بخشی از مقاله

چکیده

گردشگری به عنوان یکی از مهمترین عوامل در صنعت پاسخگوی بخش عمده ای از مشکلات اقتصادی قلمداد می شود.به طور کلی با توجه به نیاز فراغتی گردشگران گردشگری می تواند بخش عمده ای از مشکلات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی یک جامعه را بهبود بخشد. گردشگران با انگیزه بازدید از جاذبه ها و استفاده از تسهیلات و خدمات گردشگری به مناطق گردشگری روی می آورند. هدف اصلی این مقاله، بررسی مهمترین عوامل توسعه گردشگری منطقه گردشگری ایوب واقع در استان خراسان شمالی به منظور ارتقاء وضعیت گردشگری و فراغتی گردشگران میباشد. در این راستا با تکیه بر روش مطالعات کتابخانه ای و اسنادی و با استفاده از شیوه ی مشاهدات میدانی عوامل مؤثر در توسعه گردشگری معرفی شده و در پایان نیز پیشنهاداتی جهت بهبود وضعیت ورفع موانع توسعه گردشگری دراین منطقه ارائه میشود.

واژگان کلیدی : مولفه ها ، زیرساخت ها، منابع طبیعی ، گردشگری.

نوع کارتحقیقاتی - بنیادی، نظری، کاربردی یا عملی -

با توجه به این که نتایج این پژوهش به منظور ارتقاء توسعه گردشگری و جذب گردشگر در یک منطقه انجام میشود از این رو پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی است.هدف این نوع تحقیقات توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص است.

طرح مسئله

در عصر حاضر نیاز به گردشگری و فراغت به عنوان یک نیاز انسانی نقش به سزایی در تمام جوامع بشری دارد. گردشگر به عنوان فردی که به دنبال آسایش و آرامش فکری و در پی کشف طبیعت گام بر می دارد نیازمند بهره مندی از تمام جاذبه های طبیعت می باشد تا به بخشی از نیازهای خود پاسخ دهد. در این راستا عوامل زیادی در تحقق نیافتن این موضوع دخیل می باشند که می توان به مدیریت غلط به عنوان مهمترین عامل اشاره کرد. با توجه به عدم مدیریت سازمان ها و ارگان ها ی مربوط و وجود راه ارتباطی نا مناسب و همچنین عدم وجود امکانات در جهت بهره وری از منطقه با مشکلات زیادی روبرو خواهیم شد، لذا منطقه مورد نظر کارکرد موثری در راستای جذب گردشگر و توسعه گردشگری و همچنین تولید اشتغال و کارآفرینی نخواهد داشت، و به طبع آن با بی توجهی به این عوامل قابلیت های منطقه نیز هیچگونه پیشرفتی نخواهد داشت، لذا با توجه این مطالب فوق سوالی که ذهن نگارنده را به خود معطوف می سازد اینگونه می باشد: شناسایی مولفه ها و زیرساختهای منطقه ایوب به چه میزان می تواند در راستای توسعه گردشگری و اشتغال زایی موثر باشد؟

اهمیت و ضرورت تحقیق

گردشگری به درستی صنعت هزاره سوم نام گذاری شده است.چرا که هم اکنون با پیشرفت ارتباطات و زیرساخت های مسافرتی در اکثر کشورهای جهان، این صنعت بسیار بیشتر و راحت تر از قبیل پیامی از منفعت و سود به همراه دارد، به گونه ای که اکثر کشورهای جهان از این امر در جهت حداکثر بهره وری اقتصادی و ایجاد تعاملات بین المللی در راستای بهبود هر چه بیشتر سیاست های اقتصادی کشورشان استفاده می کنند.حال آنچه در این میان ضرورت انجام این پژوهش را آشکار می کند، سهم اندک ایران در میان سایر کشورهای جهان در جذب توریسم است، به گونه ای که در این صنعت، نه تنها در جهان جایگاه در خور توجهی را به خود اختصاص نداده، بلکه در میان کشورهای منطقه و حوزه خاورمیانه نیز جایگاه شایسته خود را ندارد.این در حالی است که امکانات،شرایط محیطی، ویژگی های اقلیمی، جاذبه های تاریخی و گردشگری آن، تا حد بسیار زیادی حتی بیشتر و قابل توجه تر از دیگر کشورهای آسیایی است و می توان از این امر در جهت پیشبرد هرچه بهتر سیاست های کلان اقتصادی کشور بهره گرفت.بنابراین لزوم شناخت مولفه های تاثیر گذار و زیرساخت های لازم جهت ارتقاء رتبه گردشگری ایران در منطقه و جهان از اهمیت بسزایی برخوردار است. همان طور که بر اساس آمارها مشخص است، ایران در بین کشورهای حوزه خاورمیانه رتبه هفتم و ترکیه رتبه اول را از نظر میزان جذب توریست دارند. بنابراین لازم است پیش از به کارگیری برنامه های اجرایی جهت ارتقاء رتبه گردشگری ایران در جهان، نخست رتبه آن در منطقه خاورمیانه افزایش یابد. - نصیر سلامی، محمدرضا و همکاران، . - 1396

اهداف تحقیق

ارتقاء و پیشبرد اشتغال زایی و کارآفرینی به واسطه گردشگری شناسایی مولفه ها و زیرساختهای منابع طبیعی در راستای توسعه گردشگری

سوالات تحقیق

سوال اصلی تحقیق

شناسایی مولفه ها و زیرساختهای منطقه ایوب به چه میزان می تواند در راستای توسعه گردشگری و اشتغال زایی موثر باشد؟

سوالات تحقیق

1.چگونه می توان از طریق گردشگری در جهت ارتقاء اشتغال زایی و کارآفرینی بهره مند شد؟

2.چه مولفه هایی می تواند در جهت توسعه منطقه گردشگری ایوب موثر باشد؟

روش تحقیق

پژوهش حاضر، به روش تحلیلی توصیفی صورت پذیرفته - است .روش مورد استفاده در مرحله جمع آوری داده ها، مبتنی بر مرور منابع معتبر و متعدد کتابها، مجلات علمی و مقالات معتبر چاپ شده می باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید