بخشی از مقاله

چکیده

ریشه - زمینه - : آموزش کسب دانش، مهارت ها یا نگرش جدید است. ناتوانی یادگیری خاص به معنی یک اختلال در یک یا بیشتر فرآیندهای اساسی روانی درگیر در درک یا استفاده از زبان، سخنان گفته یا نوشته شده است. که ممکن است خود را در توانایی ناقص گوش دادن، فکر کردن، صحبت کردن، خواندن، نوشتن، هجی و یا انجام محاسبات ریاضی نشان دهد. این اصطلاح شامل چنین شرایطی مانند معلولیت های ادراکی، اختلال حداقل مغز، نارسا خوانی و ملالت رشد و نمو می شود.

مواد و روش ها : نمونه پژوهش شامل دانش آموزان مقطع ابتدایی محصل در زبان انگلیسی و مدارس متوسط هندی از مناطق روستایی جبپور است. داده ها با استفاده از معلمان مدرسه و دانش آموزان استخراج شد. کل جمعیت مورد مطالعه 668 - 1156 نفر پسر، 488 نفر دختر - گروه سنی بین 6تا 13 سال بود. از 148مورد %12/8 مورد مثبت.

نتایج :در 32 نفر از دانش آموزان اختلال نارسا خوانی در %21/62 آن ها دیده شد. در 32 نفر از دانش آموزان اختلال نوشتن در %22/30 آنان دیده شد. در 23 نفر از دانش آموزان نارسایی حساب در %15/54 آنان دیده شد. و در 60 مورد اختلال در یادگیری مختلط در %40/50 دانش آموزان دیده شد. تعداد دانش آموزان دارای اختلال یادگیری در گروه سنی بالاتر بیشتر بود.

همچنین ملاحظه شد که با افزایش تعداد خواهر و برادر پس از آن یک کاهش در تعداد موارد مثبت وجود دارد. وقتی جنسیت در نظر گرفته شد استاد هیچ تفاوتی در شیوع اختلال یادگیری وجود ندارد. و این بیشتر در دانش آموزان خانواده ی هسته ای شایع تر است. هنگامی که زبان تدریس هندوی است شانس بیشتری از درد و رنج از ناتوانی در یادگیری وجود دارد. برای شخص دارای اختلال یادگیری شانس بیشتری وجود دارد اگر فرد راست دست باشد.

نتیجه گیری : مطالعات در مقیاس بزرگ تر موجه به داشتن شیوع دقیق و الگوی معلولیت در کودکانی است که به مدرسه می روند.

.1مقدمه

آموزش کسب دانش، مهارت ها و نگرش جدید است. کودکان در طول سال های اولیه یادگیری خود را برای درک زبان گفتاری اول و سپس یادگیری صحبت کردن رشد می دهند. متعاقبا کودکان در طول سال تحصیلی یاد می گیرند که بخوانند، بنویسند و محاسبات را با توجه به سن و توانایی های فکری خود انجام دهند اما ممکن است برخی از کودکان نتوانند یک یا بیشتر این مهارت ها را بر اساس سن و توانایی فکری خود یاد بگیرند.

به نظر می رسد که برخی از کودکان هستند که با وجود داشتن ظرفیت های فکری نرمال و طبیعی بینایی، شنوایی و یا توانایی های فیزیکی قادر به به دست آوردن یک یا بیشتر زبان مناسب و یا مهارت های ریاضی نباشند حتی زمانی که فرصت کافی برای یادگیری فراهم شده است. این کودکان اختلال یادگیری خاص دارند. ناتوانی یادگیری خاص به معنای یک اختلال در یک یا بیشتر فرآیند های اساسی روانی درگیر در درک یا استفاده از زبان، سخنان گفته شده یا نوشته شده است. که ممکن است خود را در توانایی ناقص گوش دادن، فکر کردن، صحبت کردن، خواندن،
نوشتن، هجی و یا انجام محاسبات ریاضی نشان دهد.

این اصطلاح شامل چنین شرایطی مانند معلولیت های ادراکی، اختلال حداقل مغز، نارساخوانی و ملالت رشد و نمو می شود. این اصطلاح شامل کودکانی که دارای مشکلات یادگیری که در درجه اول ناشی از بینایی، شنوایی و یا معلولیت حرکتی، عقب ماندگی ذهنی ناشی از اختلالات عاطفی و یا از ضرر زیست محیطی، فرهنگی یا اقتصادی است نمی شود. به طور کلی معتقد بودند که اختلال خواندن بیشتر تحت تاثیر پسران قرار دارد تا دختران - سه یا چهار پسر نسبت به هر دختر تحت تاثیر قرار دارد - اما مسئله آسیب پذیری مرد به اختلال خواندن - و سایر اختلالات عصبی تکاملی - مورد بحث است.

یک بررسی نمونه ای از یک جمعیت به طور تصادفی از کودکان میزان مشابهی از اختلال خواندن در پسران و دختران انتخاب شده و شیوع مرد به یک دست از تعصب ارجاع رانده شده توسط مشکلات مکرر رفتار را در میان پسران نسبت داده است. در مقابل یافته های اخیر، در مقیاس بزرگ، مطالعات اپیدمیولوژیک که متکی به ارجاع بالینی یا خدمات آموزش ویژه نیست نشان می دهد که اختلال خواندن در پسران دو برابر شایع تر از دختران است. صرف نظر از نژاد، شدت ناتوانی یا محرومیت کودکان با مشکلات توجه یا سطح فعالیت بالا.

اهداف و مقاصد

به منظور مطالعه بررسی ای که از میان کودکان مدرسه در مناطق روستایی جیپور انجام شد یافتیم:

الف - بررسی شیوع نارساخوانی، حساب نارسا، اختلال نوشتن و اختلالات یادگیری مخلوط در میان کودکان مدرسه ابتدایی.

ب - ارتباط بین داده والدین اجتماعی دموگرافیک و ناتوانی های یادگیری در دانش آموزان.

ج - تفاوت مابین هر دو جنس در ناتوانی های یادگیری.

د - تفاوت شیوع اختلال یادگیری ما بین زبان هندی و انگلیسی در مدارس متوسط.

ه - تفاوت بین شیوع اختلال یادگیری بر اساس دست از کودکان.

.2فرضیه

هیچ تفاوتی بین شیوع اختلال یادگیری وجود ندارد. زمانی که به جمعیت عمومی در مقایسه با زمانی که به ویژگی های زیر پرداخته شده است.

.    سن

.    تولد

.    دین

.    جنس

.    رده

.    نوع خانواده

.    زبان دستورالعمل

.    دست

ابزار پژوهش مورد استفاده برای انجام این مطالعه به شرح زیر است:

1.    به ویژه ورق های اجتماعی و جمعیتی طراحی شده.

2.    شناسایی مشکلات نوشتن / ناتوانی در هر دستورالعمل از جامعه روانپزشکی هند.

.    بعد ازکسب اجازه از رییس از مدرسه. - اصلی / مدیر - بازدید در مدرسه مربوطه انجام شد.

.    پرسشنامه به دانش آموزان توزیع شد و آن را بموقع توسط آنها پر شد.

. ازمعلم کلاس و معلمان برای شناسایی دانش آموزان ضعیف و بعد از آن برای هر علت اساسی که عملکرد مدرسه ضعیف شد موضوع خواسته شد.

.    بعدا آنها با استفاده از پرسشنامه عمل دستورالعمل بالینی داده شده توسط جامعه روانپزشکی هند مشخص شد.

.3مواد و روش ها

نمونه پژوهش شامل دانش آموزان ابتدایی تحصیل به زبان انگلیسی و مدارس متوسط هندی از منطقه روستایی از جیپور است. دادهها با استفاده از معلمان و دانش آموزان استخراج شد. پنج مدرسه مورد مطالعه وجود دارد.

-    مدرسه بین المللی NIMS - نگار shobha، عامر - ، جیپور

-    مدرسه بهاراتی - عامر، - Achrol جیپور

-    مدرسه بالیکا بهاراتی - عامر، - Achrol

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید