بخشی از مقاله

خلاصه

نیازهای روز افزون در بخش ساختمان، نیاز به تحول و اصلاح ساختاری را بیش از پیش را طلب می نماید. ازاین رو ایجاد سیستم های هوشمند در صنعت ساختمان، در راستای پیشرفت روز افزون دانش و فناوری های نوین در عرصه های مختلف زندگی بشر می باشد، از جمله سیستم های مهم در این زمینه می توان به طراحی های دیجیتال و هوشمند با استفاده از نرم افزار های پیشرفته و مصالح هوشمند ساختمانی اشاره نمود. هدف کلان نگارش مقاله حاضرتاثیر آلترناتیو های دیجیتال در طراحی پردیس سینمایی است - مقاله حاضر برگرفته از پایان نامه کارشناسی ارشد می باشد - بنا به مطالعات انجام شده تاثیرات فناوری نوین به خصوص در فرم سینما مورد بررسی قرار گرفته شده است.

.1 مقدمه

خلق آثارمعماری نیازمند شرایط و ابزاری است که بتواند به تحقق ایده ی تولید انبوه خلاقیت کمک کرده ، در یک بیان ساده ، طراحی معماری را فرآیندی است که در آن طراح سعی کند تا فضا را تصور کند و سپس آنچه در ذهن خود را به روش های مختلفی بیان کند، در تمام این فرآیند با حجم بسیار زیادی اطلاعات روبرو هستیم که با استفاده از رسانه های مختلف پردازش و ارائه می کنیم.

روش های سنتی طراحی و تولید معماری ظرفیت پاسخگویی به این نیازها را نداشتند و از اینجاست که پیشرفت تکنولوژی و استفاده ازکامپیوتر با این شرایط تاریخی ترکیب شد تا بتواند در تولید معماری ایفای نقش نماید.معماری دیجیتال به طراحان برای خلق ساختارهای حقیقی به شکل مجازی کمک می کند، به گونه ای که آنها می توانند پیش از ساخت و اجرای یک طرح ، در فضای درونی آن حرکت کرده و تمامی شرایط را مورد بررسی قرار دهند . بهره گیری از ابزارهای دیجیتال، ضمن کاهش امکان بروز خظاهای انسانی ، امکانات گسترده ای را نیز که در این محیط ها وجود دارند. اساس چنین سامانه هایی ، بر نوعی مدل سازی یا شبیه سازی کامپیوتری از واقعیت است این مدل سازی کامپیوتری تنها ارایه تصویری زیبا از حجم بنا بر صفحه نمایشگر کامپیوتر باشد ، بلکه مدلی مورد نیاز است که در مرحله اجرای طرح هم مفید واقع شود.محیط های کامپیوتری بامکان طرحی پارامتری و الگوریتمی در اختیار طراح قرار می دهند. از نمونه ای بارز این محیط های نرم افزاری، اتوکد، گراس هاپر و راینو ، 3دی مکس و... میتوان نام برد

.2 معماری و سینما

مجموعه های سینمایی یا مجموعه های چند منظوره ی فرهنگی، تفریحی، تجاری، همجوار یا در نزدیکی مراکز تفریحی تجاری قرار میگیرند و در ارتباط با آنها و به مثابه یک در فضای شهری عمل میکند .

سینما و معماری وجه مشترک دیگری نیز دارند . هر دو در این روزها شیفته تکنولوژی بسیار پیشرفته هستند. نسل جدیدی از فیلم های فضائی دنباله فیلم هائی چون جنگ ستارگان نوع دیگری از برخورد با فضا و امکانات معماری را بر می گزیند. دنیای واقعیت مجازی سرنوشت آینده بسیاری از فیلم ها را رقم می زند. این تکنیک خواه ناخواه جای سینمای نه چندان موفق پرده های بسیار عریض فیلم های سه بعدی، سالن های با صندلی های چرخان و غیره را خواهد گرفت.

.3 معماری دیجیتال

معماری دیجیتال را می توان به عنوان مجموعه ای منسجم،سازگار با اصول ،متمایز از قواین،دستور العمل ها و استاندارد های توصیف کننده سرمایه گذاری ،عرضه اطلاعات ، برنامه های کاربردی و زیر ساخت هایی که در موارد قابل استفاده شکل می گیرند،شرح داده شده است. این امر به وضوح نشان می دهد که معماری دیجیتال با استفاده از فناوری ITدر سازمان ها مورد استفاده قرار می گیرد. در تاکید بر نیاز معماری دیجیتال ،ریجسن بریج استدلال می کند که ،جهان فیزیکی در هنگام ساخته شدن،مصنوعاتی مانند شهر ها،ساختمانها و چشم اندازها را نیاز دارد،معماری نیز نیازمند ساخت مصنوعاتی در دنیای دیجیتال است.

.4 ساخت فرم های دیجیتال

بیان فرم ایده های غالب معماری ، و همچنین محدودیت های مهندسی وسازه از طریق توسعه راه حل های نو آورانه ساخت و فناوری های دیجیتال قابل اجرا می باشد. ویلیام میجل اشاره می کند،همان طور که ساختمان ها در جهت ار ائه ایده های جدید و آزمایشات پیشگامانه نمود می کنند،مصالح ساختمانی ،محصولات،و فرایند های تکامل نیز تغیی خواهد کرد.

.5 محیط دیجیتال

امروز با توجه به پیچیدگی های موجود در طراحی و تولید بنا و گسترش آنها در دنیا ی مدرن ،نمی توان نرم افزار واحدی را در جهت تفکیک این پیچیدگی ها از سایر محیط های نرم افزاری یافت.در تشریح مبحث بهره گیری از رایانه در معماری،می توان در نگاهی کلی دو بخش کلان را مشاهده نمود که بخش اول عبارت از استفاده از یک محیط طراحی دیجیتال برای غنی کردن طرح و بخش دوم شامل بهره گیری از امکانات دیجیتال در اجرای آن است. در یک محیط دیجیتالی ،ترسیم یک تصویر سه بعدی به معنی تبدیل مستقیم آن تصویر به یک حجم واقعی و سه بعدی نیست.همچنین محیط های دیجیتال،برای رساندن ما به یک محیط علمی ساخت و تولید، مفید نیستند. مثلا در مورد استولنه ای که از یک سری بسته فلزی مکعبی شکل عبور می کند،اگر هدف بازسازی شرایط واقعی باشد،ابتدا باید دوایری در مقاطع مکعبی شکل ایجاد شود و سپس استوانه از داخل آن ها عبور داده شود. بنابراین در تبدیل مدل به کار ماشینی، ملاحظاتی بیش از آنچه در محیط های مدل سازی - صرفا - رایانه ای رعایت می شود مورد نیاز است.

.6 کامپیوتر و معماری در عصر دیجیتال

کامپیوتر ظرف مدت کوتاهی به عنوان یکی از پذیرفته ترین ابزار ها در معماری شناخته شد و هم در روند طراحی و هم در عمل روزمرهی ساختمان سازی و شهر سازی به کار آمد . از بدو خلقت کامپیوتر معماران،هنرمندان،طراحان رسانه و نظریه پردازان در مورد پیامد های ناشی از گسترش روز افزون کاربرد کامپیوتر دست به تامل زده اند. تغییرات بنیادی که کامپیوتر ها برای بشر به ارمغان آوردند اغلب انقلاب اطلاعات یا انقلاب دیجیتال خوانده می شود. امور زندگی مدرن به نظر جدایی ناپذیر از تولیدات عصر دیجیتال همانند تلفن های موبایل،اینترنت، بازی های آنلاین کامپیوتری و یا فیلم های دیجیتالی و....می آیند. کامپیوتر و نر افزار های کامپیوتری از آغاز بکارگیری در عرصه کار معماران به چند گونه در این عرصه تاثیر گذاشتند.

الف - باز نمایی کانسپت ذهنی معمار با سرعتی که بدون بهره گیری از کامپیوتر انجام آن ناممکن بود بویژه در مورد کانسپت هایی که پیچیدگی در بطن آنها دیده می شود و لذا کامپیوتر ابزاری است در جهت تسریع بیان و ارائه . چنانچه این تاثیر به وضوح در ارائه های اخیر دانشجویان دیده می شود و گاهی ارائه های کامپیوتری با نرم افزار های فتوشاپ و لایت ویو چنان چشم نواز است که جدای از طرح معماری قضاوت کننده را نیز تحت تاثیر قرار می دهد و متاسفانه گاه به اشتباه می اندازد.

ب - کامپیوتر به عنوان یک عنصر واسطه در پروسه تبدیل ایده به فرم:در اینجا اسکیس معمار همچون دیتایی است که به کامپیوتر داده می شود و پس از پردازش به حجم نهایی تبدیل می گردد و این همان است که از آن تحت عنوان معماری تمام نشده یاد می کنند و چومی در مقاله معماری رویداد مطرح می سازد.استفاده از نرم افزار خاص - کتیا - در طراحی موزه گوگنهایم یکی از مواردی است که می توان در این مورد به آن اشاره کرد.چرا که نرم افزار های کامپیوتری که در اختیار معماران آوانگاردی چ.پون گری،آیزنمن و دیگران قرار گرفت به عینیت در آوردن ذهنیات پیچیده آنها را ممکن ساخت و حتی این نرم افزار ها خود در پروسه طراحی سهیم شدند و لذا تغییر و تحولی درزمینه تبدیل ایده به طرح ممکن شد و نرم افزار های کامپیوتری و فید بک های آن در این پروسه نقش اساسی ایفا نموده اند .

.7 طراحی دیجیتال

طراحی دیجیتالی در محیط های نرم افزار ی رایانه ای صورت می پذیرد. در ابتدای ورود نرم افزار - cad - امکان ترسیم فضا های دو بعدی میسر بود که توسط جابجایی و تغییر خطوط و نقاط امکان ویرایش تصویر ممکن می شد. برای نمایش حجم نیز تنها از مدلی سیمی که مشخص کننده لبه های حجم بود استفاده می شد. نمونه چنین رویکردی را می توان در نرم افزار افزار اتوکد که هنوز هم در کشورمان و جهان کاربران فراوانی دارد،مشاهده نمود. پس از آن ،محیط های پیشرفته تری بر مبنای شکل دهی سطوح،طراحی و عرضه شدند که در آنها حجم ،بر اساس سطوح پوشش دهنده آن تعریف می شد. اما مشکلی که در اینجا وجود داشت نیز آن بود که مواردی همچون تعیین مر کز ثقل جسم و نمی تونست از مدل سطحی برداشت شود. همچنین گاهی در محیط بصری، حجم یکپارچه به نظر می رسید،اما در واقعیت آن حجم به صورت کاملا بسته طراحی نشده بود وبنابراین مشکلاتی برای تبدیل مدل به کار کاشین رخ می داد. برای برطرف ساختن این نواقص،روش جدیدی به نام روش مدل صلب،پایگذاری شد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید