بخشی از مقاله

چکیده:

فرهنگ هویت دهنده یک جامعه و مهمترین عامل در شخصیت دادن و شکوفا کردن استعدادهای درونی افراد جامعه به شمار می رود و تبلیغات ارسال پیامی جانبدارانه به مخاطب است که با کوششی آگاهانه و حساب شده به منظور تغییر ادراک و همسو نمودن رفتار مخاطب با انگیزه سازنده تبلیغات صورت می گیرد انواع رسانه های تبلیغات محیطی از جمله تابلوها، بیلبوردها، اتوبوس ها و... عوامل مهمی هستند که فضای بصری شهرها را تحت تاثیر قرار می دهند و با مخاطبین و شهروندان ارتباطی دوسویه برقرار می کنند . از پیدایش دوره شهرنشینی، کارکرد تجاری شهرها همراه با زندگی شهرنشینی بوده است.

در بعضی از مکان ها نقش تجاری شهر علت اصلی ، رشد و بقاء شهری محسوب می گردد. رعایت ضوابط و مقررات استفاده از تبلیغات محیطی به منظور ساماندهی و بهینه سازی جریان اطلاع رسانی، حفظ و تقویت ارزش های اسلامی، ملی و انقلابی و همچنین رونق اقتصادی و حمایت از تولیدات داخلی و تشویق به صرفه جویی به منظور دستیابی به اهداف مورد نظر بایستی صورت گیرد. هدف عمده مقاله حاضر که به شیوه توصیفی میدانی انجام گرفته است بررسی ضوابط و مقررات تبلیغات محیطی در شهر ابرکوه با تاکید بر حوزه کاربریهای تجاری می باشد ثانیا مقررات و ضوابط واحد و یکسانی را برای واحدهای تجاری تهیه نموده است .

کلیدواژه : تبلیغات محیطی، ضوابط، کاربری تجاری، عوارض تبلیغات

.1 مقدمه:

کاربری های اصلی تجاری - خدماتی شهر عمدتا در پیرامون محور اصلی ارتباطی موجود در شهر به صورت خدمات شهر در در مراکز خدماتی، ناحیه و محله پیش بینی شده است.حوزه تجاری به دو صورت تجاری های متمرکز و نواری در نظر گرفته شده است و ساختمان پاساژ را می توان به صورت مختلط تجاری - خدماتی یا تجاری خالص که در بر خیابان های اصلی واقع شده است، در نظر گرفت.

.2مقررات نصب تابلو در معابر شهری ابرکوه

براساس مفاد بند 27 ماده 55 و ماده 92 قانون شهرداریها و بند 25 ماده 71 قانون تشکیلات ، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و … تنها شهرداری و شورای اسلامی شهر اجازه مداخله در این امر را دارند و می توانند با طراحی فنی و کارشناسی صحیح، موجبات تامین آسایش شهروندان و برقراری نظم عمومی در اداره امور شهر را فراهم آورند. واحد زیبا سازی شهرداری ابرکوه به منظور ساماندهی نصب تابلو سردرب واحدهای صنفی در معابر شهر ابرکوه و در جهت زیباسازی معابر شهری و رعایت هماهنگی و نیز ایمنی شهروندان ، اقدام به تدوین آیین نامه اجرایی ساماندهی تبلیغات شهری بشرح زیر در 38 ماده و 31 تبصره نموده است .

بند 27 ماده 55 قانون شهرداریها :

"وضع مقررات خاصی برای نامگذاری معابر و نصب لوحه نام آنها و شماره گذاری اماکن و نصب تابلوی الصاق اعلانات و برداشتن و محوکردن آگهی ها از محل های غیرمجاز و هرگونه اقداماتی که در حفظ نظافت و زیبایی شهر مؤثر باشند ".

ماده 92 قانون شهرداریها "نوشتن هرنوع مطلبی یا الصاق هرنوشته ای برروی دیوارهای شهر که مخالف مقررات انجمن شهر باشد ممنوع است مگر در محل هایی که شهرداری برای نصب و الصاق اعلانات معین می کند و دراین محل ها فقط باید به نصب و الصاق آگهی اکتفا کرد و نوشتن روی آن نیز ممنوع است . متخلف علاوه بر تأدیه خسارت مالکین به پرداخت پانصد تا یک هزار ریال جریمه محکوم خواهد شد ".بند 25 ماده 71 قانون شوراها "تصویب مقررات لازم به پیشنهاد شهرداری جهت نوشتن هرنوع مطلب و یا الصاق هرنوع نوشته و آگهی و تابلو برروی دیوارهای شهر با رعایت مقررات موضوعه و انتشار آن برای اطلاع عموم "

.3 طرح مقررات نصب تابلو در معابر شهر ابرکوه

ماده 1 :شهرداری مسئول و متولی فعالیت های تبلیغات محیطی و مرجع صدور مجوز نصب و بهره برداری از پیکره های تبلیغاتی در بزرگراه ها و سایر نقاط عمومی شهر می باشد .

ماده :2 مدیریت , سیاست گذاری و نظارت بر ساماندهی کلیه فعالیت های تبلیغات محیطی از طرف شهرداری به واحد زیباسازی شهرداری واگذار می گردد .

.4 مقررات نصب تابلو سردرب واحد های تجاری و خدماتی در معابر شهر ابرکوه

ماده 3:صاحبان کلیه مشاغل و حرفه که دارای واحد صنفی اعم از ملکی و یا استجاری بوده و دارای پروانه کسب معتبر میباشند حق نصب تابلو با ضوابط طرح را دارند .

ماده :4 صاحبان واحدهای فعال می توانند جهت معرفی و یا راهنمای عمومی، تابلوی مجاز - بدون تبلیغات کالا - در سر درب محل فعالیت خود اقدام نمایند .

ماده :5 چنانچه مشخصات تابلو از مقررات شهرداری تبعیت نکند یا تابلو مورد تأیید شهرداری و در محل مقرر نصب نشده باشد شهرداری رأساً اقدام به جمع آوری خواهد نمود و هزینه های جمعآوری به اضافه % 25 در زمان تحویل تابلوهای جمعآوری شده به مالک، اخذ خواهد شد .

ماده 6تابلو: واحد صنفی فقط می تواند دقیقاً در بالای جبهه ای از مغازه که به گذر مجاور دسترسی مستقل و مستقیم دارد نصب گردد. تابلو کاربری باید به ملک مربوطه متصل بوده و رو به معبر هماهنگ با خطوط و سطوح معماری و نمای ساختمان باشد و در دو محور عمودی و افقی به گونه ای قرار گیرد که نمای دومی برای ساختمان ایجاد ننموده و با زاویه گرفتن نسبت به سطوح محل نصب از محدوده محیطی ساختمان فراتر نرود،تابلو باید کاملاً افقی و به موازات دیوار یا جداره محل قرار گیری نصب شود .

ماده:7 طول تابلو باید به اندازه تمام دهانه واحد صنفی در معبر باشد، عر ض تابلو به صورت معمولی 120 سانتیمتر و میزان پیش آمدگی آن در ارتفاع 2/5 تا 3/5 متر ، 15 سانتیمتر و در ارتفاع بیش از 3/5 متر ، 20 سانتی متر در نظر گرفته شود. دو تابلو معرف کاربری دو واحد صنفی منفک و همجوار باید حداکثر 10 سانتیمتر فاصله از یکدیگر نصب شوند .

تبصره - 1 حداکثر عرض تابلو در شرایط خاص تابع پارامترهای مختلفی همچون همسایگی تابلو، ارتفاع تا زیر سقف مغازه یا ارتفاع تا زیر کنسول و بالکن طبقه اول است که باید در محل کارشناسی شده و حداکثر عرض تابلو تعیین گردد .

تبصره - 2 تا بلو بایستی با استحکام کافی و رعایت اصول ایمنی به دیوارنصب و ارتفاع آن نبایستی از سطح بام بالاتر قرار گیرد و ارتفاع آن از سطح معبر کمتر از 2/5 متر نباشد.

تبصره - 3 نصب تابلو بر روی تراس و بالکن مغازه ها مجاز نمی باشد و نصب فقط بر روی سردرب ورودی اماکن صنفی امکان پذیر می باشد ماده 8 :نوع و جنس تابلو می تواند از نئون و نئون پلاستیک ، پلکسی و پلکس گلاس ، حروف چلنیوم ، تابلو روان ، حروف برجسته و استیل- برنز باشد .

تبصره - 1 تابلو های ال ای دی و الوان در صورتی که آلودگی بصری ایجاد ننمایند و چشم آزار نباشند مجاز به نصب می باشند .

تبصره - 2 نصب برد کنترلر و فلاشر و استفاده از افکت های نوری بجز در مناسبت ها مجاز نمیباشد . ماده :9 هرگونه دیوار نویسی و یا نقاشی دیواری توسط اشخاص حقیقی و یا نهاد ها و ارگانها میبایستی با مجوز شهرداری صورت پذیرد .

ماده 10 :رعایت این قانون برای کلیه واحدهای صنفی، صنعتی، تولیدی، توزیعی، خدماتی اداری، بانکها و مؤسسات مالی و اعتباری، صندوقهای قرض الحسنه ، دفاتر اسناد رسمی، وکلا و ... الزامی است.

تبصره - 1 رعایت ضوابط و مقررات و دستوالعمل های وزارت ارشاد اسلامی در طراحی تابلوها ضروری است .

تبصره - 2 طراحی فرمت و طرح و فونت با استفاده از رنگهای متناسب با اقلیم و بافت بعهده واحد زیبا سازی شهرداری بوده و رعایت آن الزامی است.

تبصره - 3 استفاده از شیشه نویسی و یا نصب نئون و یا ال ای دی بر روی شیشه که معرف نام واحد صنفی باشد منوط به اینکه اولا تبلیغاتی نبوده و ثانیا بیش از یک دهم سطح شیشه را اشغال ننماید و ثالثا مزاحمت بصری فراهم ننماید ، بلا مانع است و تابلو محسوب نمی شوند.

تبصره - 4 نصب تابلو بصورت عرضی و یا زاویه دار در معابر در هر ارتفاعی مجاز نمی باشد.

تبصره : 5 رعایت کلیه اصول ایمنی و ایستایی تابلوها با توجه به ضوابط شهرسازی، زیباسازی بر عهده مالک می باشد .

تبصره - 6 تابلوهای فرسوده و نازیبا ضمن دادن مهلت در دو نوبت 10روزه باید از سطح شهر جمعآوری یا تعویض گردد. در غیر اینصورت شهرداری رأساً اقدام به جمع آوری خواهد نمود و هزینه های جمع آوری به اضافه % 25 در زمان تحویل تابلوهای جمعآوری شده به مالک، اخذ خواهد شد .

تبصره - 7 کلیه صاحبان مشاغل که مایلند از تابلوهای خارج از ضوابط مصوب ساماندهی معابراستفاده نمایند قبل از هر گونه اقدام به ساخت تابلو می بایست ضمن مراجعه به شهرداری نسبت به درخواست مجوز اقدام نمایید. بدیهی است در صورت عدم مراجعه جهت درخواست مجوز ، شهرداری میتواند از نصب تابلو جلوگیری نموده و یا در صورت نصب تابلو رأساً

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید