بخشی از مقاله

چکیده:

هدف: پژوهش حاضر با هدف تاثیر نرخ بیکاری و تورم بر تصمیم گیری سرمایه گذاران در سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در سال 1395 می باشد.

روش: پژوهش حاضر از حیث هدف یک تحقیق کاربردی و از حیث گردآوری داده ها از نوع تحقیقات پیمایشی به شمار می آید و از حیث ارتباط بین متغیرهای تحقیق از نوع همبستگی است. جامعه ی آماری پژوهش تعداد 140 نفر از سرمایه گذاران - سهامداران - شرکت های بورس اوراق بهادار تهران در نظر گرفته شده و همچنین حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران تعیین شده است.آزمون فرضیه ها با استفاده از روش همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

یافته ها: نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها در این پژوهش نشان می دهد که نرخ بیکاری و تورم بر تصمیم گیری سرمایه گذاران تاثیر مثبت و معناداری دارد.

کلید واژه: نرخ بیکاری، تورم، تصمیم گیری، سرمایه گذاران، بورس اوراق بهادار

مقدمه:

با توجه به اهمیت نقش بورس اوراق بهادار در اقتصاد کشور می توان سرمایه گذاران را از مهم متغیرهای تعیین کننده ی سرنوشت بلند مدت اقتصاد دانست، بنابراین فراهم کردن بستری مناسب برای جذب و حضور گسترده این طیف وسیع و جلب اعتماد آنها نیازمند ابزارها، معیارها و اطلاعات متنوع هستند. شناخت تاثیر متغیرهای کلان اقتصادی می تواند سرمایه گذاران را در اخذ تصمیمات صحیح و سیاست گذاران را در جهت گیری های سیاست های کلان اقتصادی یاری کند تا اثر این سیاست ها را بر بازار سهام مشخص نماید. یکی از مهم ترین بخش های اقتصادی و نیز سرمایه ای هر کشور، بازارهای سرمایه ای می باشد که اهمیت آن بر هیچ کس پوشیده نیست. بازار سرمایه و در راس آن بورس اوراق بهادار ارتباط نزدیکی با ساختارهای اقتصادی کشور دارد. سرمایه گذاران در تصمیم گیری های خود درباره ی سرمایه گذاری هایشان به عوامل کلان اقتصادی توجه می کنند. اصولا سرمایه گذرا برای تصمیم گیری سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار باید بررسی وسیعی در مورد شاخصهای کلان اقتصادی انجام داده و عوامل زیادی را مد نظر قرار دهد. زیرا که نقدترین دارای خود را تبدیل به اوراق بهادار می کند که سود یا زیان آن همواره با ریسک و خطر مواجه است. و اگر بدون توجه به یکسری عوامل اقدام به سرمایه گذاری نماید نتایج مطلوبی حاصل نمیشود. سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار نقش بسزایی در رشد و توسعه اقتصاد کشورها دارد و این مهم وقتی حاصل می شود که اطلاعات مربوط به شاخص های کلان اقتصادی از قبیل نرخ بیکاری، تورم، تولید ناخالص داخلی و ملی و ... در دسترس باشد. هدف از سرمایه گذاری در سهام شرکت ها ، حداکثر کردن سود و رفاه سرمایه گذاری است. برای رسیدن به این هدف باید تصمیمات سرمایه گذاری مناسبی اتخاذ شود. اندیشمندان حوزه مطالعات مالی که همواره درصدد شناخت و تبیین رفتارها و علل وقایع بازارهای مالی بودند، تلاش نمودند با کمک گرفتن از علوم رفتاری درصدد تشریح رفتار تصمیم گیرندگان در بازارهای مالی برآیند. تصمیم گیری سرمایه گذاران در جهت خرید سهام شرکت ها از جمله مسائلی است که باید توسط متخصصین و پژوهشگران مورد بررسی قرار گیرد. در این پژوهش تاثیر دو عامل از میان شاخص های کلان اقتصادی - نرخ بیکاری و تورم - بر تصمیم گیری سرمایه گذاران در بازار سرمایه - بورس اوراق بهادار - مورد بررسی قرار گرفته است و آن چه که در این پژوهش دنبال می شود این است که با بررسی این دو متغیر و تاثیر آن بر تصمیم گیری سرمایه گذاران بر میزان آگاهی سرمایه گذاران در امر تجزیه و تحلیل و تصمیم گیری بیافزاید و سوال اصلی پژوهش این است که آیا نرخ بیکاری و تورم می تواند بر تصمیم گیری سرمایه گذاران در بورس اوراق بهادار تهران تاثیر مثبت و معناداری داشته باشد یا خیر؟

مبانی نظری:

آقایی - 1383 - ، در مقاله ای با عنوان " بررسی عوامل موثر بر تصمیم گیری سرمایه گذاران در بورس اوراق بهادار تهران" نشان می دهد که اکثریت سرمایه گذاران ، علاقه کمی به سفته بازی و معاملات پر ریسک دارند. در مورد تصمیم گیری برای خرید سهام، معیارهای مالی، از قبیل تقسیم سود و سود هر سهم بسیار مربوط هستند با این حال اهمیت آنها کمتر از نوسانات قیمت و روند قیمت سهام در بورس است.

در مقاله ای با عنوان " شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر تصمیم گیری سرمایه گذاران زن و مرد در بورس به منظور جلوگیری از زیان حاصل از انتخاب سهام با استفاده از روش تاپسیس" با توجه به اجرای تکنیک topsis ، روند قیمت سهام، وضع بازار، بازده، مدیریت به عنوان مهم ترین عوامل شناسایی شده اند.

لاین و همکاران - 2008 - ، مطالعاتی در زمینه انواع مختلف خطاهای ادراکی و چگونگی تاثیر این خطاها بر نحوه تصمیم گیری مالی سرمایه گذاران در بازارهای مالی انجام دادند و به این نتیجه دست یافتند که سرمایه گذاران از چندین خطا زیان می بینند.

چانگ - 2001 - ، به بررسی متغیرهای کلان اقتصادی مهم مانند تغییرات نرخ بهره، تغییرات نرخ تورم و آثار جایگزینی های سرمایه گذاری پرداخته است. بر اساس نتایج این تحقیق عوامل موثر بر تصمیم گیری سهامداران را می توان در قالب دو متغیر کلان، شامل عوامل اقتصادی و اجتماعی و متغیرهای خرد، شامل عوامل مالی و مدیریتی شرکت طبقه بندی کرد.

گرین و همکاران : - 1969 - یکی از اولین مطالعاتی که به بررسی انگیزه سرمایه گذاران آماتور پرداخت، توسط گرین انجام گرفت. نمونه او از میان دانشجویان به جای سرمایه گذاران واقعی انتخاب شده بود. موضوع تحقیق او، بررسی ویژگی های احساسی پاسخ دهنده ها و ارتباط آن با میانگین و تغییر پذیری بازده بود. نتایج به ارتباط زیاد ویژگی های احساسی پاسخ دهنده ها و بازده اشاره داشت.

پور زمانی و همکاران - - 1388، در مقاله ای با عنوان " بررسی تاثیر نوسانات شاخص های کلان اقتصادی بر بازده سهام" به این نتیجه رسید که رشد نرخ اشتغال بر بازده سهام تاثیری ندارد. تولید ناخالص داخلی - با تاثیر محدود - ، تورم - با تاثیر محدود منفی - و رشد شاخص قیمت سهام - با تاثیر قابل ملاحظه - بر بازده سهام موثر هستند.

تعریف متغیرها:

-1 نرخ بیکاری:نرخ بیکاری عبارت است از نسبت جمعیت بیکار به جمعیت فعال . افراد بیکار نیز بخشی از جمعیت فعال می باشند که در هفته آمارگیری با وجود آمادگی برای انجام کار و جستجوی کار، فاقد کار می باشند. - متغیر مستقل -

-2 تورم: تورم وضعیتی است که سطح عمومی قیمت ها، به طور مداوم و به مرور زمان افزایش می یابد. - متغیر مستقل -

-3 تصمیم گیری: به معنای برگزیدن یک راه کنش از میان راه و چاره ها که در مراکز برنامه ریزی جای دارد می باشد و او همچنین معتقد است که تصمیم گیری بخشی از زندگی روزمره هر انسانی است - کوتنز و ویریچ، - . - 1988متغیر وابسته -

روش شناسی پژوهش:

پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت موضوع از نوع توصیفی است که به شیوه همبستگی صورت می گیرد. از بعد زمان مقطعی و از بعد روش گردآوری داده ها پیمایشی است. با توجه به اهداف تحقیق ، پرسشنامه ای استاندارد محقق ساخته تهیه شده است که با استفاده از طیف لیکرت برای هر کدام فاکتورها تهیه شده است.

جامعه آماری:

جامعه ی پژوهش عبارت است از 140 نفر از سرمایه گذاران در سهام شرکت های موجود در بورس اوراق بهادار تهران می باشد.برای محاسبه تعداد نمونه ، از فرمول کوکران استفاده شده است. با توجه به حجم جامعه ی آماری و نتیجه فرمول کوکران تعداد 140 نفر به عنوان نمونه تعیین گردید.

روش تجزیه و تحلیل:

به منظور بررسی دقیق تر میزان اعتبار پرسشنامه از آزمون استقلال کای دو استفاده شده است. برای آزمون پایایی تحقیق از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد و برای تحلیل پرسشنامه ها و آزمون فرضیه ها از روش همبستگی پیرسون و با استفاده از نرم افزار spss24استفاده شده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید