بخشی از مقاله

چکیده

استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات که در سطح بینالمللی در کلیه صنایع ازجمله صنعت بیمه مورد توجه قرار گرفته است، میتواند به عنوان یکی از کلیدیترین رموز موفقیت در روند توسعه و افزایش بهرهوری باشد. امروزه در بسیاری از کشورهای توسعهیافته تلاشهای روزافزونی برای بهبود ارائه خدمات بیمهای از طریق بهکارگیری فناوری اطلاعات صورت گرفته است. در کشور ما نیز ورود بیمههای خصوصی به صحنه رقابت، بالا رفتن سطح توقع مشتریان و استفاده از فناوری اطلاعات و نوآوریهای جدید در زمینه خدمات بیمهای، اهمیت ارائه خدمات الکترونیکی را بیش از پیش نمایان میسازد.

با توجه به نوع ماهیت فعالیت شرکتهای بیمه، اهمیت و    ضرورت پیادهسازی بیمه الکترونیکی در این صنعتکاملاً مشهود است. بدیهی است که ورود در هر عرصه جدید نیازمند رعایت مسائل متعددی میباشد تا موفقیت را تضمین نماید. عوامل حیاتی موفقیت - CSF1 - مفهوم علمی مهمی برای موفقیت صنایع مختلف در دنیای امروز در جهت بهکارگیری تکنولوژی های نوین میباشد. به طور کلی شناسایی عوامل حیاتی موفقیت به منظور جلوگیری از بروز مشکلات غیرمنتظره و کاهش ریسک شکست ضروری است.

در تحقیق حاضر با بررسی نظامیافته ادبیات موضوع و با مرور چندین مقاله لاتین و    فارسی عوامل حیاتی موفقیت بیمههای الکترونیکی شناساییشده و مجموعه این عوامل در قالب 7 طبقه کلی شامل: عوامل سازمانی، عوامل مربوط به مشتری، عوامل مربوط به زیرساخت فناوری در شرکت، عوامل مربوط به زیرساخت فناوری در کشور، عوامل زمینهای، عوامل مربوط به زیرساخت حقوقی، عوامل ماهیتی طبقهبندی گردیدهاند.

مقدمه

امروزه، فناوری اطلاعات به عنوان عمدهترین محور تحول و توسعه در جهان منظور شده و دستاوردهای ناشی از آن نیز به گونهای با زندگی مردم عجین گردیده که رویگردانی وبی توجهی به آن، اختلالی عظیم را در جامعه به وجود میآورد. پیشبینیها نشان میدهند که این فناوری به رشد سریع خود و کاربرد همهجانبه در ابعاد گوناگون زندگی بشر در سالهای آینده نیز ادامه خواهد داد - یعقوبی، شاکری، - 1392 گسترش روزافزون فناوری اطلاعات از یک طرف و فشارهای رقابتی ونیز انتظارات در حال تغییر مشتریان از طرف دیگر بهکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات را برای کلیه صنایع، سازمانها و کسب و کارها بیش از پیش ضروری کرده است.

در سالهای اخیر استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان محور بسیاری از تحولات جهانی امری انکارناپذیر بوده و این امر موجب تسریع انجام امور گشته است. - محمد نیا،. - 1389 در حال حاضر در هر تجارتی مثل بانکداری الکترونیکی،آموزش الکترونیکی و بیمه الکترونیکی میتوان نشانههایی از فناوری اطلاعات را مشاهده کرد.

- دقیقی اصل،اسماعیلی،اسفیدانی، - 1390 صنعت بیمه از شاخصهای توسعهیافتگی است که از سویی به عنوان یکی از عمدهترین نهادهای اقتصادی مطرح بوده و از دیگر سو فعالیت دیگر نهادها را پشتیبانی میکند.به عبارتی صنعت بیمه با گردآوری حق بیمههای دریافتی در توسعه اقتصادی دارای نقش است و از طرف دیگر با ایجاد امنیت و اطمینان برای فعالیتهای خدماتی، تولیدی و...در جامعه روند سازندگی، پیشرفت و ترقی را تسهیل میکند.

شرکتهای بیمه به عنوان یکی از نهادهای خدمت رسان در هر جامعه برای عقب نماندن از قافله تغییر و تحولات ناشی از عصر دیجیتال و برای حفظ جایگاه رقابتی و کارایی خود، ناگزیر به همراهی همزمان با این تغییرات هستند. با شروع هزاره جدید، بسیاری از شرکتهای بیمه در سراسر دنیا به طور جدی شروع به ارائه خدماتشان در محیط الکترونیک به ویژه اینترنت کردهاند در ایران نیز با آزادسازی نرخهای بیمهای و ایجاد بستر رقابتی در بازار کشور، شرکتهای بیمه ناگزیر هستند علاوه بر قیمتگذاری رقابتی پوششهای بیمهای، از ابزارهای مناسب جهت ترغیب، تشویق و تسهیل امر دریافت خدمات بیمهای و پوششهای بیمهای متنوع استفاده نمایند که یکی از این ابزارها همان ارائه خدمات به صورت الکترونیکی یا بیمه الکترونیک است.

- اخوی راد، حقیقی، مظلومی، - 1391 بیمه و یا به طور کلی مؤسسات مالی از جمله صنایعی هستند که تجارت الکترونیک میتواند نقش بسزایی در رشد و توسعه آنها ایفا کند زیرا صنعت بیمه صنعتی است اطلاعات بر، لذا دارای زمینهای مناسب جهت استفاده گسترده از تکنولوژی اطلاعات میباشد. بنابراین تجارت الکترونیک میتواند به عنوان ابزار مهمی جهت افزایش میزان نفوذ بیمهای در کشور مورد استفاده شرکتهای بیمه قرار گیرد. بیمه الکترونیکی با کاربری اینترنت و فناوری اطلاعات در تولید و توزیع خدمات بیمهای به عنوان یکی از زیرمجموعههای تجارت الکترونیک،همگام و همپای توسعه اینترنت،بسط و گسترشیافته و استفاده از آن در سالهای اخیر در کشورهای مختلف جهان مرسوم شده است. - فلاحتی، - 1384

در صنعت بیمه ایران به دلایلی ازجمله،حرکت به سمت خصوصیسازی با توجه به سیاستهای اصل 44 قانون اساسی،دستیابی به ابزار پیشرفته الکترونیکی، افزایش مواجهه شرکتهای بیمه با تقاضاهای گوناگون بیمهای،عدم رشد و توسعه بیمه در میان بخشهای سهگانه - کشاورزی،صنعت و خدمات - ، پایین بودن پشتوانه مالی صنعت بیمه، عدم تنوع در محصولات بیمه و به ویژه از نوع برونمرزی آن،ضعف در امور کارشناسی و امور اتکایی،نسبت به بیمه گران کشورهای توسعهیافته و حتی مقایسه با کشورهای هم تراز و... لزوم ایجاد تغییر و تحول در تمامی سطوح صنعت بیمه به وضوح احساس شده است که طراحی برنامه تحول در صنعت بیمه کشور اقدامی در جهت دستیابی به اهداف فوق و رفع موانع موجود بوده است.

از محورهایی که در برنامه تحول صنعت بیمه در نظر گرفتهشده، ایجاد رقابت در صنعت بیمه و ارائه خدمات مناسب و سریع به مردم است که در زمره آن توسعه خدمات بیمه و بیمه الکترونیک جای دارد - صحت،قبادی،. - 1390 . البته صنعت بیمه با مخاطرات زیادی برای ورود به خدمات الکترونیک روبهروست.این مخاطرات هم دارای ابعاد حقوقی هستند وهم ابعاد عملیاتی و اجرایی، که عدم اتخاذ تدابیر لازم جهت کاهش این مخاطرات میتواند صنعت بیمه را با تبعات ناگواری روبه رو کند.

- صدرایی، - 1386 بررسی و تحلیل عوامل حیاتی موفقیت یکی از رهیافتهای اصلی جهت دستیابی به مزیت رقابتی پایدار میباشد.  شناخت این گلوگاهها به شرکتهای بیمه کمک خواهد کرد تا ضمن تمرکز بیشتر بر نقاط حیاتی، استراتژی و راهکارهایی را گزینش و پیادهسازی نمایند تا موفقیت بیشتر و پایدارتری را نصیب سازمان خود سازند.

مرور ادبیات

بیمه:Insurance

بیمه در سادهترین تعریف؛روشی است برای انتقال ریسک.عملی است که به موجب آن یک طرف - بیمه گر - تعهد میکند در ازای دریافت وجه یا وجوهی - حق بیمه - از طرف دیگر - بیمهگذار - در صورت وقوع یا بروز حادثه برای موردی که بیمهشده، خسارت وارده را جبران نماید و یا وجه معینی را بپردازد - امیرخانی، متقی ثابت، - 1389 بیمه برای ترمیم عواقب و آثار زیانبار خطر و جبران خسارت وارد به افراد به وجود آمده است.اهمیت اقتصادی بیمههای بازرگانی در جبران خسارتها، جلب پساندازها و تشکیل سرمایه و سرمایهگذاریها، تحصیل درآمد ارزی و پیشگیری از وقوع خسارتها و افزایش سطح اشتغال آشکار میشود.

نهاد بیمه در معنا و مفهوم و مکانیسم امروزی خود دربرگیرنده تضمین و تعهد جبران پیامدهای مالی خطرهای موضوع بیمه است. بدین معنا که شرکتهای بیمه با گردآوری اشخاص در معرض خطر و سامانگری تعاون و مشارکت آنان طبق ضابطههای آماری،پشتوانه مالی توانمندی را که بتواند پاسخگوی خسارتهای احتمالی باشد سرو سامان میدهد. - محمد نیا، - 1389

بیمه الکترونیک:E-Insurance

به کاربرد اینترنت و فناوری اطلاعات در تولید و توزیع خدمات بیمهای، بیمه الکترونیک اطلاق میشود. بیمه الکترونیکی را میتوان در معنای خاص به عنوان یک پوشش بیمهای از طریق بیمهنامهای دانست که به صورت آنلاین درخواست، پیشنهاد، مذاکره و قرارداد آن منعقد میشود - اخوی راد، مظلومی، حقیقی، - 1391 بیمه الکترونیک دریک نگاه کلی به فراهم ساختن امکانات دسترسی مشتریان به خدمات بیمهای با استفاده از واسطههای ایمن و بدون حضور فیزیکی اطلاق میشود.بنابر تعریفی دیگر، بیمه الکترونیکی عبارت است از بهکارگیری فناوری اطلاعات و طراحی مجدد فرآیندهای کاری به منظور ارائه خدمات بیمهای به صورت بهینه و همچنین تسهیل تعامل مردم با صنعت بیمه. - امیرخانی،متقی ثابت، - 1389

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید