بخشی از مقاله

چکیده

هنر کاشی کاری یکی از ویژگی های خاص هنر و معماری ایرانیان در دوران اسلامی است. این هنر که در تزئین مساجد ، مدارس ، مقبره ها و کاخ ها به کار می رفت به طور مستقیم با جریان زیبا شناختی عنصر رنگ در معماری ارتباط داشت و بزرگترین دست آورد ایران در زمینه تزئینات معماری به شمار می آمد . رنگ روی کاشی از نیمه دوم دوره سلجوقی به جمع تزیینات معماری میپیوندد و مهمترین تحول در استفاده از بدل چینی با قطعات ریز کاشی روی سطح دیوار ها محسوب می گردد .

استفاده از قطعات کوچک کاشی تراشیده نخست در آغاز سده دوازدهم در مراغه پدیدار شد و امکان استفاده از ترکیب واحد های ظریف کوچک کاشی را به جای کاشی های بزرگ رنگی یک پارچه خاطر نشان ساخت .این شیوه کاشی معرق به طور مداوم رشد کرد تاآن که مقارن سده پانزدهم به حد وفور رسید - پوپ، 1385، . - 165 اولین بار در معماری اسلامی ایران نمونه هایی از این پدیده را در شبستان سرپوشیده گنبد خاکی مسجد جامع اصفهان و گنبد سرخ مراغه می بینیم .رنگ لعابی به کار برده شده منحصر به رنگ فیروزه ای است که قدیم ترین نمونه آن را روی جبهه اصلی - شمال - گنبد سرخ در یک زمینه متضاد از آجر استفاده شده است.

در اواخر دوره سلجوقی در گنبد کبود مراغه که تاریخ آن 593 ه.ق است تکامل کاشی کاری به مرحله ای رسیده بود که باریکه های کاشی در زمینه گچی قرار داده می شد و از آن طرح مفصل و پیچیده تشکیلمی گردید - ویلبر، 1365، . - 91 کاشی کاری گنبد سرخ مراغه اگرچه بصورت محدود برای اولین بار در بین طاق نمای مدخل و روی بدنه ستون های چهار گوشه به کار رفته است ولی مقدمه تجلی هنری بزرگ است.

بنابراین گنبد سرخ مرحله مهمی از معماری را نشان می دهد و آن آغاز پیدایش کاشی کاری در تزئین خارجی بناهاست . و در واقع می توان آن را یکی از خصوصیات سبک آذری قرون میانی اسلام محسوب نمود که توانسته است برخلاف دیگر خصوصیات مکتب معماری برج مقبره های آذربایجان تاثیر مستقیم و الهام بخش در ساختار تزئینی ابنیه دیگر نقاط ایران داشته باشد. آجر و کاشی های لعاب دار استفاده شده در قسمت فوقانی قوس پیشانی مدخل این بنا به رنگ فیروزه ای و در طرح بسیار زیبای هندسی نمایش داده شده است - شکل . - 1a شاید کاربرد این رنگ به دلیل علاقه سلاطین سلجوقی قبایل ترک به رنگ آسمان باشد، بر اساس نظرات محققین همچون غلامعلی حاتم آن ها سقف چادر های خویش را به رنگ آبی در می آوردند .

از سوی دیگر عقیده به وجود بهشت در آسمان ها و الوهیت خاصی که مسلمانان برای آسمان قائلند می تواند دلیلی قاطع بر سمبل شدن رنگ آبی در کاشی های گنبد سرخ باشد . کاربرد بخش دیگری از تزئینات کاشی این بنا مربوط به درون طاق نما می باشد که دار ی اشکال هندسی است . نقش هندسی مذکور متشکل از چند ضلعی های تودر توی آجری و کاشی های تراشیده نازک است که با مرکزیت یک ستاره شش پر شروع و گسترده می شود.

در وسط این طرح ستاره مانند یک کاشی لاجوردی مدور جای گرفته - اکنون موجود نیست - که ترکیب این دو رنگ دارای یک ویژگی استثنایی است ، همچنین وجود دوایر و اشکال چند ضلعی در هم تنیده متحد المرکز - اشکال 1c، 1d،1e،1f،1g و - 1hکه به یک دایره میانی - کاشی لاجورد - می پیوندند از مسائل عرفانی اسلام نشات گرفته و به موضوع وحدت در عین کثرت اشاره دارد . اختلاط کاشی فیروزه ای با رنگ لاجوردی در زمینه آجر های بریده قرمز از امتیازات مهم این بنا می باشد .

با توجه به طرز آرایش مقبره می توان گفت تکنیک آجر لعابدار یاکاشی کاری به شکل بسیار مناسبی در این بنا استفاده شده است یعنی برای این کار بسیار خوب توانسته اند لوحه های بزرگ کاشی را به اشکال مخصوص و دلخواه ببرند و با ترکیب آن ها نقوش مورد نظر را آماده و در جاهای مختلف بکار گیرند . به احتمال زیاد برای تزئین گنبد مقبره هم از این نوع آرایش استفاده کرده اندکه در وضع کنونی به علت خرابی آن اثری از این تزئین پیدا نیست. - حاتم،1379، . - 269

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید