بخشی از مقاله

چکیده

مجموعه فرودگاه بین المللی و شهر فرودگاهی با مساحت ًًٌَْ هکتار در کیلومتر َِ تهران و بین دو بزرگراه تهران - قم و تهران - ساوه واقع شده است. معضل بوی نامطبوع اتوبان تهران- قم در مسیر فرودگاه امام خمینی به طول حدود ٍٍ کیلومتر، با توجه به وقوع در محل ترانزیتی پایتخت و منابع انتشار بو به صورت های مشهود و نامشهود ابعاد گسترده ای پیدا کرده است به نحوی که روشهای شناسایی و اندازه گیری این منابع جهت شناسایی مراکز اصلی منتشره از اولویتهای زیست محیطی منطقه به شمار می رود.

واژههای کلیدی:بوی نامطبوع، فرودگاه بین المللی، منابع انتشار،نحوه انتشار، روشهای شناسایی

مقدمه و هدف

امروزه آلودگی بو که شامه انسان را آزار می دهد به عنوان یکی از آلودگی های جدید زیست محیطی مطرح است. عمده نارضایتی های عمومی درمورد آلودگی هوا،ناشی از آلودگی بواست [2]. به عنوان نمونه درامریکاحدود%70کل شکایات کیفیت ها ناشی از بوها است [1] به دلیل زندگی شهری و صنعتی شدن جوامع توجه به بو به عنوان یک عامل آزاردهنده محیط زیستی در حال افزایش است. داشتن درک صحیحی از مشکل بو، منبع، نحوه انتشار و روشهای شناسایی و کاستن آن، از جنبه های بسیار مهم در بحث آلودگی بو است .هنگام مواجهه با این نوع آلودگی، یکی از چالش ها روشی برای تشخیص بوهای منتشره است. بر این اساس باید گفت که فقط بر پایه یک روش تشخیص موفق و عالی است که می توان به اطلاعات ملموس دست یافت و برای اجرای این روش نیز یک ابزار مطمئن مورد نیاز می باشد.مجموعه فرودگاه بین المللی و شهر فرودگاهی با مساحت ًًٌَْ هکتار در کیلومتر َِ تهران و بین دو بزرگراه تهران - قم و تهران - ساوه واقع شده است. معضل بوی نامطبوع اتوبان تهران- قم در مسیر فرودگاه امام خمینی به طول حدود ٍٍ کیلومتر ابعاد گسترده ای پیدا کرده است.

تئوری و پیشینه تحقیق:

انتشار بو به دلیل موضوعات عملی مانند،کنترل ناکافی است شرایط محیطی غیرایده آل و نواقص مدیریت و تجهیزات اجتناب ناپذیراست اندازه گیری بو به روش اولفاکتومتری اولین باردرسال 1848 انجام گرفت ]ٌ[ برای اولین باردر قرن 13 ام میلادی روابطه ای برای شدت بو و غلظت ماده بیان شد و در سال 1811 میلادی فچنراین رابطه را با رسم شکل شدت بودر مقابل مقدار تحریک بو در مقیاس نیمه لگاریتمی بیان کرد [2].ازسال1381، پژوهشگران از مدلهای صنعتی انتشار هوا جهت اندازه گیری و پیش بینی انتشار بو از منابع مختلف استفاده می کنند . مدلهای انتشارآلایندههای صنعتی و بوهای منابع پرورش دام بسته به نوع منبع،ارتفاع انتشار،دمای انتشار وغیره تغییرمیکند[3]

ترکیبات بودار شامل آمونیاک، آمینها، هیدروژن سولفید،اسیدهای چرب فرار، ایندولها، اسکتولها، فنولها،مرکپتن ها، الکلها، کربنیلها و اسیدهای کربوکسیلیک فراراست.[1]با توجه به اینکه باد غربی، مهم ترین باد از سمت جنوب و از داخل کویر به سمت تهران می وزد ،هنگام وزش،موجب انتقال گرمای هوای کویر و حمل گرد و غبار به سمت شهرهای استان میشود ، که به همراه بادهای محلی در پراکنش بو موثر خواهند بود. این منطقه که در محدوده شهرستان های ری، اسلامشهر، واوان و رباط کریم واقع می باشد، دارای منابع متعدد مشهود و غیر مشهود می باشد که از جمله منابع احتمالی ایجاد این بو می توان به موارد مشروحه ذیل اشاره نمود:

-رهاسازی بدون تصفیه فاضلاب شهری از جمله واوان، اسلامشهر و پرند

-فاضلاب صنایع فاقد تصفیه خانه فاضلاب

-رهاسازی فاضلاب برخی از صنایع واجد سیستم تصفیه فاضلاب

-زباله و شیرابه مراکز دفن کهریزک و رودخانه شور

-پسماند سوزیهای پراکنده در مسیر فرودگاه

-پسماندهای مربوط به سنگبری ها - گل سنگبری -

-انواع پسماند صنعتی تخلیه شده در حاشیه بزرگراه - به دلیل فقدان سایت مدیریت پسماندهای ویژه در استان -

-کود دامداریهای و مرغداریهای مسیر

-کشتارگاه های دام و طیور واقع در مسیر

-دریاچه موجود در شهرک سینمایی در مسیر رودخانه کرج واقع بوده که به لحاظ ورود فاضلاب خام شهرک واوان اسلامشهر به رودخانه مذکور ، آلوده می گردد.

-منابع آلاینده با منشا نامشخص

تعریف و مفروضات موجود:        
در این پزوهش واحدهای با احتمال انتشار بو بر اساس انتشار گاز    H2S در دسته - - C - B -Aو بر اساسبیشترین سهم  انتشار بو مورد رده بندی قرار گرفت - A  بیش از حد مجاز،  B در حد مجاز، C  کمتر از حدمجاز - ،که بر این اساس واحد های آلاینده، بر اساس شدت آلودگی واحدهای این منطقه با نمونه برداری از گاز H2Sتعیین و بر اساس اولویت بندی واحد های آلاینده ، ٌُ مورد با این احتمال مورد شناسایی و بررسی قرار گرفت.استانداردهای مواجهه با گاز هیدروژن سولفوره - H2S - از آنجایی که در بسیاری از موارد، حذف گاز H2S از محیط های کاری امکانپذیر نمی باشد، سازمانهای مختلف در سطح دنیا حدودی را به عنوان حدود مجاز در نظر میگیرند. هر سازمان از یک شاخص مختص به خود برای ارائه حدود مجاز استفاده می نماید. جدول زیر حدود مجاز مواجهه با گاز H2S را نشان میدهد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید