بخشی از مقاله

چکیده

در این پژوهش به بررسی شناسایی و رتبه بندی موانع کارآفرینی سازمانی در شعب بانک ملی ایلام پرداخته شده است. جامعه آماری مورد نظر در این پژوهش مشتمل است بر کلیه کارکنان شعب بانک ملی شهر ایلام که تعداد َّ نفر بودند. در این پژوهش با توجه به پراکندگی جغرافیایی بانکها در سطح شهر با استفاده از فرمول کوکران تعداد ًْ نفر برگزیده شد.

به منظور انجام پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته موانع کارآفرینی سازمانی که دارای سه مولفه؛ عوامل داخلی، محیطی و برآیندی استفاده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آزمون دو جمله ای و آزمون رتبه بندی فریدمن انجام شد.نتایج نشان داد که موانع داخلی بیشترین تاثیر بازدارنده را بر کارآفرینی سازمانی در بانک ملی دارند. از میان متغیرهای تشکیل دهنده موانع داخلی، سهم حمایت های مالی و بودجهای دولت، بیشتراز باقی متغیرها می باشد.

مقدمه

امروزه در اکثر کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه، مقوله کارآفرینی به عنوان اصلی ترین مبنای توسعه مدنظرقرارگرفته است.بطوریکه دو دهه اخیر در غرب و برخی کشورها به عنوان دهه های طلایی کارآفرینی نیز مورد اشاره قرار می گیرد. به طورکلی پیشرفت سریع دانش و فنآوری، تغییر روندهای جمعیت شناسی همچون افزایش سطح تحصیل، اشتغال زن و مرد به کار در خانواده ها و افزایش طول عمر و سالخوردگی جمعیت و حضور اثربخشی بازارهای سرمایه و آشنایی بیش از پیش مدیران با پدیده کارآفرینی سبب گردیده است تا گرایش به کارآفرینی دراستراتژی شرکتهاشدیداً مورد تأکید قرارگیرد

یکی از ویژگیهای بارز اقتصاد امروز، تغییرات سریع است و کشورهایی می توانند از نظر اقتصادی قوی و موفق گردند که دارای کارآفرینان سازمانی نوآور و ریسک پذیر باشند در واقع می توان گفت که کارآفرینی نماد نوآوری و موفقیت در امور تجاری و کارآفرینان پیشگامان آن هستند که با نظرات نوین خویش موجب تحولات اساسی در ساختار نظام اداری و افزایش کارایی و اثربخشی آن می شوند و این بیانگر این مطلب است که اقتصاد تحت تأثیر کارآفرینی قرار دارد و اگر سازمانها نتوانند خود را با تحولات پرشتاب جهانی همگام سازند دچار حالت ایستایی شده و بی شک درآینده حضور فعالی نخواهند داشت و سرانجام دچار اضمحلال می شوند

از این رو، لازم است تا سازمانها ، روشهای نوین تولید را جایگزین روشهای سنتی سازند تا بتوانند به نیازهای بی انتهای مشتریان پاسخ گویند و از مزیت رقابتی سازمان خود در برابر سایر رقبا حمایت کنند و همچنان در گردونه رقابت باقی بمانند. ازسوی دیگر ، وجود مدیران کارآفرین و توسعه گرا موجب پرورش روحیه کارآفرینی و ایجاد محیط کارآفرینانه در سازمانها می گردد که میتوانند با ارائه چشم اندازی مناسب از آینده ، هوشیارانه با چالشهای سازمانی مواجه شوند و با کسب سهم عمده ای از بازارهای کسب و کار در بازارهای جهانی ، کشور را به سوی پایداری و ثبات سوق دهند

بیان مساله

امروزه کارآفرینی یکی از دغدغه های اصلی بسیاری از مدیران سازمانها محسوب می شود .استفاده از افکار و ایده های نوآور کارکنان و کارآفرین می تواند منشاء تحولات عظیمی در سازمانها و نیز به حرکت درآوردن چرخهای توسعه اقتصادی کشور شود - بهزادیان نژاد،ًٌََ - از سوی دیگر، با نگاهی گذرا به بسیاری از سازمانهای موفق درخواهیم یافت که آنان برای برتری جستن درعرصه رقابت-های جهانی و کسب سهم عمدهای از بازار کسب وکار، با بسط رفتار و فرهنگ کارآفرینی درتمام لایه های سطوح سازمانی،اختصاص اعتبارات مالی، ایجاد انگیزه، برنامهریزی ها و سیاستگذاریها، حمایت مدیران و ایجاد تیمهای کارآفرینی در سازمان، منجر به بوجودآوردن فرصتهای جدید تجاری و تحرک بیشتر در بازارهای جهانی شده اند

در واقع میتوان گفت که کارآفرینی یک عامل کلیدی و پلی مابین نوآوری و توسعه اقتصادی قلمداد می شود و کارکنان متخصص و کارآمد نیز بازوان توانمند مدیران سازمانها به شمار می آیند که موجب غلبه بر شرایط نامطلوب محیط و رهایی سازمان از بن بست مشکلات و دستیابی به راه حلهای جدید و ارتقا کیفیت تولید در رقابتهای فشرده جهانی می شوند و از این طریق سازمانها می توانند بخشهای عمدهای از بازارهای جهانی را به تسخیر خویش درآورند و سازمانهای دیگری هم که توان رقابت را ندارند از صحنه حذف می گردند.

روبرت معتقداست که کارآفرین نیروی محرکه اصلی در توسعه اقتصادی می باشد و نقش وی عبارتست از نوآوری یا ایجاد ترکیب های تازه از مواد به تعبیری دیگر کار وی تخریب خلاق است .

از طرفی دیگر، شوری نیز اعتقاد دارد که کارآفرینان منابع را ازجایی که بهره وری پایینی دارد به جایی که بهره وری بالایی دارد، منتقل می کنند و این یکی از عوامل موفقیت آنها به شمار می رود زیرا تخصیص مناسب ابزار، تجهیزات، پول، مواد خام و نیروی انسانی سبب رشد و نمو سازمان می شود

در این میان بانک ها برای موفقیت درعرصه رقابتی بانک ها چاره ای جز ایجاد ارزش افزوده و بهره گیری از فرصت های موجود ندارند و برای بکارگیری این فرصتها و ایجاد ارزش بیشتر برای مشتریان می بایست روحیه کارآفرینی را در میان مدیران و پرسنل خود ایجاد نماید - نان چن،ًًٍْ - در این پژوهش قصد داریم به بررسی این مساله بپردازیم که چه عوامل و یا موانعی در شعب بانک ملی در شهر ایلام مانع کارآفرینی در این بانک ها می باشد و هرکدام در چه رتبه ای قرار دارند.

اهمیت و ضرورت تحقیق

هر چه زمان می گذر د، اهمیت نیروی انسانی مبتکر و خلاق در سازمانها نمود بیشتری پیدا مییابد، افرادی که بوجود آورنده پروسه نوآوری در عرصه رقابتهای جهانی می باشند که با خلق ایده های نوین و شناسایی بازارهای جدید برای سرمایه گذاری منجر به ارتقای کیفیت زندگی افراد جامعه و رونق بخشیدن به ساختار اقتصادی کشور می شوند . پس لازم است تا مدیران ارزیابی دقیق و جامعی از اجرای این استراتژی در سازمانها داشته باشند تا بتوانند به سرعت به تغییرات نامطلوب محیطی واکنش دهند و با موفقیت از بحران های پیش روی خویش عبور نموده و به عنوان یک سازمان پیشرو و کارآفرین معرفی گردند .

بنابراین، سازمانها از یک سو بایستی قادر به خلق شرایط، پیش زمینه ها و مکانیسم هایی درجهت گیری فرآیندهای خود به سمت نوآوری و تغییر باشند و از سوی دیگرزمینه را برای موفقیت نهایی ایدههای ارائه شده و دستیابی به مفهوم کارآفرینی فراهم آورند. فرآیند کارآفرینی را به صورت مراحل زیرمیتوان برشمردشناخت: فرصت، توسعه مفهوم،تعیین منابع مورد نیاز، کسب منابع لازم، اجرا، اداره و نهایتاً بهره برداری و برداشت

سازمانهای عصر حاضر با تحولات وتهدیدات گسترده بین المللی روبرو هستند،از اینرو تضمین،تداوم وحیات و بقاء سازمان ها نیازمند یافتن راه حلها و روشهای جدید مقابله با مشکلات می باشد که به نوآوری، ابداع، خلق محصولات، فرآیندها و روشهای جدید بستگی زیادی دارد بنابراین در این پژوهش قصد داریم به بررسی شناسایی و رتبه بندی موانع کارآفرینی سازمانی در شعب بانک ملی ایلام بپردازیم.

مدل مفهومی تحقیق

مدل - بسطامی -

 فرضیات پژوهش
 عوامل داخلی در کارآفرینی بانک ملی ایجاد مانع میکنند. ٍ. عوامل محیطی در کارآفرینی بانک ملی ایجاد مانع میکنند.

عوامل برآیندی در کارآفرینی بانک ملی ایجاد مانع میکنند.

 روش تحقیق

در این پژوهش، روش تحقیق توصیفی ازنوع همبستگی است . این پژوهش باتوصیف وتشریح جزئیات موارد مورد ملاک در رابطه با بررسی شناسایی و رتبه بندی موانع کارآفرینی سازمانی و مفاهیم مرتبط با توسعه قابلیت های این موضوع به تبیین مراتب پژوهش می پردازد.

هدف این پژوهش، توصیف جزء به جزء یک موقعیت از شرایط بررسی موانع کارآفرینی سازمانی و با یک رشته شرایط در رابطه با شناساسی و رتبه بندی این عوامل است. جامعه آماری مورد نظر در این پژوهش مشتمل است بر کلیه کاکنان شعب بانک ملی شهر ایلام که شامل َّ نفر می باشند. تعداد نمونه بدست آمده بر اساس روش فرمول کوکران که یکی از روش های موفق در زمینه نمونه گیری استاندارد است معادل ًْ نفر می باشد. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته موانع کارآفرینی سازمانی استفاده شده که بر اساس مؤلفه های هریک از متغیرهای پژوهش طراحی شده است. روش تجزیه و تحلیل با استفاده از آزمون های باینومیال - دوجملهای - وفریدمن میباشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید