بخشی از مقاله

چکیده

صنعت خاتم سازی از جمله هنرهای ظریفه ، با سابقه و قدمت بسیار کهن و محصول ارزشمندیست از ذوق م هنر مردم ایران زمین . خاتم درکنار دگیر صنایع دستی ایران همواره مورد توجه هنر دوستان و گردشگران داخلی و خارجی قرار گرقته و به عنوان سوغات و هدایا و یادگاری با ارزش و اصیل بیانگر بخشی از فرهنگ و هنر این مرز و بوم است . این محصول ظریف و گرانقدر که حاصل دستان استادکاران صبور و خوش ذوق ایرانی است علیرغم آسیب پذیری در برابر عوامل طبیعی چون رطوبت و نور مستقیم خورشید و عوامل محیطی همچون ضربه و فشارهای وارده در حین حمل ونقل در بارهای مسافرتی و آسیب های فیزیکی از مرحله خرید تا استفاده فاقد محافظ و بسته بندی مناسب بوده و از سایر ویژگیها و کاربردهای بسته بندی چون اطلاع رسانی ، بازاریابی و هویت سازی محروم است .

برای شناسایی و حل معضل موجود در تحقیقی پیمایشی – توصیفی وضعیت خاتم کاری در شهر اصفهان پایتخت صنایع دستی ایران از مرحله تولید تا عرضه و نحوه انبارش و فروش مورد بررسی قرار گرفت . نتایج حاصل از مصاحبه با استادکاران و فروشندگاه و خریداران محصول بیانگر آن بود که نبود بسته بندی مناسب برای صنایع دستی ایران بخصوص صنعت خاتم کاری به دلیل عدم آگاهی تولید کنندگان و عرضه کنندگاه و نیز نبود طرحی از بسته بندی با ویژگی مناسب این کالاست .

-1 مقدمه

همه ما در زندگی روزمره خود با بسته بندی سروکار داریم اما اگر از ما خواسته شود تا آن را توضیح دهیم هر یک تصویر ذهنی متفاوتی نسبت به دیگری داریم . بسته بندی چهره کالاست . بسته بندی سبب ساز اولین ارتباط مستقیم با مشتری است و تا حد زیادی وظیفه ارائه یک تصویر ذهنی مطلوب از محصول را به عهده دارد. از نظر روانی اولین برخورد و تصویری که ما از اشخاص داریم مهمترین تصویر و تعیین کننده ترین است ، این قاعده در مورد کالا هم صادق است .

مرحله ی نهایی در هر محصول اعم از هنری و صنعتی ، مبحث ارایه است اینجاست که معرفی محصول جهت خرید و حس وابستگی صورت می گیرد ، شاید این مرحله از موضوعات نادیده گرفته شده ، مخصوصا در صنایع دستی کشور ما باشد . ما معتقدیم امر بسته بندی خاتم یک بحث هنری – صنعتی است یعنی برای بهره مندی از اهداف آن باید به هر دو مقوله هنر و تکنولوژی آن توجه داشت . تا بتوانیم با بسته بندی مناسب خاتم این هنر و هویت ملی را احیا گردانیم.

آنچه در ابتدا باید در مورد بستهبندی محصولات صنایع دستی - خاتم - در نظرگرفت ، نگاهی نو و متفاوت است . این تفاوت میتواند در انتخاب متریال، تکنیک طراحی و همچنین روش تولید آن نمود پیدا کند. برای تحقق این امر، شناخت مواد و تکنیکهای بستهبندی، شناخت کالای مورد نظر انواع صنایع دستی - خاتم - از بعد تاریخی، فرهنگی، اقتصادی، عوامل موثر فیزیکی و شیمیایی و از همه مهمتر عنصر خلاقیت و نوآوری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. تفاوت این نگاه باید با ظرافتی هوشمندانه، طوری ایجاد شود که همه موارد فوق را با انتظارات روز در بازار هدف کالا تطبیق دهد .

هدف ما در این گروه از تولیدات صنایع دستی - خاتم - که شامل کارهای لوکس و گرانبها ، هنری می باشد ، چرا که بستهبندی مطلوب و استاندارد ، وسیله ارتباط ذهنی خریدار و فروشنده بوده و موجب افزایش رغبت مشتریان برای خرید خواهد شد و ایجاد بسته بندی با توجه به شرایط فیزیکی اثر، طراحی اختصاصی و انحصاری برای صنایع خاتم می باشد تا امکان رشد و بستر عرضه مناسب این کالای لوکس در بازارهای داخلی ایجاد شود . این تحقیق از نوع پیمایشی – توصیفی می باشد و روش گردآوریاطّلاعات میدانی – کتابخانه ای است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید