بخشی از مقاله

چکیده:

سکوت سازمانی پدیده جدیدی است که در آن کارکنان سازمان به علل مختلف از اظهار نظر در مورد مسایل سازمان خودداری کرده وسکوت اختیار میکنند. سکوت یک علامت بسیار مهم بیماری، استرس، پیری، افسردگی و یا ترس در سازمان به شمار میرود و مدیران باید در اولین فرصت عامل آن را ردیابی و برطرف نمایند. بی توجهی به این موضوع میتواند سبب اتفاقات وخیم تر و حتی مرگ سازمان شود.اصطلاح سکوت سازمانی در باره موضوعاتی به کار برده میشود که به نظر کارکنان سازمان غیر قابل بحث هستند. این موضوعات عبارتند از مواردی همچون عملکرد مدیر ارشد، عملکرد همکاران، اخبار بد، دعواها و مشکلات پرسنلی. به عبارت دیگر پرسنل سازمانهای ساکت معمولاً بحث در چنین مواردی را بی ثمر دانسته و ساکت میمانند.

این تحقیق درباره عوامل موثر بر سکوت سازمانی در شرکت قطعات فلزی ماشین آلات صنعتی آستوانجام شده است. روش گردآوری اطلاعات بصورت میدانی می باشد، در این تحقیق که به صورت پیمایشی می باشد وارد میدان تحقیق می شویم و داده ها را جمع آوری نمودیم. ابزار گردآوری اطلاعات به صورت پرسشنامه ای می باشند. جامعه آماری این تحقیق را مدیران و معاونان شرکت قطعات فلزی ماشین آلات صنعتی آستوتشکیل می دهند. تعداد مورد نظر در این تحقیق 98 نفر بودند. این تحقیق در ابعاد مدیریتی ، سازمانی، گروهی و فردی انجام شد . فرضیات تحقیق نیز براساس همین شاخص ها تعیین شدند. تکنیک مورد نظر در این تحقیق نیز از تکنیک های . تی، فریدمن و کولموگروف اسمیرنف استفاده شد. و در نهایت با استفاده از تکنیک های آماری تاثیرگذاری تمامی شاخص های مطرح شده به اثبات رسید.

.1 مقدمه

برای ارتقای بهره وری سرمایه های انسانی مکانیزم ها و روش های مختلفی وجود دارد از قبیل نظام مدیریت مشارکتی، نظام پذیرش و بررسی پیشنهادات و غیره. به هر میزان که مشارکت این سرمایه ها در اهداف و وظایف سازمانی بیشتر شود میزان کارایی و اثر بخشی سازمانی نیز بهبود خواهد یافت. بر اساس تجارب مدیریتی در حوزه منابع انسانی همواره علم مدیریت درگیر این سئوالات بود که چرا برخی از جلسات سازمانی با سکوت مطلق برگزار می شود؟ هیچکس اظهار نظر نمی کند و به بیان ایده ها ونظرات نمی پردازد؟

چرا برخی از کارکنان همواره از مشکلات و نارضایتی ها دم می زنند ولی بر زبان نمی آورند؟ - محبی. - 14,1389دلایل سکوت سازمانی چیست؟ آیا سکوت سازمانی خوب است یا بد؟ سکوت سازمانی چه تاثیری در سازمان دارد؟ چرا با وجود استقرار نظام پیشنهادات در سازمان ها، پیشنهاداتی از سوی کارکنان مطرح نمی شود؟در این پژوهش در نهایت به این سوال پاسخ داده خواهد شد که عوامل موثر بر سکوت سازمانی در شرکت قطعات فلزی ماشین آلات صنعتی آستو چیست؟

در حوزه سکوت سازمانی اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد. بسیاری از محققان سکوت سازمانی را یک مقوله کاملا مرگبار می دانند که این نظر با نظر بسیاری از کسانی که دیدگاه های لیبرالی دارند مصداق دارد. بسیاری از محققین از وجود این مقوله در بعضی از موارد دفاع می کنند و بسیاری از محققینی که دیدگاه های سوسیالیستی دارند به این مساله معتقدند. انجام این تحقیق از این نظر اهمیت دارد که می توان ابعاد سکوت سازمانی را شناسایی نموده و از نتایج این تحقیق در جهت حل مشکلات نشات گرفته از سکوت سازمانی که در این سازمان وجود دارد استفاده نمود و فضای نشاط آوری را در سازمان حکمفرما کرد و بخاطر اینکه فضای انتقادی از اصول اساسی پیشرفت سازمان ها می باشد و سکوت سازمانی مانع این مساله می باشد، بنابراین انجام این تحقیق راهگشای بسیاری ازمشکلات موجود می باشد.و از خلاهای این تحقیق می توان به نبود تحقیقات وسیع و جامع در این حوزه اشاره کرد.

.2 متن اصلی مقاله

-1-2 اهداف پژوهش

-2-1-2 هدف کلی:

شناسایی عوامل موثر بر سکوت سازمانی در شرکت قطعات فلزی ماشین آلات صنعتی آستو؛

3-1-2 هدف ویژه:

اولویت بندی عوامل موثر بر سکوت سازمانی در شرکت قطعات فلزی ماشین آلات صنعتی آستو؛

-1-2-2 فرضیه های تحقیق

عوامل مدیریتی بر سکوت سازمانی در شرکت قطعات فلزی ماشین آلات صنعتی آستوتاثیرگذار است. عوامل سازمانی بر سکوت سازمانی در شرکت قطعات فلزی ماشین آلات صنعتی آستوتاثیرگذار است. عوامل گروهی بر سکوت سازمانی در شرکت قطعات فلزی ماشین آلات صنعتی آستوتاثیرگذار است. عوامل فردی بر سکوت سازمانی در شرکت قطعات فلزی ماشین آلات صنعتی آستوتاثیرگذار است.

.-3-2مدل مفهومی تحقیق        

-1 باورهای ضمنی مدیران نسبت به سکوت سازمانی        

-2 اقدامات مدیریتی    عوامل    

-3 سبک رهبری مدیریت سازمان    مدیریتی    

-4ترس از بازخورد منفی        
        
-5تفاوتهای جمعیت شناختی مابین کارکنان و    مدیران        

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید