بخشی از مقاله

چکیده

معلم محور اصلی تعلیم و تربیت است که دلسوزانه فعالیت میکند تا مطلبی را به نحو احسن و قابل فهم به فراگیران منتقل کند. بدیهی است که در این مسیر مهمترین کار توانایی مدیریت واداره کلاس و ایجاد رفتار مطلوب در سایه ارتباط خوب و مؤثر با دانشآموز میباشد.هدف از روشهای اداره کلاس، فراهم کردن جوی است که در آن تدریس راحتتر صورت پذیرد. آنچه در اداره مؤثرکلاس درس همواره باید مد نظر باشد، اولویت تأکید بر پیشگیری از بدرفتاری نسبت به مقیاسهای تسکین دهنده مانند تنبیه است. مشکلات بالقوه رفتاری باید شناخته شود تا با اعمال روشهای صحیح در کلاس از پیشروی آنها جلوگیری گردد.ناسازگاری کودکان در مدرسه،بحثهای زیادی را به خود اختصاص داده است و اغلب برپایهء ویژگیهای شخصیّتی کودک توضیح داده شده است:اگر دانشآموزی سازگار است، یا به دلیل ویژگیهای شخص او و یا به دلیل موقعیّت خانوادگی او می باشد.به ندرت خود مدرسه زیر سؤال برده شده است.در صورتیکه مدرسه هم میتواند منبع بروز ناسازگاری دانش آموزان در محیط مدرسه و در خارج از آن باشد. در این اقدام پژوهی سعی برآن است تا مشکل ناسازگاری دانش اموزان را تا حدی بتوانیم کاهش یا کنترل کنیم.

مقدمه:

بررسی ناساز گاری کار ساده ای نیست و برای مطالعه ی دقیق تر آن لازم است که نه تنها مشکل فرد ، بلکه مسئله ی خانواده و جامعه نیز در نظر گرفته شود . کودک ناسازگار با توجه به جمیع جهات در واقع موجودی در حال واکنش ، مستقل از شرایط تحقیر آمیز ، نوعی نا آگاهی یا انحراف و جود دارد . در حقیقت هر فردی مجبور است علی رقم میل خود با وضعیت های مختلفی مواجه شود و، که در او نوعی واکنش ایجاد نموده که می تواند به عدم تعادل در وی بینجامد. این مکانیزم واکنش خود را به دو حالت نشان می دهد تا تنش حاصله از بین برود. بدین معنی که فرد آن راقبول و درونی می کند و یا با رد و نفی آنچه پیشنهاد شده ، احساسات خود را رها می سازد. فرد ناسازگار کسی است که راه دوم را بر می گزیند. البته موجود انسانی بخصوص کودک زمانی دست به چنین رفتاری می زند که اعتماد به نفس خود را از دست داد ه یا چیزی برای از دست دادن نداشته باشد.

زاویه ای که ما بر اساس آن ناسازگاری را بررسی می کنیم به نظر ما تنها راهی است که می تواند مسأله را روشن سازد . برچسب زدن یا نام گذاری های تخصصی و برقراری طبقه بندی های دقیق باعث می شود که فرد ناسازگار به عنوان یک بیمار و یا موجودی که به سختی قابل بهبود است یا کسی که نمی توان امیدوار بود وضعیت حقارت آمیز او جز در صورت مداخله های بیشمار تغییر یابد تلقی می گردد. این نگرش ناشی از ناباوری در مورد امکانات تغییر فرد ناسازگار یعنی نا آگاهی از نیروهایی است که وی می تواند برای بهبود وضعیت خود از آن بهره مند شود.سازگارینا دانش آموزان ، یکی از مسائلی است که معمولاً معلمان با آن مواجه هستند . یکی از عوامل بازدارنده در امر تحصیل ، اختلالات رفتاری می باشد . معلّمان در برابر اختلالات رفتاری ، به شکل های متفاوتی از خود عکس العمل نشان می دهند . برخی از معلّمان آنان را بهشدّت سرکوب می کنند . بعضی از معلمان ، در مقابل آنان کو تاه می آ یند بعضی دیگر آنان را به حال خود رها می کنند . امّا واقعیت این است که در این حالت مشکل ادامه خواهد یافت و مشکلات دیگری نیز به دنبال خواهد آورد .به نظر می رسد راه منطقی این است که وقتی مشکلی در کلاس پیش می آید ؛ بهتر است ابتدا آن مشکل شناسایی شود سپس به صورت علمی مورد بررسی قرار گیرد . بعد از آن راه حل هایی جهت رفع مشکل پیدا کرده و به صورت عملی آن مسئله رفع گردد.

بیان مسئله الف - معرفی خود درحد اختصار:

این جانب مرتضی محمدی دانشجوی ترم پنجم رشتهی علوم تربیتی ،گرایش آموزش دبستان وپیش دبستان درمقطع کارشناسی ، دردانشگاه شهید رجائی فرخشهر مشغول به تحصیل می باشم.در واقع این کارورزی دومین تجربه حضور من در مدارس می باشد البته من در کارورزی یک در مدرسه پسرانه هجرت کیان مشغول بودم که موجبات علاقه من را جهت حضور فعالانه در مدرسه 22بهمن 2 ایجاد کرد .

ب - موقعیت مکانی مدرسه:

مدرسه 22بهمن درشهر شهرکردنبش چهارراه فردوسی واقع شده است که البته به نظر من مکان مناسبی برای یک مدرسه ابتدایی، به دلیل شلوغ بودن وسروصدای زیاد وعبور ومرور ماشین هانمی باشد.البته مدرسه 22بهمن در دو شیفت مشغول می باشد که یک شیفت 22بهمن 1وشیفت دیگر 22بهمن 2 می باشد که به صورت هفتگی شیفت به صورت صبح وبعدازظهر تغییر می کند. مدرسه دارای بافت متوسط ودرسه طبقه ساخته شده است که در طبقه دوم وسوم محل تشکیل کلاس ها می باشد وطبقه اول مربوط به اتاق های مدیریت ،نماز خانه ،اتاق بهداشت وآبدارخانهمی باشدونیزدارای حیاطی کوچک می باشد که سرویس های بهداشتی درقسمت سمت چپ حیاط می باشد.

ج - بیان مشکل ومصداقهای آن به صورت مفصل:

درپایه ششم3 این مدرسه دانش آموزی است - ح.ت - که وی مشکل ناسازگاری ازقبیل پرخاشگری سردرد مسخره کردن دیگران وسایررفتارهای نابهنجار دارد .واز لحاظ درسی وضعیت خوبی ندارد وهنگام تدریس معلم حالت غیر عادی داردودانش آموزان دیگر رااذیت میکند.وسر کلاس نمیتواند روی میز خود بنشیندونظم کلاس را به هم میزند.واین حالت دست خودش نیست.واین مشکل رااز طر یق آموزگار آن کلاس پی بردم .از آنجایی که من معلم کارورزی بودم می بایست هفته ای یک روزسرکلاس حاضرمی شدم ودرآ نجا کسب تجربه می کردم وقتی برای اولین بار به کلاس رفتم از فراگیران خواستم خودشان را معرفی نمایند وقتی نوبت به فرد مورد نظر رسید ، پسری را مشاهده کردم با ظاهری خواب آلود وبی تفاوت که گوشه کلاس نشسته بود . با صدای بلند اما غیر عادی خودش را معرفی کرد ، وقتی نوبت به دیگری که کنار او بود رسید از من خواست که به او بگویم آرامتر خودش را معرفی کند او گفت :

من حوصله سروصدای آنها را ندارم واگر کسی حرف می زد اورا مسخره می کرد وبا او دعوا می کرد برای اینکه علت رفتارهایش رابیشتر درک کنم رفتارهای او را زیر نظر گرفتم وقتی از معلم کلاس هم در باره رفتارهای او سوالاتی نمودم او نیز به رفتارهای نابهنجار او از جمله شلوغی غیر نرمال ، مسخره کردن دیگران ، آزار رساندن به دیگر دانش آموزان ، بی حوصلگی ، فحش دادن به دیگران ، لجبازی ، تنبلی ، عدم نظم وانضباط در کلاس اشاره نمود. سپس تصمیم گرفتم از معلم سال قبل وی سوالاتی بپرسم وقتی از معلم سال قبل درمورد - ح.ت - پرسیدم به من گفت : با او کاری نداشته باش ؛ دانش آموزشلوغ، تنبل ، بی انضباط ، غیر قابل کنترل و ....به او مارکهای متعددی زد.

برای پی برن به واقعیت مسئله ، پدر ایشان را به آموزشگاه دعوت کردم وقتی برای دومین بار به مدرسه آمد با ناراحتی گفت:آقا من هم در مغازه کار می کنم هم مشکلات فرزند دوم را دارم ونمی توانم مرتب به مدرسه بیایم هرکاری دارید با نامه اطلاع دهید، به اوگفتم : درمورد رفتارهای نابهنجار پسرش چه اطلاعاتی می توانید به من بدهید ؟ خیلی ناراحت شد وبا بی تفاوتی گفت: شما فکر می کنید بچه ی من از لحاظ عقلی مشکلی دارد به من می گویید باید اورا با کمک هم درمان کنیم ؟فرزندم هیچ گونه بیماری ندارد شما فکر می کنید او دیوانه است ؟ ابتدا سعی کردم اورا آرام کنم وقتی کمی آرام شد به اوگفتم هرگز بلکه اونیاز به کمک دارد . از اوپرسیدم اخلاق او در خانه چطور است ؟ ایشان گفت او خیلی بد اخلاق است وهمیشه برادر کوچکش را می زند به حرف من گوش نمی دهد خلاصه از دست او خسته شده ایم. وقتی تامل نمودم اطلاعات زیرجهت حل مشکل درذهنم به صورت سوال تداعی شد:


-1آیا تربیت غلط او، موجب اختلال رفتاری ایشان شده است ؟

-2 آیا به خاطر روابط غلط با او، ایشان دچار خود پنداری منفی از خود شده است؟

-3 آیااو دچار کمبود محبت شده است؟

-4آیاوی با رفتارهای خویش می خواهد د یگران را به خود متوجه سازد؟

-5چه راه حل هایی برای مشکل وجود دارد؟

د - راههای رفته اما به نتیجه نرسیده:

-1دانش آموز - ح،ت - رابه عنوان نماینده کلاس انتخاب کردم اما او از این موقعیت در جهت اذیت دیگر دانش آموزان سوءاستفاده می کرد.

اهداف پژوهش

اهداف کلی: شناسایی مشکلات ناسازگاری دانش آموز - ح.ت -

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید