بخشی از مقاله

چکیده:

از دیرباز تا کنونسازمانها و شرکتها و صنعت های گوناگون همواره به دنبال ارائه محصولات جدید در بازار بوده اند و ارائه محصول جدید جزئی از اصول رقابت بوده و هست، اما در طول چند دهه گذشته دنیا با تغییرات گسترده ای مواجه بوده است و همواره سرعت این تغییرات در حال افزایش است و این امر باعث کوتاه شدن چرخه عمر محصولات شده است. از این رو نیاز به تولید محصول جدید جزء یکی از نیازهای اساسی سازمان به شمار می آید و سازمانها می کوشند برای کسب مزیت رقابتی نسبت به رقبای خود وحفظ بقای خود محصولات جدیدی را تولید کنند. اما همواره ارائه محصولات جدید از طریق شرکتها با ضریب خطای بالایی مواجه بوده است.این مقاله به دنبال تعیین و شناسایی یکسری عوامل تاثیر گذار در موفقیت توسعه محصول جدید - - NPDاست .

این مقاله با برسی مطالعه موردی در صنعت بیمهدر جامعه آماری کلیه مشتری های صنعت بیمه با حجم نمونه 300 نفر به وسیله پرسش نامه و مصاحبه به بیان تاثیر عوامل متعدد محیطی و فرهنگی بازار هدف بر توسعه محصول جدید می پردازد، به گونه ای که در فرآیند تحلیل برای تولید محصول جدید همواره باید به این عوامل تاثیر گذار و حیاتی توجه ویژه ای داشت .

مقدمه:

توسعه خدمات جدید - - NSD1 برای بقا و رشد سازمان ضروری است، در عین حال این فرآیند پیچیده،وقت گیر،پرهزینه و اغلب ناموفق است - آنه اسمیت و همکاران. - 22007 شرکتهایی که به دنبال رشد اقتصادی هستند همواره باید به دنبال ارائه محصولات جدید باشند و رشد آنها وابسته به این امر است - کوپر . - 19933 با نگاهی به گذشته این نکته همواره به نظر می رسد که مفهوم محصول جدید مفهومی جدید و نو نیست زیرا مسئله ارائه محصول جدید جزو ویژگی های محیط کسب و کار در گذشته و حال بوده است.

اگر 50 سال قبل را با امروز مقایسه کنیم در می یابیم خیلی از محصولات و صنایع امروزی وجود نداشته است و در طی این چند سال این محصولات و صنایع شکل گرفته است، مانند: موبایل و ... حال اگر 100 سال گذشته را با 50 سال پیش مقایسه کنیم، در می یابیم باز هم محصولات و صنایعی وجود دارند که در 100 سال گذشته وجود نداشته است ولی در 50 سال قبل وجود داشته اند و در بین این دو زمان بوجود آمده اند، مانند:خودرو و ... - دبلیو چان کیم ورنه مابورنیا . - 20064و این امر تایید کننده مطلب فوق است که مفهوم محصول جدید و دغدغه ارائه محصول جدید مفهوم و دغدغه جدیدی در دنیا نیست، ولی با تغییر شرایط، امروزه به محصول جدید نگاه ویژه ای می شود و جزو یکی از مهمترین عوامل برای کسب مزیت رقابتی در بازار نسبت به سایر رقبا به شمار می آید.به گفته پیتر دراکر : هر کسب و کاری برای موفقیت دو وظیفه اساسی دارد که عبارت است از نوآوری و بازاریابی .

با توجه به اینکه دنیای امروز دنیای تحولات و تغییرات سریع است و عوامل متعددی مانند: رشد سریع محصولات و رقابتی شدن بازارها، افزایش جمعیت و متنوع شدن وتغییر نیازها و ... از جمله عواملی هستند که سازمانها را برای دستیابی به کالاها و محصولات جدید تحت فشار قرار داده اند.افزایش سرعت تغییرات، تاثیر چشم گیری بر کاهش طول عمر محصولات داشته است، در این میان برخی محققان به دنبال ارائه مدل محصول جدید پایدار با توجه به چرخه حیات سازمان هستند اما این امر غیر منطقی به نظر می رسد. شاید بتواند با توجه به چرخه حیات سازمان طول عمر محصولات را افزایش داد اما این امر به میزان کمی در برابر ای تغییرات تاثیر گذار است ولی راه اصلی ربای مقابله با این تغییرات ارئه محصولات جدید است.اگر سرعت ارائه محصولات و خدمات جدید شرکتها به بازار پایین باشد و یا ارائه محصولات جدیدشان با شکست مواجه شود به سرعت از رقبا شکست خواهند خورد

برای درک بهتر مطالب این دو پرسش باید بررسی شود که ؛ محصول چیست؟و چه محصولاتی به عنوان محصول جدید تلقی می شوند؟.

محصول به معنای حاصل شده است و چیزی که سازمان ها و یا شرکت ها برای رفع نیازهای بازار هدفشان به آنها ارائه می دهند را محصول گویند .که محصولات به دو دسته کلی تقسیم می شوند، اولی محصولات و کالاهای مصرفی مانند خودرو و موبایل و بدنه خودرو و ... و دومی محصولات خدماتی مانند محصولات بیمه ای و ...، که محصولات مصرفی خود به دو گروه محصولات مصرفی واسطه مانند: بدنه خودرو، باتری موبایل و... که برای تولید محصولات مصرفی نهایی مورد استفاده قرار می گیرند، و محصولات مصرفی نهایی مانند: خودرو، موبایل و ... که مستقیما به مصرف مردم می رسد. محصولات نهایی نیز خود به دو گروه محصولات بادوام مانند: خودرو و ... و محصولات بی دوام مانند: غذا و لباس و ... تقسیم می شوندکه در شکل 1 به صورت کلی نمایش داده شده.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید