بخشی از مقاله

چکیده

امروزه مجموعه های فرهنگی - سینمایی به عنوان یکی از مهمترین وسایل ارتباط جمعی در زندگی روزمره افراد، داد و ستدهای اجتماعی، ساختار زندگی انسان ها، چگونگی برقراری ارتباطات درون گروهی و برون گروهی و حتی اندیشه هر فرد برای چگونه زیستن، شناخته می شود. به طوری که می توان ادعا کرد اندیشه ها، عقاید، نگرش ها و در یک مسیر کلی، فلسفه زندگی انسان ها تحت تاثیر این روند تغییر می کند، اصلاح یا تخریب می شود. در موازات این امر باتوجه به ذات مدرن سینما و تمایل فرهنگ ها به ایده های نوین و جذاب و پربازده، رویکرد معماری اجتماعی- فرهنگی را در تحقق ساخت برترین مجتمع های سینمایی برمی گزینیم.

فضاهای فرهنگی به عنوان یکی از زیر ساخت ها برای شناساندن ویژگیهای فرهنگی و برقراری ارتباط با سایر فرهنگ ها به شمار می روند. با درنظر گرفتن نیاز انسان به برقراری تعامل و ارتباط با انسان ها و فضا، همواره مکانی لازم است که این نیازها را برطرف سازد و فضاهای شهری از مهم ترین خواستگاه های جامعه برای تعاملات است.

یکی از این فضاهای شهری سینما می باشد که با تبدیل شدن این کاربردی به پردیس سینمایی و چند عملکردی بودن آن دیگر به آن فراتر از یک تماشا خانه نگاه می شود و متاسفانه تقاضای آن از سوی مردم ایران، رو به کاهش است و از آنجا که مجموعه های سینمایی خود می تواند محلی برای برقراری ارتباط و تعاملات اجتماعی ، باز خوانی زندگی و نظایر آن باشد. توجه به شاخص ها، معیارهای کمی و کیفی در فرآیند برنامه ریزی، طراحی ،احداث و بهره برداری از این مراکز، امری بسیار مهم در فراهم ساختن فضای مناسب جهت ارائه خدمات به مراجعه کنندگان است.

مقدمه

دنیای امروز دنیای تبادل اندیشه هاست و هنرنقش دنیایی بسیار جذاب در این راستا ایفا می کند . سینما و به نوعی تئاتر، به عنوان یکی از بهترین ابزارهای بیانی هنر جهت انتقال تفکرات و پیامهای مطرح است، چرا که در هر گوشه دنیا به سرعت ارتباط خود را با مخاطب برقرار ساخته و پیام خود را منتقل می کنند. در دنیای معماری، سینما یکی از تازه ترین انواع بناها محسوب می شود. هر چند قدمت بناهای سینما را نمی توان بیش از یک قرن دانست، ولی اکنون یکی از مکانهایی است که آن چنان در فرهنگها ریشه داونیده که وجودش جزء لاینفک چهره شهرها گردیده است و هر کس متعلق به هر جایگاه فرهنگی و اجتماعی که باشد از وجود آن لذت می برد از آن جایی که اکثر افراد جامعه جهت پر کردن اوقات فراغت مراکز سینمایی را ترجیح می دهند لذا این سالن های سینما نسبت به موزه ها یا تئاترها مکان عمومی تری بوده و به قشر خاصی تعلق ندارد.

اما امروزه، متاسفانه در کشورها از طرفی فرهنگ سینما رفتن به دلیل پیشرفت تکنولوژی و ظهور ابزارهای نوین ، فیلم ها از بین رفته است و از طرف دیگر کیفیت سالن های سینما به دلیل استقبال کم افراد رو به زوال رفته است و جذابیت خاصی برای مردم ندارد و در اغلب سالن های اکران تنها %20 الی %25 ظرفیت آنها اشغال می شود. اگر فضیلت دانشمندان ،کشف وتدوین قانون مندی های جهان محیط بر انسان وجوامع انسانی است، منزلت و وظیفه مهندسان، به کارگرفتن این قانونمندی ها برای تغییر وب هبود شرایط زیست وکارانسان ها وتلاش مستمر برای حل مشکلات جوامع انسانی می باشد واین تلاش است که حرکت جوامع انسانی رابه سوی تعالی میسر می سازد.

در اصلیترین هدف جامعه پایدار، توجه به توسعه کیفی زندگی شهروندان است تا از طریق آن بتوان زمینه رشد و دستیابی به اهداف پایداری را در شهرها به وجود آورد. یکی از ابعاد مهم این توسعه را پایداری اجتماعی در بر میگیرد. در واقع پایداری اجتماعی با در برگرفتن مجموعهای از مفاهیم دیگر همانند کیفیت زندگی، سرزندگی، سلامت، عدالت اجتماعی، توانایی خوب زیستن و… به دنبال آن است تا نیازهای اجتماعی حال را بدون غفلت از توانایی نسل آینده در رفع نیازهای اجتماعی شان تأمین نماید.

از اینرو اساسا بعد پایداری اجتماعی در کنار تلاش برای ارتقاء سطح کیفیت زندگی به دنبال تقویت سرزندگی جامعه مدنی، حفظ ارزشها و هویت اجتماعی و فرهنگی جامعه نیز می باشد . یکی از مهمترین بسترهایی که زمینه ایجاد پایداری اجتماعی را در شهرها فراهم میکند، فضاهای عمومی شهری هستند. در واقع فضاهای عمومی شهری به عنوان مهمترین بخش از ساختار شهری، منعکس کننده ارزشها و روابط اجتماعی- فرهنگی شهروندان بوده و به خوبی می تواند بر مبنای آن ها امکان زیستن در شهر و برقراری تعاملات اجتماعی را تسهیل و یا بر آنها تأثیر گذارد.

از این رو حرکت به سوی پایداری اجتماعی با وجود فضاهای عمومی سرزنده و پویا که زمینه حضور فعال انسانها را در محیط فراهم نماید در شهرها ضرورتی دو چندان می یابد. بررسیهای انجام شده نشان دهنده آن است که توجه به انسان و پاسخگویی به نیازهای وی از طریق ارتقاء سطح سرزندگی فضاهای عمومی شهری، تداوم حضور فعال شهروندان در محیط را به همراه خواهد داشت. لذا فضاهای عمومی شهری لازم است در تمامی ابعاد - کالبدی، رفتاری، اجتماعی و ادراکی - پاسخگوی نیازهای اساسی انسان باشند و در این صورت شاهد حضور مداوم، فعال و مشارکت ساکنان شهر در فعالیتهای عمومی و جمعی خواهیم بود و فضاهای عمومی شهری نقش جدی و اثرگذاری را بر پایداری اجتماعی شهرها ایفا مینمایند.

سینما در میان رسانه های هنر ی بدلیل چند بعدی بودنش و بهره گرفتن از امکانات هنرهای دیگر، دارای مقام و اهمیت ویژه ای است امروزه جایگاه سینما به سبب افزایش امکانات تصویری امکانات تصویری فردی در زندگی در زندگی اجتماعی نسبتا تنزل یافته ولی همگام با پیشرفتهای خویش، هنوز مخاطبان و علاقمندان خود را دارا می باشد. برای رسیدن به اهدافی چون: تحکیم و تقویت پایه های گرایش هنری سینما و همچنین برگرداندن جایگاه سینما به موقعیت اصلی خود و همچنین رفع کمبود مرکز سینمایی در منطقه عباس آباد تهران تلاش بر این است که بتوان در کنار طراحی سینما برای از بین بردن کمبود به ایده ی اصلی طرح که همان ایجاد کشش وجذابیت برای مخاطبین سینما است.

-1 مجموعه فرهنگی مجموعه فرهنگی مکانی فرهنگی فراغتی استدر زندگی امروزی که همگان دیگر فعالیتهای شغلی در محیطی ساختنی و شهری است می باشد. آرامش و استراحت جسم و جان بسیار ضروری است البته این حداقل رسیدگی به انسانها است در این راستا ترتیب و شکوفایی اندیشه ها و استعداد ها جایگاه ویژه ای دارد از این روست که مجموعه فرهنگی به منظور پرورش ذوق و استعداد افراد به خصوص جوانان و محلی برای تغذیه روانی شهروندان در محیطی هنری و همچنین توسعه و نشر ابعاد هنردر زندگی افراد و شناساندن ابعاد ابعاد گوناگون زندگی بنا می شود.

به عنوان مقدمه باید دو بحث فلسفی را به تناسب تبیین معنایی این دو مقوله در نظر داشت:

-1 عنصر فرهنگی و مجموعه فرهنگی، تعابیری متلازم و دارای ارتباط جزء و کل هستند که هریک به نوعی دیگری را نیز تعریف می کند و تبیین هر یک نیازمند اشاره به دیگری است.

-2اساساً تحقق عنصر و مجموعه منوط به تحقق همدیگر است؛ یعنی ورای ارتباطات مفهومی و حیثی، دارای ارتباط عمیق هستیشناسانه - آنتولوژیک - هستند. »برلو می پرسد مقصودمان از عنصر و ساخت چیست؟ و خود توضیح میدهد که تعریف کردن ایندو، کار آسانی نیست. زیرا آنها برای ما حالت مستقل یا ثابت ندارند، در واقع ما نمی توانیم یکی از آنها را بدون دیگری داشته باشیم

2-1 سینما

واژه سینما در واقع تلخیصی از واژه سینما توگرافی Cinematography به معنای جنبش نگاری است که این واژه نیز به نوبه خود از یک کلمه یونانی - Kinema - به معنای حرکت مشتق شده است سینما از بدو پیدایش، هنگامی که هنوز به عنوان هنر شناخته نشده بود تا به امروز که سالهاست که آن را به عنوان هنر هفتم میشناسند و جایگاه مهمی در فرهنگ و هنر ملل مختلف باز کرده و راهی بس طولانی پیموده است. آنچه سینما را در طی این روند یاری کرده، نزدیکی آن به واقعیت است فضایی که توسط این واقعیت مجازی به وجود میآید باعث میشود که انسان سرگشته قرن بیستم که به دلایل مختلفی زندگی را بس کوتاه میبیند بتواند بارها خود را در شرایط و موقعیتهای مختلفی احساس کرده و به نحوی از یکنواختی و سردرگمی این زندگی کوتاه نجات یابد.

از طرفی در دنیای امروز که دنیای تبادل اندیشه هاست، سینما به عنوان یکی از بهترین مؤلفههای هنر جهت انتقال و تبادل تفکرات و پیامها مطرح میشود چرا که در هر گوشه از دنیا به سرعت با مخاطب خود ارتباط برقرار کرده و رسالت خود را به انجام میرساند. به راستی سینما را میتوان مجموعه کاملی از تمامی هنرها دانست که قدرت وصف ناپذیر آن در برانگیختن احساسات مخاطب و القای پیام خود، ناشی از جمع شدن قدرت این هنر در یک جهت و حرکت هماهنگ آنها به یک منظور است. با تمامی این اوصاف نباید جنبه سرگرمی بودن سینما را نیز فراموش کرد چرا که در بعضی جوامع نظیر جامعه ما، سینما به عنوان وسیلهای برای پر کردن اوقات فراغت قشر عظیمی از افراد جامعه مطرح است 

2-2 پیدایش سینما صدر تاریخ سینما سرشار از رخدادهای همزمان در مسیر تحول ابزار بیان هنری انسان دارد اما تاریخ 28 دسامبر 1895 اهمیت ویژهای در تاریخ سینما دارد 

هنگامی که در سال 1894 توماس آلوا ادیسون و همکارش ویلیام دیکسون اولین دستگاه نمایش تصویر متحرک اختراعی خود را به نام کینتوسکوپ را به اروپا فرستادند تا برای این پدیده فنی بازارهای جهانی پیدا کنند سرنوشت چنین رقم زده بود که یکی از خریداران آن شخصی به نام لوئیس لومیر - Louis Lumiere - باشد

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید