیرات بیش از بحران 2007و پس از 2007را نشان میدهد. چون عواقب این کاهش اعتبار و بحران مالی جهانی برجسته بوده است ،CB یا بانکهای سنتی ها مورد نقد شدید قرار گرفته اند و در نهایت بانک های اسلامی به عنوان یک جایگزین خوب تلقی شده اند .پارامتر ها به وسیله روش سیستم GMMتخمین زده می شوند . دومین بخش این مقاله شامل مروری بر ادبیات مربوط به توانایی IBدر طول بحران مالی جهانی است توصیف داده ها و متدلوژی در بخش سوم ارائه شده است نتایح در بخش چهارم تحلیل شده و نتیجه گیری در بخش پنجم مطرح شده است .

-2بحران بانکداری :مرور مقاله

چندین محقق به بررسی سود دهی بانکهای اسلامی پرداخته اند و سطح ریسک آنها را بررسی کرده اند این تحقیق و بررسی با ترکیب شاخص های اقتصاد خرد و کلان و آنالیز مقایسه ای با سیستم مالی سنتی میسر شده است .با استفاده از - OLS - تاثیر عوامل داخلی و خارجی روی سود دهی 16بانک اسلامی در مالزی بررسی شده است و تحقیق مشخص کرده است که برخلاف علامت متغیر نقدینگی ،کیفیت سرمایه و خود سرمایه تاثیر منفی روی سود دهی بانک دارند که ناسازگار با نتایج تحقیق های دیگر است که تاثیر مثبت ریسک اعتبار ،تمرکز و نقدینگی روی 13بانک اسلامی مالزی ثابت کرده اند .با استفاده از مدل رگرسیونی مشخص شده است که نسبت های سرمایه ای تاثیر مثبت روی عملکرد IBدر پاکستان در 2009-2006داشته است برخلاف اندازه متغیر بانک های که تاثیر منفی روی عملکرد IBداشته است .

بهر حال علیرغم تورم و نرخ مبادلات رسمی که باعث بی ثباتی مالی می شود ،مشخص شده است که اندازه بانک ،نقدینگی و رشد GDPتاثیر زیادی روی ثبات مالی 136بانک IBدر 2000-2013داشته است . به همین شکل با استفاده از یک رگرسیون GLSو مدل CAMELS،عملکرد IBو CDها در طول 2012-2006بررسی شده است .نتایج نشان می دهد که تاثیر GDPو بهره اعتبار روی عملکرد برای گروهی از بانک ها منفی است .بهر حال اندازه بانک تاثیر مثبت رو ی عملکرد بانک دارد . پس از مقایسه بین دوره ای روی 20بانک IBدر کشور های GCCمشخص شده است که عوامل موثر تاثیر منفی روی عملکرد بانکداری در 2008داشته اند . بهر حال وقتی فعالیت اقتصادی حقیقی تحت تاثیر بحران 2009بوده است کاهش شدید سود دهی ونقدینگی برای IBدر بحرین ،امارات متحده عربی و کویت ثبت شده است .

بهر حال ریسک پذیری بالا برای IBدر امارات متحده عربی در طول بحران و پس از آن مشهود است .جهت حصول نتایج بهتر در مورد ثبات مالی بانکداری اسلامی ،محققان یه سری تحقیق مقایسه ای با بانکداری سنتی انجام داده اند . پس 88بانک اسلامی با 422با نک سنتی در 22کشور مقایسه شده است جایی که هر دو گروه در دوره 1995-2009بررسی شده اند .نتایج این تحقیق نشان می دهد که بانک های اسلامی سرمایه گذاری بهتری دارند و نقدینگی آن ها بهتر است و توانایی بیستری برای ریسک کردن دارند .ثبات یک گروه بانک های اسلامی در مالزی با بانک سنتی ر طول 2010-2005با استفاده از Z-SCOREو NLPبرای بررسی ثبات مالی مقایسه شده است . مولفان به این نتیجه رسیدند که بانک های اسلامی در زمان بحران مقاومت بیشتری دارند .

این یافته ها ی سازگار با کارهای Onakoyaو یا سایرین است که به این نتیجه رسیدند که بانک های اسلامی سود دهی بیشتر و ثبات بهتری در طول بحران دوره 2008-2007داشته اند که بخاطر شروط وابسته به شریعت بوده است وبهرحال این نتایح همیشه مثل آنالیز مقایسه ای عملکرد 3بانک اسلامی و 6 بانک سنتی در مصر در طول دوره 0802-2007ارزیابی نمی شوند . مشخص شده است که بانک های سنتی برحسب نقدینگی و مدیریت ریسک ،اعتبار ،سوددهی و توانایی پرداخت بهتری دارند . به همین ترتیب محققان دیگری نشان دادند که بانک های سنتی در حیطه مدیریت هزینه بهتر عمل می کنند .برحسب ریسک مالی ،تنها چند تفاوت مهم میان این دو گروه پیدا شده است با در نظر گرفتن فرضیه بالا ،سه فرضیه مطرح وتست میشود که در این بررسی رگرسیون اقتصاد سنجی استفاده شده است .

:H1رابطه مهمی میان سود دهی بانک IBو شاخص های اقتصاد خرد و کلان وجود دارد

:H2رابطه مهمی میان ریسک عدم توانایی پرداخت بانکها ی اسلامی و متغیر ها ی اقتصاد خرد و کلان وجود دارد

:H3رابطه مهمی میان ریسک اعتبار بانک های اسلامی و شا خص های اقتصاد خرد و کلان وجود دارد .

-3داده ها و متدلوژی :برخلاف تحقیق های پیشین ،این تحقیق متمرکز بر توانایی بانک های اسلامی برحسب سود دهی و ریسک است . نمونه شامل 78بانک اسلامی در 12کشور منطقه MENAو پاکستان است که دردوره 2013-2004مد نظر بوده اند . نمونه آنقدر بزرگاست که می تواند نتایج موثقی را ارائه کند . داده ها از پایگاه BANK SCOPEگرفته شده اند .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید