بخشی از مقاله

چکیده

رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها بر ضرورت دستیابی به اقتصاد مقاومتی تاکید فرمودند وبسیاری از صاحب نظران و اقتصاددانان نیز معتقدند که بنای اقتصاد مقاومتی از دل رفتارهای اقتصادی فرهنگی واجتماعی مردم بیرون میآید بنابراین رابطه مستقیم و مثبتی میان اجزائ ی اقتصاد مقاومتی در کشور و نحوه سبک زندگی و فرهنگ اقتصادی والگوی ذهنی و رفتاری جامعه وجود دارد و ریشه اصلاح مسائل اقتصادی در اصلاح فرهنگ اقتصادی سبک زندگی مردم الگوی مصرف و توسعه فرهنگ کار و تلاش و تولید ملی است. در این مقاله با هدف رسیدن یه یک هدف یعنی نقش اقتصاد مقاومتی در سبک زندگی به بررسی ابعاد مختلف اقتصاد مقاومتی می پردازیم.
کلید واژه : اقتصاد مقاومتی، سبک زندگی ، خانواده، اقتصاد

مقدمه

اقتصاد مقاومتی نیازمند بازنگری در شیوه و سبک زندگی مدرن به سبک ایرانی واسلامی است به طوری که موضوع توجه به سبک زندگی اسلامی ایرانی با فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری وارد فاز تازه ای شده است. رهبر معظم انقلاب در یکی از دیدارهای با جوانان بحث کاملی رادر خصوص سبک زندگی ارائه فرمودند که این فرمایشاتباید به عنوان یک سند فرهنگی برای تحول در جامعه چه از سوی مسئولان و چه از سوی مردم مورد توجه و عنایت ویژه قرار داد.مقام معظم رهبری در سفر خود به استان خراسان شمالی همچون طبیبی حاذق به درستی علت اصلی بیماری مبتلا به جامعه را به جامعه را تشخیص دادند و آن الگوی سبک زندگی است.الگویی که متهثر از آداب و اصول اسلامی و ایرانی است وسبک زندگی یک انسان مسلمان ایرانی را از یک فردی که تحت تاثیر فرهنگ غربی است متمایز میکند.

با توجه به تحریمهای گسترده اقتصادی بانکی دارویی و... از سوی امریکا و کشورهای غربی به نظر میرسد که در مقطع فعلی نیازمند یک رویکرد انقلابی و جهادی نیز در سبک زندگی هستیم. - سخنرانیها مقام معظم رهبری در سرآغاز سال - 1390 اصلاح الگوی مصرف جلوگیری از اسراف همت مضاعف کارمضاعف جهاد اقتصادی تولید ملی و حمایت از کار وسرمایه ایرانی حلقه هایی برای ایجاد یک منظومه کامل در زمینه مسائل اقتصادی کشور است.وقتی یک شیوه زندگی را بر اساس سه گانه ی - اعتماد به نفس ملی روحیه ی جهادی و پرهیز از لقمه حرام - طراحی کردیم می توانیم به کا آمدی آن امیدوار باشیم. توجه به معنویت دینی در این سه گانه نقشی اساسی ایفا می کند. البته طبیعی است که جنگ نظامی برای مردم ملموس و باور پذیرتر باشد اما جنگ نرم افزاری اینگونه نیست.

بنابراین وجود روحیه جهادی منبعث از آموزه های دینی درآن سبک زندگی بسیار مهم و کلیدی است در روایات ما این عبارت وجود دارد که اگر کسی در میدان جنگ نبوده باشد یا در دلش حدیث جهاد نخواند به گونه ای از نفاق زندگی را ترک میکند.این شور و حماسه زندگی مقاوم وجهادی را باید به عرصه ی عموم علاقمندان انقلاب بکشانیم تا چهره ی زندگی را از اتلاف و بیتفاوتی بزداییم. این مهم باید باید در تعلیم و تربیت رسمی و غیر رسمی اقتصادی متناسب با انقلاب اسلامی پیگیری شود و ما باید نظام تعلیم و تربیت اقتصادی خاص خودمان را برای مقاومت اقتصادی و جهاد اقتصادی تبیین وطراحی وسپس اجرا کنیم.لذا یکی از اهداف اساسی ما باید این باشد که مسیر لقمه های حرام و میزان آنرا در اقتصاد کشورمان بررسی کنیم وسپس با کانونهای آن به شدت مقابله کنیم. اقتصاد مقاومتی ماهیتا اقتصادی مردمی است.

ضروری است که مردم وارد این عرصه شوند تا از ورود رانت خوارها به اقتصاد جلوگیری کنند. اگر ما فضا را برای حضور جوانان مومن و خلاق ایران اسلامی در عرصه اقتصادی فراهم کنیم قطعا تحولات مثبتی را در این عرصه شاهد خواهیم بود. لقمه های حرام و میزان آن را در اقتصاد کشورمان بررسی کنیم و سپس با کانونهای آن به شدت مقابله نماییم به گمان من برای اینکه عملیات جهاد اقتصادی ما موفق باشد باید بازیگران اصلی این اقتصاد را نه بصورت کلی که کاملا جزیی تعیین کنیم.تحرک دستگاه دیپلماسی کشور برای فعال کردن ظرفیتهای بالقوه و فرصتهای جهانی در اقتصاد مقاومتی است. اقتصاد مقاومتی در شبکه ای پویا از اقتصاد جهانی معنادار میشود و کشف و بکارگیری و ساخت ظرفیت این شبکه بر عهده ماست. - سخنرانی مقام معظم رهبری در جمع مردم بجنورد، تاریخ . - 88/2/27

جلوگیری از خام فروشی

تحریم نفت فرصت مناسبی است تا به جای خام فروشی نفت باتبدیل نفت به محصولات پتروشیمی بنزین و انرژیهای دیگر ضمن ایجاد ارزش افزوده و تامین نیازهای داخلی در این عرصه به راحتی محصول نهایی در بازار کشورهای همسایه صادر شود. جلوگیری از خام فروشی نفت یکی از خواسته های مقام معظم رهبری است.استمرار هدفمندی یارانه ها هم جهت مقابله با فرهنگ اسراف در مصرف که خود کاهش آسیب پذیری کشور در تحریمها را موجب میشود هم جهت مقابله با قاچاق سوخت و افزایش ثروت ملی وهم از جهت تشویق بنگاههای تولیدی به استفاده از فناوریهای با مصرف بهینه انرژی برای رقابت پذیری با محصولات خارجی است. البته حمایت از تولید داخلی در یک الگوی زماندار جهت ایستادن روی پای خود لازم است اما نباید موجب شود تا صنعت وابسته به حمایت مادام العمر شود.

اقتصاد مقاومتی در رویارویی وتقابل با اقتصاد وابسته قرار می گیرد. اقتصاد مقاومتی نمیپذیرد که صرفا مصرف کننده باشد منفعل نیست و در مقابل اهداف اقتصاد سلطه ایستادگی میکند. این اقتصاد با رویکرد فعال و مقاومت در مقابل تعاریف ساختارها و محصولات اقتصاد سلطه سعی در تغییر ساختارهای اقتصادی موجود و بومی سازی آن بر اساس جهان بینی و اهداف خود دارد. هر جامعه ای سه رکن اساسی دارد فرهنگ سیاست و اقتصاد. این سه رکن از بین آنها فرهنگ نقش مهمتری دارد. بنابراین اقتصاد در تبعیت از فرهنگ عمل میکند اساسا اقتصاد ارزشها و جهت خود را از فرهنگ متبوع خود میگیرد. در کل هدف نهایی دولت تحقق زندگی مناسب در بستر اقتصاد مقاومتی است. ]مجله اقتصادی، اقتصاد مقاومتی، جلوگیری از خامفروشی و تحریم نفت، سخنرانی مقام معظم رهبری در تاریخ [1385/3/29

سبک زندگی از دیدگاه امیرالمومنین درخطبه 389 نهج البلاغه

امیرالمومنین در ترغیب به قناعت فرمودند: هرچه از روزی که با آن میتوان اکتفاکرد وزندگانی را گذراند بس است بهتر است که شخص گرد زیادی نگشته و رنج بسیار بر خود هموار ننماید ووقتش رادر راه خدا وخدمت به خلق خدا صرف کند تاسعادت جاوید بدست آورد.باقناعت زندگی کردن برگزیده ونیک است نه پستی وخواری با اندک راضی شدن خوب است نه نزدیک رفتن وچاپلوسی کردن ونیز باید در طلب وخواستن افراط ننمود ومرتکب فعل حرام نشد. روزگار دوروز است روزی برای خوشی وکامرانی تو و روزی برای سختی و ناکامیت پس روزی را که برای خوشی تو بود در خوشی خود سرکش مشو و روزی که برای سختی تو بود شکیبا باش و بی تابی نکن وخود را پست مساز.

حضرت امیر در خطبه 87 فرمودند:مردم را به جهت اختلاف در دین و اعتماد بر آرا وعقاید باطله و پیروی نکردن از امام سرزنش میفرماید.پس از ادای حمد و سپاس خدای تعالی و درود بر خاتم انبیا بدانید رسم دنیا بر این بوده که خداوند سبحان گردنکشان روزگار را هرگز نابود نکرده مگر پس از مهلت دادن و خوشگذرانی و شکستگی استخوان هیچیک از امتها را اصلاح نکرده مگر پس از تنگدستی و رنج در زندگی پس شما هم به ستمگری ستمکاران شکیبا بوده ومنتظر روزی باشید که خداسدست ظلم و تعدی آنها را کوتاه نماید. ]نهجالبلاغه، خطبه 389 و [387

دیدگاههای شریعتی

ملت من: من برای تو کاری نکرده ام اما میدانم با دشمن هم نساختم بدان که زندگی و دار و دسته کثیفش آسایش و لذت و ثروت و پیشرفت و نام وننگ نبود که مرا در بیهودگی به خاک سپرد اسارت بود میفهمی ؟ اسارت...و ایران به چه کارش می آید اشکهای مصدق و دفترهای من ؟...به اعتقاد شریعتی انسان آزاد اندیش که حرفی برای گفتن دارد همانند عقاب است که بر خلاف زاغها لاشخورها ومردارخوارها عمر کوتاهی داردبنابراین باید فرصتهای کوتاه را غنیمت شمرد و تا میتواند حرفهایش را برای مردم بزند من میگویم که همیشه دیر است هر کاری که میخواهیم بکنیم کاری است که لااقل باید صدها سال پیش میکردیم.

بنابراین دیر شده هرکارکه باشد این است که فرصت نیست تا کار امروز را به فردا بیفکنیم واین روایت که برای دنیایت چنان کار کن که گویی برای همیشه زنده ای وبرای آخرت چنان که گویی فردا میمیری یعنی برای کارهای زندگی فردی برای زندگی مادی و شخصی ات فکرکن که همیشه وقت است اما برای کار مردم برای آنچه که در مسیر اصالت کارو احساس مسولیت انسانی هست. کار برای دیگران برای جامعه وبرای انسانیت همیشه فکر کن دیگر فردایی نیست به هر حال صبر میکنیم هر چه خدا بخواهد خواهدشد از من همین قدر ساخته است که خیانت نکنم و خودم را قلمم را زبانم را وسوادم را نفروشم و یا از ترس سکوت نکنم و بخاطر آسودگی و بی رنجی و لذت عمر و برخورداری اززندگی وامنیت کوله بار سنگین این مسولیت راکه بر دوش دارم به زمین نگذارم و تمامی امکاناتم را تمامی استعدادهایم را وهمه لحظات عمرم را فدای این راه کنم حال اگر نگذاشتنددر این راه قدمی بردارم وپیش روم و به جایی برسم وبرسانم دیگر خواست خدا وبا خداست.

به قول قانون: ما نمیخواهیم از افریقا یک اروپای دیگر بسازیم تجربه امریکا هفت جد ما را بس ما از جامعه خودمان یک اروپای شرقی دیگر هم نمیخواهیم بسازیم. تجربه روسیه مرد ویا چنین که در آن یک مرد بیشتر نبود تمامی بشریت مظلوم را بس است ما میخواهیم یک اندیشه نو یک نژاد نو بیافرینیم و بکوشیم تا یک انسان تازه بر روی پاهای خویش بایستد. برروی پاهای

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید