بخشی از مقاله

چکیده:

لکنت زبان نوعی اختلال در گفتار است که مشکلاتی در برقراری ارتباط با مخاطب ایجاد می نماید .در واقع لکنت عبارت است از تکرار و کشیدن کلمات به صورت غیر ارادی که فرد قصد بیان آنها را دارد که گاهی همراه با حرکاتی مانند لرزش فک ، صورت ، پلک زدن و یا حتی کج شدن سر به چشم می خورد. یکی از علت ها در لکنت زبان که می توان در این اقدام پژوهی با توجه به مشکل علی به آن اشاره کرد ترس است.ترس حالتی است هیجانی ، ناشی از احساس ناراحتی، از دید دیگر می توان گفت ترس عاطفه است به صورت نیرو و  محرک که آدمی را در مبارزه با مشکلات و رفع موانع حیات دچار آسیب کرده و توان تلاش را از انسان می ستاند . قدرت اراده بر اثر آن از آدمی سلب شده و حرکت و رفتار ، حتی سخن گفتن و دفاع از خود غیر ممکن می شود.

دانش آموزانی همچون علی که در زمان خاصی با صحنه ترس آوری مواجع می شود ترس او نه تنها تخفیف پیدا نمی کند بلکه به صورت یک اختلال - لکنت زبان - بروز می کند.در این اقدام پژوهی هدف این بود که بتوانیم لکنت زبان دانش آموزم را بهبود ببخشیم به همین دلیل این اقدام پژوهی را تدوین نمودیم.من به کمک دوست گفتار درمانگرم و همچنین همکاری همکارانم و با آشنایی و ارتباط با والدین دانش آموزم ، با ارائه رهنمود و راهکارهایی که به والدین برای اجرا در منزل نسبت به فرزندانشان مسولیت هایی را به عهده دانش آموزان و والدین ایشان قرار دادیم توانسته ایم لکنت زبان علی را بهبود بخشیم و او به یک آرامش درونی برسد و با اعتماد به نفس بیشتری در جمع دوستان سخن بگوید و نسبت به خودش احساس بهتری پیدا کند و از صحبت کردن لذت بیشتری ببرد.

مقدمه

بی تردید یکی از نعمت های گرانقدر الهی نعمت کلام است از جمله نشانه ها و بیماری های سنجش میزان هوش ، مهارت برقراری ارتباط اجتماعی - اعتماد به نفس ، احساس نگرش ، مسئولیت پذیری ، قدرت یادگیری، استدلال منطقی ، انتقال معلومات ، اخلاق ، ادب و هنر فرد سخن گفتن کلامی است. چگونگی سخن گفتن کودکان ، خوب صحبت کردن ، سخن نیکو گفتن آنان از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است .رشد کلامی کودکان در گرو وجود الگو های اصلی ، همچون پدر و مادر و شنیدن صحبت های آنهاست ، معلولیت گفتاری می تواند یکی از مهم ترین عوامل شکست و ناکامی برای شخص باشد به ویژه وقتی به آن توجهی نگردد و یا به اشتباه به معلولیت ذهنی یا جسمی ربط داده شود .بنابراین هر کوششی برای شناخت عمیق تر آن به رشد طبیعی کودک کمک می کند.

لکنت زبان یکی از اختلالات تکلمی در انسان بوده که شخص در موقع صحبت کردن حروف تشکیل دهنده بم کلمه یا کلمات یا شکل دهنده یک جمله را به صورت تکراری ، طولانی کردن و مکس نابجا بیان می کند . تلفظ برخی حروف و کلمات از جمله حروفی که با بستن لب ها تلفظ می شود مثل ب پ م و حروفی که با حرکت زبان ادا می گردند مثل ت ث س ط برای آنان مشکل تر است .ولپ معتقد است که لکنتی ها در تمام موارد دچار لکنت نمی شوند آنها معمولا هنگام تنهایی و یا در میان اشخاص خاص به خوبی صحبت می کنند مشکل آنان زمانی آغاز می شود که مضطرب باشند هر چه اضطراب بیشتر باشد لکنت نیز بیشتر است در صورتی که منشاء علت اضطراب را پیدا کنیم ، می توانیم آن را مانند ترس های فرضی درمان نماییم.

مدرسه موقعیت مستعدی است برای بروز لکنت زبان به خصوص برای بعضی از کودکان که از نظر اجتماعی آمادگی لازم را برای ورود به مدرسه و مواجه شدن با نهاد های اجتماعی ، رسمی و مدرسه را ندارند . به همین دلیل ، همواره شاهد تعداد قابل توجهی از شاگردان کلاس اول ابتدایی می باشیم که دچار لکنت زبان می شوند یا احیانا لکنت آنها بیشتر می شود . بنابراین در این شرایط می بایست از اعمال هر گونه تنبیه و فشار عاطفی و ذهنی به کودک اجتناب شود.

بیان مسئله

لکنت زبان چیست ؟ لکنت زبان یک نوع اختلال گویایی است که فرد مبتلا بریده بریده سخن می گوید و بیان او با تکرار یا توقف غیر ارادی کلمات همراه است . معمولا از سنین 2 تا 4 سالگی شروع می شود و تقریبا از هر 100 کودک یک نفر مبتلا به لکنت زبان است و تقریبا 80 درصد از همه کودکانی که به نحوی مبتلا به لکنت زبان بوده اند و به تدریج مانند افراد دیگر به طور طبیعی صحبت می کنند در واقع دلایل بروز لکنت زبان در کودکان ، تا حدودی مشخص است آن است که لکنت نمی تواند علت واحدی داشته باشد بلکه همواره معلول علت بدنی ، عاطفی و اجتماعی و یا ترکیب این عوامل است بسیاری از افرادی که لکنت زبان دارند دچار بعضی از ناراحتی های عصبی و ناسازگاری های اجتماعی هستند. در بعضی از مواقع لکنت زبان ممکن است حاصل نارساییها و اختلالات عصبی باشد.

مبانی پیشینه پژوهش

لکنت زبان نوعی اختلال گفتار است که مشکلاتی را در برقراری ارتباط با سرعت مناسب و به طور پیوسته و روان ایجاد می نماید در واقع لکنت عبارت است از تکرار کشش یا قفل شدن غیر ارادی کلمه یا بخشی از کلمه که فرد قصد بیان آن را دارد.در اینجا معمولا همراه با تلاش برای بیان درست کلمات ،تغییراتی در سرو گردن به شکل پلک زدن،لرزش فک لبها دیده می شود لکنت زبان بر اساس متغیر هایی شامل عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی که روی هم تاثیر متقابل دارند به وجود می آید بعضی کودکان برای ابتلا به لکنت زمینه آسیب پذیری موروثی دارند اضطراب و تنش باعث تشدید لکنت می شود ولی به نظر نمی رسد که در ایجاد آن نقشی داشته باشند.

عواملی که سبب بروز اختلال می شوند کاملا با عواملی که سبب تداوم و دخالت آن می گردند متفاوتند این عوامل ثانوی را می توان تحت کنترل قرار داد - یزدانی، - 1386 بسیاری از صاحب نظران معتقدند که لکنت زبان نوعی اختلال در مراحل رشد و تکامل گفتار است که تحت تاثیر عوامل مختلفی بوجود می اید.نظر ادامز - 1982 - 1 بر این است که فراوانی لکنت زبان در سنین سه تا هفت سالگی همزمان با تغییرات فیزیکی و روانی متعدد و قابل توجهی در این مقطع سنی است او عقیده دارد که تکامل هماهنگ تمام سیستم ها در تکلم و بیان نقش دارند و برای سلامت گفتار ضروری است و عناصر ژنتیک و محیط بر روند عادی تکامل این سیستم ها تاثیر می گذارند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید