بخشی از مقاله

چکیده

بررسی دو اثر در کنار هم، اغلب میتواند زمینه درک بیشتر آنها را فراهم کند. اگرچه دو اثر مورد تحقیق، از جنبههای مختلف، دارای اشتراکاتی هستند اما در این مقاله به لحاظ فرمی و شیوه روایتگری، مورد توجه قرار گرفتهاند. روایت اشکال مختلفی دارد. این نوشتار بر آن است تا شیوه روایت غیرخطی که در هر دو داستان، مشترک و مشابه است را، همراه با نشان دادن تمایزاتی، توضیح دهد. همچنین سعی دارد بدون هیچ تاکیدی بر جریان سیال ذهن بودن دو اثر، برخی از ویژگیهای جریان سیال ذهن، مانند: زمانپریشی، حوادث و اشیاء رؤیاگونه و چگونگی گفتگو را در آنها بیابد. در این تحقیق از روش تحلیل متن با تکیه بر اسناد کتابخانهای استفاده شده است.

مقدمّه

رمان در مقایسه با شعر به قول بسیاری از منتقدان ادبی رسانه عصر مدرن استه ب این دلیلِ بزرگ که ترجمه پذیرتر از شعر است . در دنیای غربی پس از عصر کلاسیک بیشترین تولیدات ادبی در حوزه ادیّاتب داستانی و رمان رقم خورده است، به همین دلیل رمان کمکم به یکی ازمؤلّفه های عصر مدرن تبدیل شد . در جهان شرقی هم بهخصوص جهان فارسیزبان - که کانون آن ایران است - و جهان عربیزبان با ورود صنعت چاپ، تأسیس مطبوعات، ظهور طبقه متوسط و ترجمه متون داستانی و غیر داستانی غربی به زبانهای فارسی و عربی رمان نیز جای خود را در گونههای ادبی فارسی و عربی باز کرد و تبدیل به یکی از گونههای اصلی ادبی این دو حوزه ادبی شد.

در این میان نویسندگان بزرگی در هر دو حوزه ادیّاتب عربی و ادبیات فارسی در این گونه ادبی دست به خلق آثاری زدند که مرزهای زبانی خویش را در نوردیدند. از بنامترین آنها میتوان بهصادق هدایت ایرانی و طیّب صالح سودانی اشاره کرد که موضوع مطالعه پژوهش حاضرند. هر دو از نویسندگان صاحب سبک و تأثیرگذار در ادیّاتب معاصر فارسی و عربی محسوب میشوند. در مورد مقایسه تطبیقی هیچکدام از آثار صادق هدایت و طیّب صالح تا کنون پژوهشی مستقل در ایران یا خارج از ایران صورت نگرفته است. اماآثار صادق هدایت، به ویژه بوفکور، همواره مورد-توجه محققان و پژوهشگران قرار گرفته و از زوایای مختلفی بحث و بررسی شده است.

درباره صادق هدایت و بوفکور او در کتابهای مختلف نقد داستان از جمله صدسال داستاننویسی حسن میر-عابدینی و نویسندگان پیشگام در داستاننویسی امروز ایران از کسمایی، رمانهای معاصر فارسی از میمنت میرصادقی،گزارههایی در ادبیات معاصر ایران - داستان - از علی تسلیمی و مانند آن به صورت عام مطالبی موجود است. همچنین بعضی از منابع به طور خاص به زندگی هدایت و آثار او از جمله بوفکور پرداختهاند؛ مانند: داستان یک روح از شمیسا، هدایت و حقیقت بوفکور از محمدرضا سرشار، بوفکور و ناسیونالیسم از ماشاالله آجودانی، زندگی، عشق و مرگ.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید