بخشی از مقاله

چکیده :

دراین پژوهش، به منظور تعیین سن اولیه بازشدگی و برخورد و بسته شدن نئوتتیس در زاگرس مرتفع، مطالعات جامع و مفصلی بر روي چرتهاي رادیولاري ناحیه نیریز در استان فارس صورت گرفته است . دراین بررسی چندین گونه رادیولاري شامل 13 جنس و 15 خانواده در قالب سه مجموعه ارائه گردیدند. این تجمعات، سن آکسفوردین - آلبین را تعیین می کنند . تا کنون سن بازشدگی اقیانوسی در این محدوده مورد سئوال بوده است، اما بر پایه این مجموعه هاي رادیولاري، قدیمی ترین سنگها مربوط به پوسته اقیانوسی در ژوراسیک فوقانی هستند، بنابراین سن اولیه بازشدگی قبل از ژوراسیک فوقانی می باشد.

مقدمه:

محدوده مورد مطالعه بخشی است از زاگرس مرتفع و شامل چرتهاي رادیولاریتی می باشد . افیولیت نیریز که قسمتی از نوار رشد افیولیتی - Ricou ,1971 - می باشد عمدتاً حاوي رخساره آبیسال متشکل از بستر اقیانوس نئوتتیس - Ricou , 1968 - است که بر روي چرتهاي رادیولاریتی، رورانده شده است - مطیعی، . - 1372 قابل ذکر است که ایران به عنوان یک بلوك انتقالی در زون تتیس از گندوانا جدا شده است.

- Stocklin , 1977 - و به سمت شمال حرکت کرده و بدین ترتیب در اثر جدایش ، نئوتتیس در قسمت جنوبی بوجود آمده است - . - Ricou,1976 بر طبق این پژوهش ، شروع بازشدگی نئوتتیس در این منطقه، قبل از ژوراسیک فوقانی بوده است، سپس توالی رادیولاریتها در منطقه عمیق بر جاي گذاشته شدند. در این محدوده دو برش چینه شناسی در جنوب غربی شهرستان نیریز در موقعیت طول شرقی12 ’– 54 °8 ’ 54° و عرض شمالی29 ° 9’ و29° 12 ’ مورد مطالعه قرار گرفته اند.

برش 1 شامل 3 بخش است که بخش زیرین و بالایی آن چرتهاي رادیولاریتی قرمز رنگ و بخش میانی آن تناوب منظم شیل و رادیولاریت می باشد. برش 2، سري رسوبی مرتبی از چرتهاي طوسی رنگ است که به راس متمایل به قرمز می شوند. این دو مجموعه رسوبی توسط آهک ریفی تاربور بصورت دگرشیب پوشیده شده اند . قاعده این توالی ها توسط گسل قطع گردیده و در زیر آبرفت پنهان می باشد، با توجه یه گونه هاي رادیولاري بدست آمده ، چرتهاي رایولاریتی واقع در 8 متر فوقانی ستون چینه شناسی A ، بر رادیولاریتهاي ستون B منطبق است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید