بخشی از مقاله

خلاصه

در این تحقیق اقدامات با اولویت های بالاتر که می تواند در مدیریت و کاهش ضایعات تاثیر بیشتری داشته باشند ، شناسایی شده و به تصمیم گیران و سیاست گذاران این صنعت معرفی می گردد تا با آشنایی بیشتر مشاورین و پیمانکاران طرحها با رویکردهای مختلف، باعث کاهش آثار و مشکلات ناشی از ضایعات ساختمانی شود. در این پژوهش به تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق پرداخته شده است.

تعداد 50 نفر با شرایط مختلف سنی، مدرک تحصیلی، سابقه کاری،آخرین سمت شغلی درآزمون پرسشنامه شرکت کرده اند وضعیت رشته تحصیلی شامل: رشته مدیریت ساخت، رشته عمران، رشته راه و ساختمان، رشته ژئوتکنیک و رشته سازه و رشته معماری می باشد. بعد از جمع آوری داده های مورد نیاز به کمک پرسشنامه کنترل داده های استنباطی مورد بررسی قرار گرفت.

آزمون اسپریوموف کولموگروف برای تعیین توضیع نرمال یا غیر نرمال بودن داده ها استفاده شد که با توجه به سطح معناداری داده های ما که کمتر از 0/05 است از توزیع غیر نرمال برخوردارند. بنابراین روش آماری مورد استفاده ما روش ناپارامتریک - دو جمله ای - می باشد و چون سطح معنا داری ما کمتراز 0/05 است یعنی فرضیات ما تایید شده است.

در نهایت مولفه ها با روش آنتروپی شانون رتبه بندی شده اند و مهمترین عوامل کاهش ضایعات ساختمانی در 3 فاز طراحی وتدارکات وساخت واجرا از نتایج رتبه بندی آن به دست آمده اند. نتایج نشان میدهد »آموزش کارکنان ساخت وساز« بیشترین اهمیت را در فاز طراحی دارد. همچنین در فاز تدارکات »انتخاب سازندگان و تأمین کنندگان با تجربه و مناسب توسط پیمانکار« و در فاز ساخت و اجرا »نظارت مستمر ودقیق« بیشترین درجه اهمیت را داراست.

.1 مقدمه

از مشکلات سیستم مدیریت پسماندهای جامد شهری، تولید حجم عظیمی خاک و نخاله می باشد که علاوه بر هزینه های اقتصادی هنگفت باعث آلودگی های زیست محیطی می گردد .این نخاله ها شامل مواد زاید جامدی است که از تغییر وضع، تعمیر و از نو بنا کردن سازه ها از قبیل راه ها و ساختمان های مسکونی، تجاری، اداری ودر شهرها حاصل می شود که تولید این مواد توسط مخاطرات زیست محیطی نظیر زلزله، طوفان، گردباد، سیلاب و یا حاصل عملیات ساخت وتخریب می باشند .

با توجه به رشدجمعیّت و نیاز فزاینده به احداث فضاهاو ساختمان های جدید، انجام این فرایند منجر به تولید انبوه ضایعات ساختمانی خواهد شد که در صورت وجود یک مدیریت صحیح و یکپارچه در محیط شهری بر پایه اصول زیست محیطی و توسعه پایدار، می توان به شهری زیبا با حداقل آسیب به منابع طبیعی دست یافت. همچنین عدم استفاده مجدد از آن ها نه تنها دور ریختن منابع قابل استهسالتلقّی می گردد بلکه هدر دادن سرمایه هایملّی و میهنی محسوب می گردد.

در حال حاضر که مدیریت نخاله های ساختمانی شهرها به دلایل گوناگون بسیار ضعیف عمل کرده و کمیّتو کیفیّت ضایعات ساختمانی شناخته شده نیست، تحقیق حاضر با مطالعه و بررسی جوانب موضوع با رویکرد توسعه پایدار شهری در راستای بهبود روش ها و الگو سازی برای بهینه شدن فعالیت ها در جهت کاهش اثرات نامطلوب زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی، پرداخته و امید آن را دارد که شهر های ایران نیز در آینده ای نه چندان دور با ساماندهی وضعیت نخاله ها بتواند فارغ از معضلات پسماندهای شهری، سیمایی زیبا را برخود نمایان سازد.

هدف اصلی این تحقیق شناسایی و دسته بندی عوامل موثر در کاهش ضایعات ساختمانی در پروژه های ساخت و ساز ایران می باشد که این امر با استفاده از پرسشنامه و جمع اوری اطلاعات و استفاده از نرم افزار های تحلیل اماری انجام خواهد شد، تا بتوان به عنوان یک تحقیق الگویی طراحی کرد که بتوان مقدار ضایعات درپروژه های ساختمانی را با بکار بستن یک سری راهکارکاهش داد.

.2 روش تحقیق

با توجه به بخشهای مطرح شده قبلی بررسی و شناسایی عوامل اثر گذار بر کاهش ضایعات ساختمانی به عنوان محور اصلی این تحقیق مورد بحث قرار خواهد گرفت. در این راستا بررسی وضعیت موجود نخاله های ساختمانی شهر - مطالعه موردی - شامل میزان تولیدی، نوع پسماند های موجود از نظر ترکیب، سیستم های جمع آوری، انتقال و نیز دفع نخاله ها شامل برنامه های تفکیک از مبداء و بازیافت مورد تحلیل قرارمی گیرد. این کار با بررسی دو بنای مسکونی در حال تخریب و یک بنای در حال احداث با برآورد میزان ضایعات و ترکیب نخاله های تولیدی محاسبه می شود و نتایج کلی استخراج می گردد.

به منظور دستیابی به برخی اطلاعات و نیز عدم وجود مطالب مرتبط، با تهیه پرسشنامه و مراجعه و مصاحبه با مسئولین ذیربط در شهرداری ، دسته بندی مدارک، آمار و مدارک به دست آمده با روش تحلیلی از نوع استنتاجی مورد نقد و بررسی قرار می گیرد و راهکارهای اجرایی جهت ساماندهی وضعیّت ضایعات و نخاله های ساختمانی شهر جهت اقدامات بعدی ارایه می گردد.

روش تحقیق از نوع مطالعه میدانی همراه با جمع آوری داده های واقعی و تهیه پرسشنامه حاصل از مصاحبه با خبرگان خواهد بود.

.3 یافته های توصیفی

در بخش ابتدایی پرسشنامهی پژوهش مورد نظر، مشخصات فردی از پاسخ دهندگان پرسیده شده است که در ابتدا جداول و نمودارهای فراوانی را با استفاده از خروجی نرم افزار spss رسم میکنیم. مشخصات فردی به ترتیب شامل رشته تحصیلی، سن، تحصیلات، سابقه کاری و آخرین سمت شغلی میباشد. در ابتدا توزیع نمونهای متغیر رشته تحصیلی در پژوهش حاضر مورد بررسی قرار میگیرد. وهمانطور که در فصل3 پایان نامه بیان کردیم سوالات پرسش نامه تهیه شده از ترکیب سه روش کتابخانه ای ومیدانی واستفاده از نظر خبرگان بدست آمده که بر اساس اهداف تحقیق شامل سه فاز طراحی و مهندسی، تدارکات و ساخت و اجرا بوده که هر کدام از آن ها به ترتیب دارای 19، 6 و 27 عامل کاهش ضایعات می باشند. بدین منظور جهت تعیین اثر وقوع هر عامل بر کاهش ضایعات پروژه، پنج گزینه خیلی کم، کم، متوسط، زیاد و خیلی زیاد در نظر گرفته شده که پاسخ دهنده به سهولت می تواند پس از مطالعه هر کدام ازعوامل میزان تاثیر آن بر کاهش ضایعات ساختمانی را با علامت زدن گزینه مورد نظر انتخاب نماید.

یافتهی توصیفی مربوط به متغیرهای پژوهش از طریق خروجی نرمافزار SPSS بهدستآمده و مورد تفسیر و تجزیه و تحلیل توصیفی قرار میگیرد. یافتههای توصیفی شامل شاخص مرکزی - میانگین - و شاخصهای پراکندگی - انحراف معیار و دامنهی تغییرات - و شاخصهای توزیع مشاهدات - چولگی- کشیدگی - میباشد.

یافتههای توصیفی مربوط به فرضیات پژوهش در قالب جداول زیر نمایان میشود. جدول زیر بیانگر شاخصهای مرکزی و پراکندگی مربوط به خرده مقیاسهای ا عوامل موثر در کاهش ضایعات ساختمانی در پروژههای ساخت و ساز ایران - فاز طراحی و مهندسی، فاز تدارکات و فاز ساخت و اجرا - میباشد.

جدول شاخصهای مرکزی و پراکندگی متغیرهای مربوط به مؤلفههای پژوهش

همانطور که در جدول بالا بهصورت یافتههای پژوهشی حاصل گردیده تعداد پاسخ دهندگان 50 نفر است که بر اساس روش نمونهگیری مناسب طبق توضیح و تشریح فصل سوم بدست آمده است. از متوسط پرسشها برای تعریف عملیاتی متغیرها استفاده گردیده است و کمترین مقدار دامنهی تغییرات برای متغیر فاز طراحی و مهندسی برابر 1/21 و بیشترین مقدار دامنهی تغییرات برای متغیرهای فاز تدارکات برابر 2/33 میباشد. همچنین بیشترین مقدار میانگین مربوط به فاز طراحی و مهندسی و برابر با 3/8842 است و کمترین مقدار میانگین مربوط به فاز ساخت و اجرا و برابر با 3/7593 است که جهت هر سه مؤلفه از عدد 3 - متوسط طیف لیکرت 5 تایی - بزرگتر میباشد که نشان از تمایل پاسخدهندگان به گزینههای متوسط، زیاد و خیلیزیاد میباشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید