بخشی از مقاله

چکیده

در سالهای اخیر مطالعات وسیعی بوسیله جامعه شناسان، اقتصاددانان، متخصصان علم سیاست و سیاست گذاری در ارتباط با سرمایه اجتماعی انجام شده است، اما خلاء تحقیقاتی در زمینه توسعه سرمایه اجتماعی با عنایت بر نقش دانشگاهها، که توجه به آن برای توسعه سرمایه اجتماعی ضروری می باشد به چشم میخورد. بر این اساس در این مطالعه به بررسی رابطه میان سرمایه اجتماعی و آموزش عالی در ایران به روش توصیفی پرداخته میگردد.

در پایان با توجه به عوامل تاثیر گذار شناخته شده در این پژوهش بر اساس یک مدل جامع، شایسته است که مدیران و کارگزاران موسسات آموزشی به این عوامل توجه کافی و کامل مبذول دارند. در این راستا بهرهگیری از مدل تدوین شده در خصوص ارتقاء سرمایه اجتماعی در مراکز آموزشی و اثرگذاری آن بر فعالیتهای دیگر پیشنهاد میگردد.

مقدمه

در سالهای اخیر مطالعات وسیعی بوسیله جامعه شناسان، اقتصاددانان، متخصصان علم سیاست و سیاستگذاری در ارتباط با سرمایه اجتماعی انجام شد و نظریه پردازان و صاحب نظران مختلف تعاریف متعددی از سرمایه اجتماعی ارائه کرده اند . سرمایه اجتماعی را اطلاعات، اعتماد و هنجارهای متقابل می داند که در شبکههای اجتماعی وجود دارد.

در همین رابطه جانسون بیان میدارد که سرمایه اجتماعی همان جریان سرمایهگذاری اشخاص است . این سرمایه تا حدی ناملموس است زیرا در برگیرنده روابط شخص نیز بوده و میتواند در سطوح فردی، درون گروهی و بین گروهی کاربرد داشته باشد . سرمایه اجتماعی را شامل نهادها، روابط، گرایشها و ارزشها و هنجارهایی تعریف میکنند که بر رفتار و تعاملات بین افراد حاکم است.

به اعتقاد - Portes & Londolt,2000 - ، دانشگاهها و موسسات آموزش عالی به عنوان یکی از کانونهای مهم سازنده سرمایه اجتماعی باید به آموزش مهارتهای ارتباطی که احترام، اعتماد، یکدلی و پرورش افراد مسئول و توانمند برای مشاغل مختلف و برای جامعه بپردازند. لذا این مهم و خلاء تحقیقاتی در زمینه توسعه سرمایه اجتماعی، با توجه به نقش دانشگاهها، و همچنین توسعهی روز افزون موسسات آموزش عالی در ایران، مهمترین عامل شکلگیری تحقیق حاضر است. بر این اساس در ادامه به بررسی روش تحقیق و چگونگی تحلیل اطلاعات و استخراج مدل ارتباطی این دو مفهوم در ایران پرداخته میگردد.

روش تحقیق این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر داده ها کمی و از نظر روش اجرا توصیفی است. زیرا به دنبال توصیف و استخراج ابعاد و مولفه ها آموزش عالی در توسعه سرمایه اجتماعی و مدل مناسب جهت تعیین جایگاه توسعه سرمایه اجتماعی در آموزش عالی ایران میباشد، تا به کمک آن بتوان به ارتقاء و بهبود توسعه سرمایه اجتماعی اقدام نمود.

جامعه تحقیق در این پژوهش عبارتست از کلیه اعضای هیات علمی ایران با رتبه علمی استادی در گروه علوم انسانی و اجتماعی، که در سال تحصیلی 1393-92 فعالیت آموزشی و پژوهشی داشتهاند که طبق فرمول کوکران، حجم نمونهای 365 نفر تعیین گردید. به موجب جمعآوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه استاندارد روش دیماتل فازی استفاده شده است. مهمترین نرمافزارهای مورد استفاده جهت تحلیل در این تحقیق اکسل میباشد.

یافتههای تحقیق بر اساس اطلاعات بدست آمده از ادبیات تحقیق مدل ارتباطی ذیل در خصوص ارتباطات میان سرمایه اجتماعی و آموزش عالی در دست است.

نمودار - : - 1 دیاگرام مسیر متغیر سرمایه اجتماعی در نرم افزار آموس

با توجه به نظرات گروه خبره و مبانی تکنیک دیماتل فازی سطوح ارتباطی ابعاد دو متغیر طبق نمودار - - 1 به شرح جدول - - 1 استخراج شد.

جدول - : - 1 ماتریس تلفیقی نظرات گروه خبره بر اساس متغیرهای کلامی در خصوص روابط ابعاد متغیرهای تحقیق

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید