بخشی از مقاله

مطالعات امکان سنجی پروژه های تفریحی و گردشگری

 

واژگان کلیدی:

مطالعات امکان سنجی ، فعالیت های گردشگری، فعالیت های تفریحی

چکیده مقاله:

نـیاز به روشی نظام مند برای تجزیه و تحلیل پروژه های تفریحی و گردشگری (یا فعالیت های مشابه دیگر) باعث تدوین این مقاله شـده اسـت. ایـن مقالـه در یـاری رسـاندن به تصمیم گیران و داشتن نگاهی واقع بینانه به محل، مشتریان بالقوه، منابع مالی و توسعه فعالیـت های تفریحی گام برداشته است. مطالعات امکان سنجی با حذف قسمتی از بی ثباتی سعی در بهینه نمودن شرایط موجود دارد.

آیـا بـازده مورد نظر از یک فعالیت برای توجیه سرمایه گذاری مقدماتی کافی است؟ آیا عرضه مکان های تفریحی بیشتر جهت تضمین احـداث آنها کافی است؟ آیا ساخت یک تله کابین جدید در پیست اسکی، اسکی بازان جدید را برای بازگشت سرمایه جذب خواهد کرد؟ سوالاتی از این قبیل صاحبان سرمایه را وادار به انجام مطالعات امکان سنجی می نماید.

اهمیـت و ضـرورت مطالعات امکان سنجی، معرفی فعالیت های تفریحی و گردشگری، مراحل انجام مطالعات امکان سنجی و شیوه هـا و شـاخص هـای موجـود مرتـبط با این مطالعات و همچنین توجه به منابع و عوامل مکانی، سیمای مصرف کننده، سیمای ترکیبی مصـرف کنـنده و ارزیابـی فعالیـت های تفریحی و گردشگری مورد نظر با تخمین هزینه ها، درآمدها، سودها و تدوین راهنمای اجرایی برای مطالعات امکان سنجی پروژه های تفریحی و گردشگری از جمله مواردی است که به آن اشاره شده است.

٢


مقدمه :

اختصـاص منابع خواه زمان، کارکنان یا پول همیشه در هر فعالیتی پرمخاطره است به هنگام تصمیم گیری جهت اختصاص منابع در اقتصـاد پویـای امـروزه هـر اطلاعاتی که می تواند به کاهش بی ثباتی کمک کند، دارای اهمیت است. مطالعات امکان سنجی با حذف قسـمتی از بـی ثباتـی سعی در بهینه نمودن شرایط موجود دارد، اما این بدین معنی نیست که موفقیت را تضمین نماید. زیرا بسیاری از عوامـل بـر خروجـی کـار تاثیر می گذارند. برخی از این عوامل قابل پیش بینی هستند. اما بسیاری از عوامل اینگونه نیستند. برای مثال تغیـیر غیرقابل منتظره در آب و هوا، اقتصاد، رفتار مصرف کننده و یا فناوری های جدید می تواند تاثیر شدیدی بر بهترین قسمت های بـرنامه های تدوین شده، داشته باشد. اگرچه نوع و هزینه تجزیه و تحلیل در مطالعات امکان سنجی با توجه به مقدار کل منابع سرمایه گـذاری شـده ، انـدازه و حـوزه پـروژه موردنظـر مـتفاوت است، می توان گفت که مطالعات امکان سنجی فعالیتی فوق العاده مشکل و پرهزیـنه اسـت. بطـور کلـی مطالعـات امکـان سـنجی برای یک یا چند دلیل از دلایل زیر انجام می گیرد: -1 ارزیابی وضعیت قانونی خدمـات و محصـولات موجود، -2 ارزیابی نیروهای بالقوه برای گسترش خدمات و محصولات موجود، -3 ارزیابی نیروهای بالقوه برای عرضـه خدمـات و محصولات جدید، -4 کسب پشتیبانی مالی پروژه. دلیل چهارم برای تعیین اینکه پروژه می تواند در شرایط اقتصادی کنونـی توسـط منبع مالی مرسوم (از قبیل موسسات و سازمان های اعتباری) توجیه شود یا نه و توسط منابع ذینفع (اشخاص یا شرکت هایـی کـه خواهـان سـرمایه گذاری هستند از قبیل سهامداران، شرکاء و غیره) به پروژه های دیگر ارجحیت داده شود یا نه، مورد نیاز است.

گسـتره فعالیت های تفریحی و گردشگری بسیار وسیع است. به همین دلیل در این مقاله تنها به قسمتی از این فعالیت ها اشاره می شود. در هر زمینه ای بسته به هدفی که وجود دارد دسته بندی ها و طبقه بندی های متفاوتی از مباحث صورت می پذیرد. در این مقاله

٣


سـعی شـده تـا فعالیـت هایـی کـه مابیـن تفـریح و گردشـگری اشتراک دارند، مدنظر قرارگیرد. به همین منظور این نوع فعالیت ها از مـنظرهای ویـژه ای مورد بررسی قرارگرفته است. با توجه به اهداف این مقاله فعالیت های گردشگری بر مبنای اهداف این نوع فعالیت هـا بـه دو دسته کلی تفریحی و غیر تفریحی تقسیم بندی شده است. در ارتباط با فعالیت های تفریحی بحث محلی و غیر محلی بودن ایـن فعالیـت هـا مدنظـر قرارگرفـته اسـت کـه فعالیـت هـای تفریحـی نوع دوم در این مقاله با عنوان فعالیت های تفریحی مبتنی بر گردشـگری ذکر گردیده است. فعالیت های تفریحی موجود در دسته دوم فعالیت های ذکرشده، فعالیت هایی هستند که شخص با قصد
انجام آن از محل زندگی خود فاصله بگیرد. (شکل زیر)
فعالیت های گردشگری غیر تفریحی

فعالیت های تفریحی محلی


فعالیت های تفریحی مبتنی بر گردشگری

مراحل مطالعات امکان سنجی پروژه های تفریحی و گردشگری

برخـی مالکیـن زمیـن یـا منابع مالی احساس می کنند که باید بیشترین بازده اقتصادی از فعالیت های تفریحی و گردشگری بدست آیـد. اشـخاص دیگـری تمـایل به مدیریت صحیح مشاغل تفریحی دارند ( توجه به ظرفیت تحمل اجتماعی-فرهنگی، محیطی در کنار ملاحضات اقتصادی). بنابرین مطالعات امکان سنجی نیازمند ملاک ها و معیارهایی است که می تواند برای توجیه بکارگیری دارایی ها یـا توانایی های آن ناحیه مورد استفاده قرارگیرد. بطورکلی می توان مطالعات امکان سنجی در پروژه های تفریحی و گردشگری را طی نه مرحله انجام داد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید