بخشی از مقاله

پايداري سود و افشاي اختياري در شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
چکيده –از ديدگاه اقتصادي معمولاً فرض ميشود افراد، از جمله مشارکت کنندگان در بازار سرمايه ، به دنبال بالا بردن سطح رفاه خويش و کسب منفعت بيشتر باشند. بنابراين ، منطقي خواهد بود تا سرمايه گذاران مذکور در پي فرصت هاي سرماي گذاري باشند که داراي حداکثر بازده و حداقل ريسک باشد. در نتيجه ، سرمايه گذاران نيازمند ابزاري خواهند بود تا از طريق آن بتوانند ريسک و بازده هر سرمايه گذاري را پيش بيني نموده و برمبناي آن ، عاقلانه تصميم گيري نمايند. طبيعي است که سرمايه گذاران به دنبال اطلاعات بيشتر و سودمندتر خواهند بود. به همين منظور در تحقيق جاري به بررسي تاثير پايداري سود بر دامنه افشاهاي اختياري اطلاعات و شرکت هاي پذيرفته در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته ايم .
پژوهش حاضر تحقيقي کاربردي است که به بررسي ٧٨ شرکت در دوره زماني پنج ساله ١٣٨٦ الي ١٣٩٠ پرداخته است . در آن ، ارتباط بين اطلاعات مربوط به افشاهاي اختياري اطلاعات و پايداري سود مورد بررسي قرار گرفته است . يافته هاي تحقيق حاکي از تاثير پايداري سود بر سطح افشاي اختياري است .
کليد واژه - افشاي اختياري، پايداري سود


١- مقدمه
اغلب صاحب نظران حسابداري بر اين باورند که شرک ها، داوطلبانه تمامي اطلاعاتي را که براي عملکرد بهينه بازار سرمايه ضرورت دارد افشا خواهند کرد و افشا نکردن برخي از اطلاعات به اين دليل است که يا براي سرمايه گذاران نامربوط محسوب ميشود و يا از منابع ديگر دريافت ميکنند. با اين حال برخي ديگر از آن ها ادعا م کنند که شواهدي وجود دارد که در مواقعي افشاي اطلاعات اضافي به مزيت رقابتي شرکت صدمه وارد کرده و يا به اتحاديه هاي کارگري فرصت سو استفاده م دهد، در نتيجه تا وقتي که شرکت ها از طرف حرفه حسابداري يا نهادي تحت فشار قرار نگيرند، خودشان تمايلي براي افشاي اطلاعات اضافي ندارند.
٢- تعريف موضوع
هدف صورت هاي مالي، ارايه اطلاعات تلخيص و طبقه بنـدي شده درباره ي وضعيت مالي، عملکرد مالي و انعطاف پذيري مـالي واحد تجاري است که براي طيفي گسـترده از اسـتفاده کننـدگان صورت هاي مالي در اتخاذ تصميمات اقتصادي مفيد واقع شود. به همين دليل مراجع حرفه اي هـدايت کننـده بازارهـاي سـرمايه بـا تدوين سياست ها و وضع مقرراتي درباره افشاي مناسب اطلاعـات سعي در ساماندهي فرايند فعاليت اين بازارها را دارند. بـا افشـاي اطلاعات در اين بازارها ابهامات درباره عملکرد فعاليـت واحـدهاي تجاري کاهش يافته و تصوير درست و واضحي در رابطه با فعاليت واحدهاي تجاري شکل ميگيرد. بر همين اساس تمامي مشارکت کنندگان در بازارهاي سرمايه ، افشـاي اطلاعـات دربـاره عملکـرد واحدهاي تجاري را خواستارند و در اين رابطه مسئوليت سنگيني بر دوش سيستم حسابداري شرکت ها و مـديران آن جهـت ارايـه مناسب اطلاعات گذاشته شد. کـه عمـده اسـتانداردها و الزامـات ارايه اطلاعات به بازارها محـدود بـه گـزارش هـاي مـالي سـاليانه ميباشد که عموماً حداقل افشاي لازم با اين هدف که از شکسـت بازارها جلوگيري شود را شامل م شود. با توجه به اينکـه افشـاي کافي و مناسب اطلاعات در کنار مزاياي متعـددي همچـون روان سـازي معـاملات و کـاهش هزينـه معـاملات بـا کـاهش ريسـک اطلاعات موجب کاهش ريسک کلي شرکت ها شده و امکان جذب سرمايه با هزينه سرمايه کمتر را براي شرکت ها فراهم م آورد. بر همين اساس اغلب شرکت ها در کنار الزامات افشاي اطلاعـات در صورت هاي مالي به جهت بهر مندي از سـاير مزايـا بـه خصـوص هنگامي که وضعيت عملکردي مناسبي دارنـد دسـت بـه افشـاي داوطلبانه اطلاعات ميزنند که تحقيقات نسبتا کمي در رابطـه بـا تاثيرات آن بر روي متغيرهاي بازار و فعاليت شرک ها انجام شده است .
اطلاعات منتشره شرکت ها شامل دو بخش مجزاي اطلاعـات صورت هاي مال ساليانه و گزارش هيات مديره به مجمـع عمـومي صــاحبان ســهام مــي باشــد در حاليکـه مراحــل تــدوين گــزارش نخستين ، تابع ضوابط سرسـختانه اصـول موضـوعه سـازمان هـاي حرفه اي حسابداري نظير هيات استانداردهاي حسابداري مـالي و سازمان حسابرسـي مـيباشـد، بـراي افشـاي اختيـاري اطلاعـات گزارش هيات مديره به مجمع هنوز ضوابط قانونمنـدي در کشـور ما وجود ندارد. اضافه بر آن دامنه ارايه اطلاعات در گزارش هيات مديره به مجمع صاحبان سـهام بسـتگي مسـتقيمي بـه وضـعيت عملياتي شـرکت دارد. بـه نحـوي کـه اگـر شـرکتي در وضـعيت عملياتي و سودآوري مناسـبي قـرار داشـته باشـد مـديريت ايـن شرکت با رغبـت بيشـتري اقـدام بـه ارايـه گسـترده اطلاعـات از عمليات خود به بـازار دارد کـه در کنـار افـزايش ارزش شـرکت ، امکان جذب منابع مالي را داشته باشد.
٣- بيان مسئله
اگر چه اطلاعات حسابداري شاخص و معيار مناسـبي جهـت بسـياري از تصــميم گيـريهـا اســت ، ولـي همزمـان داراي محدوديت هاي ذاتـي از قبيـل ارايـه کمـي اطلاعـات ، اسـتفاده از قضاوت ها و اعمال نظرهاي شخصي، نياز به بـرآورد و قبـول اصـل بهاي تمام شده تاريخي ميباشد که استفاده از آن به صورت مطلق ، فرايند ارزيابي عملکرد مالي شرکت ها را با محدوديت هاي اساسـي مواجه مي سازند.
با توجه به موارد مطرح شده فوق ، در اين تحقيق سعي شـده که به اثرگذاري پايداري سود که به عنوان يکـي از شـاخص هـاي اندازه گيري کيفيت سود است بر سطح افشاي اختياري شرکت هـا پرداخته شده است .
٤- اهميت و ضرورت تحقيق
امروزه بازارهاي سرمايه تبديل به قلب تپنـده اقتصـاد اغلـب کشورها شـده و هماننـد دماسـنج اقتصـادي وظيفـه جمـع آوري، تجهيز و هدايت منابع مالي در بخش هاي نيازمنـد و بـا بازارهـاي مناســب را بــر عهــده دارد. در نتيجــه بــراي مراجــع حرفــه اي و قانون گذار کشورهاي مـذکور فعاليـت صـحيح بازارهـاي سـرمايه اهميت ويژه اي دارد. حال با علم به اينکه تنهـا شـرط لازم بـراي کارايي بازارهاي مذکور نيز وجود و افشاي اطلاعات مالي مناسـب و قابل اتکا مي باشد، اهميت سيستم حسابداري در تدارک و ارايـه اين اطلاعات مشخص ميشود و هر گونه تحقيق که در اين راستا جهت تقويت کارکرد سيسـتم حسـابداري صـورت بگيـرد، جـاي حمايت دارد. پژوهش حاضر نيز در اين راستا در پي رديـابي آثـار پايداري سود شرکت ها روي دامنـه اطلاعـات اسـت کـه مـديران شرکت ها داوطلبانه آنرا ارايه مي دهند، که در نـوع خـود در زمـره اولين تحقيقاتي است که در اين حوزه در کشورما انجام م گيـرد و در نتيجه جاي حمايت دارد.
٥- مباني نظري و پيشينه تحقيق
بر مبناي کار اوليه واتز و زيمرمن [١]، کـه در پاسـخ بـه ايـن پرسش که چرا شرکت ها اقدام به افشاگري اجتماعي مـينماينـد، عنوان کردند که اين کـار بـه نفـع شـان اسـت ، مطالعـات تجربـي متعددي صورت گرفته است . تعدادي از مطالعات تجربـي، رابطـه بين افشاگري اجتماعي و اندازه شـرکت و همچنـين رابطـه بـين افشاگري اجتماعي و نوع صنعت را نشان داده است .
بوتوسان ١ (١٩٩٧) [٢] در تحقيـق خـود بـا عنـوان ” سـطح افشاي اطلاعـات و هزينـه مالکانـه “ بيـان مـيدارد تـاثير سـطح افشاسازي بر هزينه سرمايه مالکانه موضوع مورد علاقه ، قابل توجه و مهمي در انجمن گزارشگري مالي ميباشد. هرچند، رابطه بـين سطح افشاسازي و هزينه سرمايه مالکانه بخوبي مشخص نشـده و کمي سازي آن نيز مشکل است . اما، رابطه بين سطح افشاسازي و هزينه سرمايه مالکانه از طريق رگرسيون گيـري از، ارزيـابي ويـژه انجام شده در مورد هزينه سرمايه مالکانه شرکت ها در بتاي بـازار، اندازه شرکت و اندازه گيري که خود از سـطح افشاسـازي داشـته است انجام داد. در اين مطالعـه وي هزينـه سـرمايه مالکانـه را بـا استفاده از فرمول ارزشـيابي مبتنـي بـر حسـابداري معـروف بـه (EBO) که توسـط ادوارد و بـل (١٩٦١)،ٌ اهـل سـون (١٩٩٥) و فلتام و اهل سون (١٩٩٥) توسعه يافته بود، انجـام داد. بوتوسـان فرضيات خود را به اين شکل بنا نمود؛
فرضيه اول : رابطه بـين سـطح افشاسـازي و هزينـه سـرمايه مالکانه منفي است .
فرضيه دوم : همبستگي بـين هزينـه هـاي سـرمايه مالکانـه و سطح افشاي براي شرکت هاي که از شمار بالايي از تحليـل گـران بهره ميگيرند کمتر معنيدار است .
نتايج تحقيق وي نشان داد که افشاي بيشتر با هزينه پـايين سرمايه مالکانه رابطه دارد.
چـاُاو و ونـگ بـرن ٢ (١٩٨٧) [٣] نشـان دادنـد کـه افشـاي اختياري با اندازه شرکت همبسته ميباشد.
. در تئوري نمايندگي فرض بر اين است که سهامداران عضـو، تمايل به افشاي اطلاعات به جاي واگذاري امکان نظارت به افـراد غيرعضو را دارند، چرا که هزينه هاي ناشي از حضور مديران بـراي افشا (هزينه هاي تعهد) کمتر از هزينه هاي کنترلي افـراد غيرعضـو (هزينه هاي نظارت ) خواهد بود (فاما و جنسن ٣، ١٩٧٦)[٤].
ديگان و گردن ٤ (١٩٩٦) يافتند، که رابطه تجربي قدرتمندي را بين حساسيت محيطي يک شـرکت نشـان مـيدهـد، کـه بـه واسطه اعضاي يک گروه فشار محيطي و سـطح افشـاي محيطـي مثبت شرکت صورت گرفته است . اندازه شرکت نيز رابطه زيـادي با سطح افشا داشته و شرکت هايي که در حساس ترين صنايع قرار گرفته اند بيشتر مبادرت به اين کار ميکنند. با اين وجود، ديگـان و گردن (١٩٩٤) اين موضوع را با نقل قول کامل تـري از تـورتمن (١٩٧٩) بيان ميکنند که شـواهدي را بـراي تغييـر ايـن نظريـه دارند، که افشاي اجتماعي براي مشروعيت بخشيدن بـه عمليـات شرکت هايي مورد استفاده قرار ميگيرد که در صنايعي مشغول به کار هستند که از سوي گروه هاي طرفدار محيط زيست در معرض تهديدند. هنگـامي کـه صـنعتي بـه محـيط زيسـت صـدمه بزنـد شرکت هاي بزرگتر هزينه هاي زيستي بيشتري را خواهند پرداخت مگر اينکه آن ها بتوانند شواهدي را براي نقد اين قضيه بياورند.
هاتون و پالپو٥ (١٩٩٩)[٥] در بررسي روند افشـاي اطلاعـات مالي شرکت هاي پذيرفته شده در بازارهاي مالي آمريکا دريافتنـد به مجرد اينکه بازده سهام شرکت ها بالا رفته و ميزان سـهامداران نهادي و حجم معاملات شرکت ها افزايش يابـد، رونـد افشاسـازي اطلاعات مالي شرکت ها نيز ارتقا مييابد. در اين رابطه تـازاوا٦ (٢٠٠٣)[٦] تـاثير محافظـه کـاري را بـر اصول عمومي پذيرفته شده حسابداري در ژاپن ، مورد بررسي قرار داد و همانند باسو (١٩٩٧) دريافت که عدم تقارن زمـاني و عـدم تقارن پايداري در سود مشاهده ميشود در حالي که جريـان هـاي نقدي داراي اين نوع عدم تقارن نيستند.
مطالعات واتس و بگلوني ٧ (٢٠٠٧)[٧] بـه بررسـي چگـونگي اثرگذاري گزارش هاي مغرضانه مـالي بـر مـديريت سـود و اينکـه شرکت چگونه رقابـت در بـازار محصـول و نحـوه رقابـت در بـازار محصول را تحت تاثير سوگيري گـزارش درآمـد حفـظ مـيکنـد پرداخته است .
سوگيري گزارش هاي مالي اين تصور را در رقباي خود ايجاد ميکند که هزينه هاي خود را از توليـد کمتـر از آنچـه کـه واقعـا هستند مي يابند. اين تحت تاثير قرار دادن ، منجر به کاهش توليد کل ، قيمت بالاتر و بدست آوردن سود بيشـتر محصـول بـازار هـر رقيب ميگردد. حتي اگر هر شرکتي از افشاي رقيب خود "فريـب خورده " باشد ميتوان اين نتايج را به دست آورد.
همچنين تحت تاثير قرار دادن ميزان بيشـتر مـديريت سـود زماني که شرکت هاي بزرگتـر در بازارهـاي محصـول سـودآور در رقابت هستند پيدا است . اما زماني که آن ها مـيتواننـد اطلاعـات بيشتري از هزينه هاي خـود را در مـورد رقيـب کـوچکتر از خـود استخراج کنند ميزان کمتـري مـديريت سـود تحـت تـاثير قـرار ميگيرد. هنگامي که هزينه هاي نادرست نامتقـارن شـرکت را در يک محيط کامل اطلاعاتي با هزينـه ي پـايين تـر از رقيـب خـود، درگير در مديريت سود کند و آن را به توليد بيشتر جـذب کنـد، سود بيشتري از آن بدست ميآورد. پلام لي و همکاران ٨ (٢٠١٠)[٨] در تحقيقي به بررسي تـاثير کيفيت افشا اطلاعات مالي بر ارزش شرکت هـا پرداختـه انـد. ايـن محققين به منظور محاسبه و سنجش ارزش شرکت از دو پـارامتر جايگزين هزينه سرمايه و جريان هاي نقدي مورد انتظار اسـتفاده کرده و سپس بـه تشـريح ميـزان همبسـتگي ايـن دو پـارامتر بـا کيفيت افشاي اطلاعـات مـالي پرداختـه انـد. نتـايج تحقيـق ايـن محققين ، شواهدي را مبني بر وجود رابطه معکـوس بـين متغيـر هزينه سرمايه و کيفيت افشا و نيز وجود رابطه مثبت بين متغيـر جريان هاي نقدي عملياتي مورد انتظار و کيفيت افشاي اطلاعـات فراهم ساخت . آنان در بخشي ديگـر از تحقيقـات خـود دريافتنـد نوعي تعامل درون رابطه پيچيده اي بين کيفيـت افشـا اطلاعـات مالي و ارزش شرکت ها وجود دارد.
لي ٩ (٢٠١٠)[٩] در بررسي اثر رقابت بازار بر کيفيت افشـاي داوطلبانه اطلاعات ، دريافت رقابت موجب افزايش کيفيت افشـاي داوطلبانه اطلاعات ميشود. همچنين نتيجه تحقيـق او نشـان داد شرکت هاي بزرگ در مقابل شرکت هاي کوچک که تـوان رقـابتي بالايي دارند، کيفيت افشاي کمتري در مقايسـه بـا شـرکت هـاي کوچک دارند.
وانگ و همکاران ١٠ (٢٠١٠) در تحقيقي به بررسي رابطه بين افشاي اطلاعات حسابداري و قيمت سهام شرکت ها پذيرفته شده در بورس تايوان پرداختند. آنان در اين تحقيق بررسي کردند کـه آيا سطح افشاي بالاي اطلاعات حسـابداري بـا رابطـه بـين بـازده حسابداري(سود هر سهم ) و قيمت سهام در مدل معروف اولسون ، ١٩٩٥ ارتباط دارد يا خير؟
يافته هاي اين تحقيق نشان مي دهد شـرکت هـايي کـه داراي سطح (ميزان ) بالاي افشاي اطلاعات حسابداري ميباشـند، داراي رابطه قوياي بين سود حسابداري ١١ و قيمت بازار سهام نسبت به شرکت هاي با سطح افشـاي پـايين افشـاي اطلاعـات حسـابداري دارند. همچنين آنان در اين تحقيق دريافتند بين ارزش دفتري و قيمت بازار سهام شرکت هاي با ميزان افشاي بالا، رابطه مسـتقيم قوياي وجود دارد.
دال ري مورسيا، دوسانتوز١٢ (٢٠١١)[١٠] طي پژوهشـي بـه بررسي تاثير ١٢ عامل تعيين کننده مـالي و غيرمـالي بـر افشـاي داوطلبانه اطلاعات در گزارشگري سـالانه شـرکت هـاي حاضـر در بورس اوراق بهادار برزيل طي سال هاي ٢٠٠٦-٢٠٠٩ پرداخته اند.
اين عوامل شامل اندازه شرکت ، نوع صـنعت ، Q تـوبين ، سـاختار مالکيت ، سود آوري، اهرم مالي، حاکميت شرکتي، انتشـار سـهام ، فرصت هاي رشد، تمرکزگراي، شرکت هاي حسابرسي، بين المللـي گرايي ميباشـند. بـر اسـاس نتيجـه پـژوهش آنـان عوامـل نـوع صـنعت ، Q تـوبين ، سـودآوري، اهـرم مـالي و نـوع شـرکت هـاي حسابرسي تاثير مثبتي بر ميزان افشاي اطلاعـات در گزارشـگري سالانه دارند ودر مقابل عوامل اندازه شرکت و فرصت هاي رشـد و حاکميت شرکتي تاثير مثبتي ندارند. وحتـي عامـل فرصـت هـاي رشد شرکت تاثيري منفي نيز بر ميزان افشـاي داوطلبانـه دارنـد وعوامل ديگر يعني تمرکز گرايي وانتشار سهام و بين المللي گرايي نيز تـاثيرات متغيـري داشـته انـد کـه تفسـير معنـاداري حاصـل نگرديده است .
هنريکس پتروس تئودور کوبرگ ١٣ (٢٠١١)[١١] بـه بررسـي عوامل موثر بر افشاي اختياري پرداخت . او در تحقيقات خود کـه بر روي ٧٠ شرکت بزرگ هلندي بين سال هـاي ٢٠٠٣ تـا ٢٠٠٨ انجام شد به اين نتيجه رسيد که انـدازه شـرکت ، اهـرم و تمرکـز مالکيت بر سطح افشاي اختياري تاثيرگذار نميباشد. اما نقدينگي سهام شـرکت و شـهرت ، بـر افشـاي اختيـاري شـرکت هـا تـاثير مي گذارد.
در مطالعات ليدوکس و کارمير١٤ (٢٠١٢)[١٢] که به بررسي ارتباط بين کيفيت سود و افشاي اختياري در کانادا پرداختـه انـد، نشان از تاثير معتدل افشاي اختياري بر کيفيت سود را دارد.
همچنين در مطالعات مارکو١٥ (٢٠١٣)[١٣] کـه بـه بررسـي ارتباط ساختار شرکتي بر افشاي اختياري در شرکت هاي پذيرفته شده در بورس ايتاليا پرداخته است ، نشان از بيتاثير بودن افشاي اختياري شرکت هاي بزرگ با تصميم گيري سهامداران را دارد.
هارموني و سولوناندراسانا١٦ (٢٠١٣)[١٤] در بررسي خود بـه مطالعه رابطه بين عدم تقارن اطلاعات و افشا داوطلبانه ميپردازد.
نتايج نشان ميدهد رابطه منفي بـين مـوارد افشـا و عـدم تقـارن اطلاعات وجود دارد. نتايج آن ها سازگار بـا ايـن تصـور اسـت کـه افشاگريهاي داوطلبانـه بـالا موجـب صـرفه جـويي در هزينـه هـا ميشود.
احمد١٧ (٢٠١٣)[١٥] در پژوهش خود به بررسي شناسايي و تفسير نوع و جهت رابطه عليت بين برخي مکانيزم هاي حاکميـت شرکتي و کيفيت گزارشگري مالي با توجه به سطح درگيريهـاي سازمان پرداخته است . بسياري از مطالعـات حسـابداري قبلـي در بررسي نقش مکانيسم هاي مختلف حکومت در تعيين ويژگيهاي مختلف گزارشگري مالي وجود دارد. مطالعـه تجربـي بـه منظـور بررسي نوع و جهت رابطه عليت کـه اثبـات کـرد، مکانيسـم هـاي مختلف حکومت به برخـي از مکـانيزم هـاي حاکميـت شـرکتي و کيفيت گزارشگري مالي بستگي دارد.
يـاوي دوي، اويـل کريسـتيان ، هـوپ وايـن تومـاس و يـولي زوي ١٨ (٢٠١٣)[١٦] در مطالعات خود بـه بررسـي تـاثير کيفيـت گزارشگري مالي بـر سـهامداران داراي بلـوکهـاي بـزرگ سـهام فردي پرداختند. نتيجه آنکه به اثر سـهامداران داراي بلـوکهـاي بزرگ سهام فردي در کيفيت گزارش مالي را در پيامـدهاي مهـم مربوط به پايداري سود و واکنش آشـکار قيمـت بـه اخبـار سـود يافتند.
در کشور خودمان نوري فرد[١٩] پژوهشـي را تحـت عنـوان "افشاي اطلاعات در گزارش هاي مالي شرکت ها"انجام داده است .
در اين پژوهش رونـد افشـاي اطلاعـات در قالـب سـه ويژگـي از ويژگيهاي شرکت (ميزان دارايي، حاشيه سود ماهيـت صـنعت )، مورد بررسي قرار گرفت . نتايج حاصله از اين پـژوهش نشـان داد.
ميان اندازه شرکت از لحاظ جمع داراييها و حاشيه سود، ميزان افشا در يادداشت هاي همراه صـورت هـاي مـالي رابطـه اي مثبـت وجود دارد. اما ميان نـوع صـنعت و افشـا رابطـه اي وجـود نـدارد (نوري فرد).
ثقفي و ملکيان (١٣٧٧)[٢٠] جامعيت گزارش هاي سـالانه و ويژگيهاي مالي شرکت هـاي پذيرفتـه شـده در سـازمان بـورس اوراق بهادار تهران را بررسي کردند. بعد از تجزيه و تحليل داده ها و آزمون فرضيه ها نتايج تحقيق نشان داد که بـين انـدازه شـرکت (جمع داراييها)، نسبت بدهيها به حقوق صاحبان سهام ، فـروش خالص و سود قبل از ماليات به فـروش خـالص بـا افشـاي کامـل گزارش هاي سالانه رابطه معنيدار وجود دارد، ولي بين سود قبـل از ماليات به حقوق صاحبان سهام با جامعيـت رابطـه معنـيداري گزارش نشد.
خواجوي و ناظمي (١٣٨٤)[٢١] ارتباط بين کيفيـت سـود و بازده سهام را با تاکيد بر نقش ارقام تعهـدي بررسـي کردنـد. بـر اساس يافته هاي تحقيق ميانگين بازده سـهام شـرکت هـا، تحـت تاثير ميزان ارقام تعهدي و اجزاي مربوط به آن قرار نميگيرند.
نـوروش و حسـيني ( ١٣٨٨)[٢٢] تحقيقـي تحـت عنـوان "بررسي رابطه بين کيفيت افشا (قابليت اتکا و به موقـع بـودن ) و مديريت سود" با استفاده از داده هاي تاريخي سـال هـاي ١٣٨٦- ١٣٨١ مربوط به ٥١ شرکت پذيرفته شده در بورس اوراق بهـادار تهــران ، انجــام داده انــد. در ايــن تحقيــق عنــوان شــده اســت از آنجاييکه بهبود کيفيت افشاي شرکتي باعث کاهش عـدم تقـارن اطلاعاتي ميگردد و کاهش عدم تقارن اطلاعاتي، مـديريت سـود کمتر را به همراه دارد، فرض اصلي اين تحقيق آن است که بهبود کيفيت افشاي شرکتي با مديريت سود رابطه منفي دارد. در ايـن تحقيق براي اندازه گيري کيفيت افشا از دو معيار به موقع بودن و قابليت اتکا استفاده گرديده و مديريت سود شرکت ها بـا اسـتفاده از مدل تعديل شده جونز برآورد گرديـده اسـت . يافتـه هـاي ايـن تحقيق نشان ميدهد که بين کيفيت افشاي شـرکتي و مـديريت سود رابطه منفي معنيدار وجود دارد. همچنين يافته هاي تحقيق آن ها حاکي از وجود رابطه منفي معنـيدار بـين بـه موقـع بـودن افشاي شرکتي و مديريت سود ميباشد.
خواجوي، ولي پور و عسکري (١٣٨٩)[٢٣] به بررسـي تـاثير محافظه کاري بر پايداري سود پرداختند. ايشـان بـه بررسـي ١٥٥ شرکت پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ، طي سال هـاي ١٣٧٧ تا ١٣٨٦ پرداختند. نتايج تحقيق بيانگر اين است که ميان محافظه کاري و پايداري سـود ارتبـاط منفـي و معنـاداري وجـود دارد.
٦- اهداف تحقيق
شرکت هاي مختلف جهت جـذب بيشـتر سـرمايه و معرفـي تواناييها و استعدادهاي خود دسـت بـه اقـدامات متعـدد افشـاي اطلاعات مي زنند. بنابراين آشنايي با تاثير متغير عمليـاتي دامنـه ١٤ شهريور ماه ١٣٩٢ پايداري سود بـا فراينـد و تصـميمات افشـاي اختيـاري در کنـار افزايش قدرت مبادلاتي سـهام آن هـا کـه جـزو ملزومـات مهـم و حياتي هر واحد تجاري مي باشد، ضرورت ويژه اي دارد.
افزايش بهاي تما شده محصولات و خدمات شرکت ها يکي از عواملي است که توان رقابتي شرکت ها را کاهش م دهد. يکـي از هزينه هاي شرک ها هزينه بالاي جذب سرمايه ناشـي از ريسـک اطلاعاتي مي باشد. با افزايش سـطح افشـا، مـيتـوان بـا کـاهش ريسک اطلاعاتي سـرمايه گـذاران اقـدام بـه جلـب سـرمايه ارزان قيمت نمود که در نهايت اين امر ميتواند در افزايش توان رقابتي شرکت ها در جذب سرمايه در بازارهاي داخلي و حتي بين المللـي مفيد باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید