بخشی از مقاله

چکیده

به منظور مطالعات زیست چینه نگاری نهشتههای کرتاسه بالایی، برشی مناسب در 100 کیلومتری جنوب شرق کرمان انتخاب و از آن نمونه برداری به عمل آمد. توالی مورد مطالعه با ضخامت 168 متر، با ناپیوستگی زاویهدار بر روی نهشتههای آواری کرتاسه زیرین قرار گرفته و با یک سطح فرسایشی توس رسوبات عهد حاضر پوشیده میشود. ترکیب سنگ شناسی این برش شامل سنگ آهک، آهک ماسهای و آهک دولومیتی میباشد. به طور کلی فرامینیفرهای بنتیک شناسایی شده از این برش بیانگر سن سنومانین؟ تا کامپانین - مائیستریشتین؟ برای نهشته های مذکور می باشند.

-1 مقدمه 

 سنگ آهک های کرتاسه بیشتر از سایر دورهها در استان کرمان گسترش و    رخنمون  دارند.  این  رخنمون  ها،  معرف  پیشروی  وسیع  دریای  کرتاسه در    این  منطقه  میباشند.  در  کرتاسه  زیرین  حرکات  شدیدی  در  پوسته زمین رخ داده و متعاقب آن پیشروی دریا در آپتین- آلبین و یا حتی در حد فاصل آلبین- سنومانین از قسمت غربی آغاز گردیده است. این پیشروی که در سنومانین به حداکثر گسترش خود رسیده در تمامی مناطق کرمان یکنواخت نبوده، است.

Huckride et al ,1962 - و سید امامی،. - 1350 در نواحی جنوبی کرمان نیز فازهای پیشروی این دریا اثرگذار بوده و رخنمون های متعددی از نهشته های متعلق به کرتاسه را برجای گذاشته است. بدلیل تعدد و گسترش زیاد این نهشته ها در استان کرمان، برخی از این رخنمون ها تا کنون مورد مطالعه قرار نگرفته اند، لذا در این تحقیق به منظور بررسی محتوای میکروفسیلی نهشته های کرتاسه نواحی جنوب شرق کرمان، برشی مناسب انتخاب و برای اولین بار مورد مطالعاه قرار گرفته است.

-2 موقعیت جغرافیایی و راه های دسترسی به منطقه مورد مطالعه

برش مورد مطالعه با مختصات جغرافیایی 54 َ57˚ 20 طول شرقی و 42 َ29˚ 41 عرض شمالی در جنوب استان کرمان و شمال غرب شهرستان راین واقع گردیده است. راه اصلی دسترسی به برش مورد مطالعه، جاده آسفالته کرمان- راین است که جاده فرعی گزک- گودر دسترسی به برش مورد مطالعه را امکان پذیر می سازد - شکل . - 1

-3 بحث

کرتاسه را می توان دوره شکوفایی واقعی در تکامل فرامینیفرها دانست، زیرا در این زمان فرامینیفرهای بنتیک محی های مختلفی را اشغال نموده که تا به امروز نیز تداوم دارند. به دلیل اهمیت نهشتههای این دوران، به عنوان آخرین لایههای دوران مزوزوئیک، این نهشته ها همواره مورد توجه چینه شناسان در سراسر دنیا بوده و افراد مختلفی بر روی این نهشته ها در نقاط مختلف جهان مطالعات متعددی انجام دادهاند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید