بخشی از مقاله

چکیده

انبارداری عملیاتی است که باعث افزایش هزینه های شرکتها و سازماﳖا می گردد لذا از آﳒایی که حذف این عملیات غیرقابل اجتناب می باشد ﳘواره سعی بر این است که تا جایی که امکان دارد این هزینه کاهش یابد.با توجه به اینکه عملیات برداشت سفارش در انبارها یکی از پرهزینه ترین عملیاﲥای انبارداری می باشد لذا ارائه مدﳍایی برای کاهش هزینه از طریق ﲠینه شدن زمان بندی در این عملیات کاملا ضروری است.این مقاله بویژه بر روی برداشت سفارش ﲤرکز دارد که عامل کلیدی تأثیرگذار بر روی عملکرد انبارداری است. برداشت سفارش عملیات بازیابی کالا از ﳏلهای ذخیره مشخص بر اساس سفارشات مشﱰی میباشد.انبارهای امروزی با چالشهایی برای پاسخ ﲠﱰ به سفارشات مشﱰی روبرو هستند که نیازمند انعطافپذیری بیشﱰی نسبت به اسﱰاتژی های سنتی هستند. ازاین-رو، اسﱰاتژیهای پویا که تغییرات لیستهای انتخاب در طول چرخه برداشت را ﳑکن میسازند، اخیرا توجه بسیاری را جلب ﳕودهاند.در این مقاله تلاش شده است تا عملیات برداشت سفارش بعنوان عملیاتی با توالی های موردنظر از طریق برداشت کننده ها و ارائه مدلی برای توالی این عملیات مد نظر قرار گرفته و مورد ﲝث و بررسی قرار گیرد.

کلمات کلیدی: برداشت سفارش ، توالی عملیات وسایل ﲪل و نقل، برداشت پویا - دینامیک - ، مدیریت عملیات انبارداری، سیستم ذخیره و بازیابی اتوماتیک

مقدمه:
باتوجه به اینکه هزینه های ﳉستیکی سهم بالایی در تولید ناخالص ملی هر کشوری دارد لذا مدیران اقتصادی را به ﲰتی هدایت می ﳕاید که فرآیندهای ﳉستیکی راشناسایی ﳕوده و هزینه های مازاد آن را کاهش دهن د . در ﳘین راستا ، شناسایی هزینه های ﳐتلف در عملیات انبارداری بسیار مهم می باشد. مسئله ی مهم در فروش کالاها به مشﱰیان نیاز به پاسخگویی سریع به سفارشات و برآورده کردن انتظارات آﳖا است . در سیستم انبارداری کارخاﳒات، شرکتهای تامﲔ قطعات و خرده فروشان آنلاین، مشﱰی ،سفارش خود را اعلام کرده و با فرض عد م کمبود موجودی، سفارش برداشت، بسته -بندی و برای ﲢویل ارسال میگردد - دکسﱰ ، . - 2003

در میان عملیات های ﳐتلف در انبار، برداشت سفارش عموما زمان برترین عملیات بوده - رودبرگن و دکسﱰ، - 2001 و حدود 55-75 درصد هزینه های کلی انبارداری را در برمی گیرد - چیانگ، - 2011 بنابراین، برداشت سفارش بالاترین اولویت را در ﲠبود ﲠره وری دارد . با توجه به زمان در دسﱰس بودن سفارشات، مسائل به دو دسته ایستا و پویا تقسیم می شوند. در مسائل ایستا از زمان رسیدن و نوع ﲤامی سفارشات در دوره برنامه ریزی اطلاع داشته و متناسب با آن دسته بندی و برنامه ریزی صورت میگﲑد اما در مسائل آنلاین سفارشات به صورت پویا در طول زمان دریافت شده و از زمان رسیدن و نوع آﳖا اطلاع نداشته و فق قادر هستیم برای سفارشات دریافت شده برنا مه ریزی اﳒام دهیم .

در واقع در حالت آنلاین از آﳒا که ﳊظات زمانی ورود تص ادﰲ است، سفارشات به شکل احتمالی در دسﱰس قرار میگﲑند. در سیستم های سنﱵ یا غﲑپویای برداشت سفارش، ابتدا تعداد زیادی خ سفارش در طول روز ﲨع آوری و پس از توزیع درون دسته ها، جهت برداشت وارد انبار می شوند . این سفارش ها پس از برداشت مرتب شده و بسته بندی می شوند. در سیستم های برداشت سفارش پویا، سفارش ها به صورت آنلاین به انبار رسیده و به ﳏض ورود در لیست برداشت قرار می گﲑند.روشهای برداشت سفارشات به دو دسته ی کلی انسانی و ماشیﲏ تقسیم میشود.در سیستم قطعات به برداشت کننده 1، سیستمهای ذخﲑش و بازیابی اتوماتیک - 2 AS/RS - هستند که معمولا از جرثقی ل های ﳏصور در راهرو استفاده میکنند که میتوانند یک یا چندین واحد بار را بازیابی کرده و آﳖا را به ﳏل برداشت - مانند بارانداز - منتقل کنند .

در سیستمهای برداشت کننده به قطعات 3 ، سفارشات ابتدا برای ایجاد یک فهرست برداشت دستهبندی میشوند سپس برداشت کننده در میان راهروها حرکت کرده و اقلام را بر اساس لیست برداشت و مسﲑ رسیدن به کالاها و قطعات جستجو میکند و برمیدارد. این سیستم ها نسبت به سایر سیستم ها متداولﱰ هستند. درسیستم های گذاشت از یک فرآیند بازیابی و توزیع تشکیل شده است. ابتدا اقلام بازیابی شده و سپس یک ﲪل کننده ﳘراه با واحدهای برداشت شده به ﲰت یک برداشت کننده رفته و این اقلام را میان سفارشهای مشﱰیان توزیع میکند . این سیستم در مواردی مورد استفاده قرارمی گیرد که باید تعداد سفارشات زیادی در بازه زمانی کوتاهی مورد برداشت قرار گﲑد. برداشت اتوماتیک و برداشت توس روباﲥا تنها در موارد خاص مورد استفاده قرار میگﲑند. برای مثال برداشت اقلام باارزش، کوچک و یا ظریف از این طریق اﳒام میشود و برنامه ریزی برای مسﲑ حرکت و ﳓوه ی برداشت آﳖا صورت میگﲑد.

ارائه مدل زمان بندی و توالی عملیات برای برداشت سفارش در انبار:

کمینه ﳕودن مسافت در عملیات برداشت اغلب به عنوان عامل ضروری در کاهش زمان طی مسافت و درنتیجه ﲠبود راندمان عملیات انبارداری است.مسالهای که خوب مورد بررسی قرار گرفتهاست شامل تعیین مسیر و توالی ﲠینه در برداشت ﳎموعه اقلام درخواستی با در نظر گرفﱳ جاﳕایی انبار و روشهای کار میباشد - دکسﱰو ﳘکاران، . - 2007 ﲠینهسازی اغلب با کمینهﳕودن مسافت طیشده کلی یا زمان برداشتکننده بدست میآید.در عمل، روشهای اکتشافی به علت سهولت و انعطافپذیری به طور گسﱰده مورد استفاده قرار گرفتهاند - دکسﱰ و ﳘکاران، . - 2007 چندین روش اکتشافی برای انبارهای تک- بلوکی وجود دارند .

از میان آن ها، وقتی تعداد ﳏصولات در فهرست سفارش اندک باشد، روش اکتشافی بزرگ ترین گپ - شکاف - برتری دارد - پﱰسون II، . - 1997 درهرحال، علیرغم سهولت و انعطافپذیری روشهای اکتشافی برای بیشﱰ برداشت کنندهها، الگوریتمهای ﲠینهسازی هنوز در مرکز مطالعات مسیریابی قرار دارند، زیرا منجر به مسافت طی شده کمﱰی میشوند - پﱰسون II،. - 1997فرآیند برداشت کالاها نیز از ﲨله فعالیت هایی است که شامل فعالیت های طبقه بندی و ت عیین توالی سفارشات مشﱰی ، ﲣصیص فضا به کالاها ، برداشﱳ اقلام و فرستادن آﳖا برای بارگیری و ارسال میشود . این فرآیند میتواند توس ماشین یا انسان صورت بگیرد . دکسﱰ - دکسﱰ، - 2007 در مقاله ای به این موضوع اشاره کرد که در اکثر انبارها این کار توس انسان صو رت میگیرد . از این رو این روش برداشت اقلام در انبارها نسبتأ متداولﱰ است.

خود این روش به حالت های ﳐتلفی قابل اﳒام است که شامل برداشت بر اساس سفارش ، برداشت دسته ای و برداشت بر اساس منطقه بندی اقلام میباشد.حداکثر کردن سطح سرویس دهی به تقاضاها و تعیین ت والی برداشت کالاها با توجه به ﳏدودیت های منابع از ﲨله نیروی انسانی ، ماشین ها ، فضا و ابعاد ، تعداد و ابعاد راهروها و سیاست های انبارداری از اهداف زمان بندی وسایل ﲪل و نقل درون انبار میباشد . از اینرو ؛ یافﱳ یک الگوریتم مناسب توالی عملیات که زمان ارائه خدمات را حداقل کند مستلزم یافﱳ کوتاهﱰین مسیر برای دریافت و ﲢویل کالاها است . مسیریابی انبار حالت خاصی از مسأله فروشنده دوره گرد 4 - TSP - به نام 5STSP میباشد . تفاوت بین این مسأله با مسأله رایج TSP این است که الزامی نیست که از ﲤامی گره ها یا به عبارتی از ﲤامی مکان های مورد نظر برای برداشت با ﲢویل کالا عبور

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید