بخشی از مقاله

چکیده

یکی از شاخصهای توسعه یافتگی و عملکرد مناسب اقتصادی تولید ناخالص داخلی است . هدف این پژوهش به بررسی رابطه بین شاخصهای ارزیابی شرکت با پیشبینی رشد تولید ناخالص داخلی برای یک دوره زمانی ِ ساله بین سالهای  در بورس اوراق بهادر تهران است. شاخصهای ارزیابی صورتهای مالی شامل؛ بازده خالص داراییهای عملیاتی، حاشیه سود، سود هر سهم و نسبت کیو توبین میباشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و ارتباط بین متغیرها همبستگی می باشد.

نحوه اجرای پژوهش توصیفی- پیمایشی و منظق اجرای پژوهش استقرایی است. جهت بررسی فرضیه ها از رگرسیون پانل در نرم افزارEviews استفاده گردید. نتایج نشان داد که بین بازده خالص داراییهای عملیاتی، حاشیه سود و نسبت کیو توبین با پیشبینی رشد تولید ناخالص داخلی رابطه معنادار وجود دارد و بین سود هر سهم با پیش بینی رشد تولید ناخالص داخلی رابطه معنادا ری وجود ندارد. نتایج این پژوهش تاثیر عوامل اقتصاد خرد - شرکت- های بورس - را بر پیش بینی شاخص اقتصاد کلان - تولید ناخالص داخلی - نشان میدهد.

ٌ.مقدمه

نظر به ا ینکه یکی از محورهای عمده مدیریت عملکرد ارزیابی عملکرد است لذا آشنایی با معیارهای مهم ارزیابی عملکرد و شاخصهای آن برای مدیران، مجریان، کارشناسان سازمانها و صنایع و دانشپژوهشان مفید بوده و با استفاده از آنها می توانند به سنجش و ارزیابی وضعیت موجود طرحهای استراتژیکی سازمان و بررسی عملکرد اجزاء کاری آن پرداخته و برای ارتقاء و بهبود اثربخشی و کارایی آنها اقدام کنند - اکبری، در حال حاضر ارزیابی عملکرد بسیار از شرکت ها و سازمان ها بر اساس شاخص های مالی است .

اما مدیران و سهامداران آنها باید به این امر مهم توجه داشته باشند که ممکن است یک شرکت به دلیل وجود شرایط انحصاری یا ارتباطات غیر رسمی سودآور باشد؛ اما از لحاظ سطوح مختلف بهره وری وضعیت مناسبی نداشته باشد، لذا ایجاب می نماید که در کنار شاخصهای مالی، شاخص هایی را مدنظر قرار دهند که از طریق آن امکان بررسی و نتیجه گیری از روش و کارایی تولید کالا و خدمات از نقطه نظر بهره وری عوامل تولید، کیفیت ارزش افزوده، زمان حاصل کار و رضایت مشتریان وجود داشته باشد.

ٍ.بیان مساله

شرکتهای فعال در بورس اوراق بهادار به عامه مردم سهام می فروشند و عواید حاصله را د ر سطح متنوعی از اوراق بهادار سرمایه گذاری می کنند، مهمترین دستاورد این واسطه ها هدایت جریان مداوم و به نسبت کم هزینه منابع مالی از پس انداز کنندگان به سمت مصرف کننده نهایی یا سرمایهگذار است - رهنمارودپشتی و همکاران، - . بدین ترتیب شرکتهای فعال بورس اور اق بهادار در بازار سرمایه گذاری از جایگاه ویژه برخوردار هستند و به طبع آن اطلاعات مالی آنها از اهمیت ویژه برخوردار هستند.

یکی از هدفهای حسابداری تفسیراطلاعات مالی و یا در واقع تسهیل استفاده ازصورتهای مالی به منظورتصمیم گیری اشخاص و مراجع مختلف است. در تجزیه و تحلیل مالی فرض براین است که گذشته زمینه سازآینده می شود و به این ترتیب نتیجه کوششها و تجارب گذشته که درصورتهای مالی منعکس است مبنای بررسی واقع و نتایج به دست آمده راهنمای اخذ تصمیم نسبت به آینده قرار میگیرد - پاتاتوکس 2، یکی از شیوه های اصلی تحلیلگران مالی در ارزیابی شرکتها، استفاده ازصورت های مالی آنهاست.

تجزیه و تحلیل نسبتهای مالی نقش قابل ملاحظهای در پیشبینی ورشکستگی، درجه بندی اعتبار، پیش بینی اعمال کنترل، پیش بینی علامت های تغییر سود و بازده و ارزیابی شرکت را بازی می کند - امیر و همکاران3، ًًٍُ - . یکی از عوامل بسیار مهمی که تحلیلگران مالی همواره به دنبال پیشبینی و یا شناسا یی تغییرات آن با استفاده از تکنیکهای تجز هی و تحلیل صورتهای مالی هستند، فاکتور سودآوری آتی شرکتها است که بر تصم یمات کوتاه مدت و بلندمدت استفاده کنندگان مؤثر است.

َ.فرضیه های پژوهش

فرضیه اول: »بین بازده خالص دارائیهای عملیاتی و پیشبینی رشد تولید ناخالص داخلی رابطه معناداری وجود دارد«

فرضیه دوم: »بین حاشیه سود و پیشبینی رشد تولید ناخالص داخلی رابطه معناداری وجود دارد«

فرضیه سوم: »بین سود هر سهم و پیشبینی رشد تولید ناخالص داخلی رابطه معناداری وجود دارد«

فرضیه چهارم: »بین نسبت Q توبین و پیشبینی رشد تولید ناخالص داخلی رابطه معناداری وجود دارد«

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید