بخشی از مقاله

چکیده

املاء در اصطلاح پایه های ابتدایی ، به تبع دیگران چیزی نوشتن است . منظور آن است که آموزگار مطلبی را بیان می کند و دانش آموز آن را طبق ویژگی های نوشتاری تعیین شده در کتاب درسی بدون کم و کاست می نویسد نظر به اینکه درس املاء و به عبارت دیگر خواندن و نوشتن پایهی کسب علم می باشد و دانش آموزی که در درس املاء ضعیف است عملاً در سایر دروس نیز حتی با وجود استعداد بالا قابلیت پیشرفت نخواهد داشت ، زیرا دانش آموزی که نتواند به سوالات سایر دروس به درستی پاسخ دهد و یا حتی سوالات را تشخیص دهد ، در همه دروس دچار ضعف خواهد شد . به همین دلیل تصمیم گرفتم برای انجام پژوهش تخت عنوان اقدام پژوهی وضعیت یکی ازدانش آموزان خودم به نام - ی.ع - که دچار مشکل اختلال املایی بود را مورد بررسی قرار دهم.

کلید واژه:املا،اختلال املایی،اختلال

مقدمه

در حقیقت اهمیت نوشتن و نیاز به صحیح نوشتن در ایجاد ارتباط با دیگران بر کسی پوشیده نیست. در همین ارتباط از ابتدای آموزش رسمی خواندن و نوشتن، به کودکانمان می آموزیم که چگونه بنویسند و اقداماتی در این باره انجام می دهیم تا بتوانند آموختههای خود را در موقعیتهای مختلف به کار گیرندو مهمترین ماده درسی که این وظیفه را بر عهده دارد، املای فارسی است. درس املا بنای علمی در یادگیری سایر دروس است و توجه به این مهم، یکی از ضروریات نظام آموزشی ماست که علاوه بر اهمیت آموزشی جنبه ارزشیابی آن نیز مد نظر آموزگاران می باشد. از سویی همین کارکرد دوم می تواند شامل اضطراب و ترس از آزمون شده و کودک و آموزگار را از دستیابی به اهداف یادگیری و یاد دهی باز دارد. در صورت ادامه ترس، کودک نه تنها آرامش خود را در طول مدتی که در مدرسه است از دست می دهد بلکه این اضطراب ممکن است به دیگر دانش آموزان نیز سرایت کرده و جو کلاس نا آرام گردد.

یکی از مهمترین مشکلاتی که دانشآموزان با آن مواجه هستند ضعف املاست .اولین گام برای برطرف کردن هر ضعفی شناخت آن میباشد .چنانچه معلم و مربی به موقع و دقیق مشکلات دانشآموز را تشخیص دهد میتواند سریع راه حل مناسب و منطقی را برای حل مشکل انتخاب و در جهت بهبود وضعیت آموزشی دانشآموزان اقدام نماید. نوشتن مستلزم به کارگیری مهارتهای گوناگونی است .مهارتهای مکانیکی نوشتن مانند دست خط، هجی کردن و نقطه گذاری و مهارتهای زبانی مانند درک معنای کلمهها و دستور زبان و مهارتهای تفکر مانند سازماندهی و برقراری ارتباط میان مطالب از مهمترین مهارتهایی هستند که در نوشتن نقش دارند، باید همواره توجه داشته باشیم مشکل دانشآموز در کدام حیطه میباشد.طبق آمار و گزارشهای رسمی آموزش و پرورش 4 تا 12 درصد از دانش آموزان در هر سال اختلال یادگیری دارند، برای مقابله با این معضلات آموزشی باید روشهای خاصی اتخاذ شود .زیرا روشهای غیرعلمی نه تنها مشکلات دانشآموزان را حل نمیکند بلکه سبب سرخوردگی تحصیلی دانشآموزان میگردد.

دوره ابتدایی حساسترین مرحله آموزش و پرورش است که باید به همهی جوانب از جمله املا توجه خاص داشته باشیم، دانشآموزان باید از سالهای اولیه تحصیل به اهمیت املا و کاربرد آن در زندگی آشنا شوند و با توجه به نیازی که دارند به خوبی آن را بیاموزند تا دچار مشکل نشوند، به دلیل کاربرد املا در تمام موارد زندگی یادگیری صحیح آن الزامی است .در آموزش املاء یک نمونه و یا ترتیب حروف مدنظر میباشد و در آن خلاقیت مطرح نیست، املای یک کلمه بسیار مشکلتر از خواندن آن است زیرا بازشناسی یک کلمه یک عمل رمزگردانی است. در نتیجه بر آن شدم تا مشکل او را بررسی کرده و ببینم آیا می توانم برای رفع این مشکل چاره ای بیندیشم ؟

توصیف وضعیت موجود - بیان مساله -

الف - معرفی خود درحد اختصار:

اینجانب رضا حبیبی بردبری دانشجوی دانشگاه فرهنگیان،مرکز آموزش عالی شهید رجایی فرخشهر به عنوان کارورز در مدرسه شهید زاهدی فرخشهر مشغول به فعالیت هستم. در واقع این کارورزی سومین تجربه حضور من در مدارس می باشد البته من در کارورزی یک در مدرسه پسرانه شهید سمیع - ره - مشغول بودم که موجبات علاقه من را جهت حضور فعالانه در مدرسه شهید زاهدی ایجاد کرد معمولاً. برای آشنایی بیشتر با وضعیت درسی و اخلاقی دانش آموزان پرونده های آنان را در آغاز سال تحصیلی مورد مطالعه قرار می دهم. همچنین در مورد خصوصیات اخلاقی ودرسی دانش آموزان از معلم سال قبل سوالاتی را مطرح می نمایم تا اطلاعات لازم در مورد دانش آموزان را بدست بیاوریم . ودر دفتر جدا گانه ای می نوسیم تا برنامه ریزی لازم را به عمل بیاوریم.
 
ب - توصیف موقعیت مکانی مدرسه:

مدرسه شهید زاهدی دولتی و در ضمن تک جنسیت می باشد و دارای پنج پایه از کلاس اول،دوم،سوم،چهارم،و پنجم می باشد لیکن پایه ششم را نداردو در مساحتی تقریبا 1000 متر می باشد. و 134 دانش آموز دارد . کلاس ما از 22 دانش آموزپسر تشکیل شده مدرسه در خیابانی نسبتاً پر رفت و آمد واقع شده و در کنار مدرسه نانوایی است که موقع پخت بویی خیلی خوب به مشام همه می رساند بوی نان تازه و گرم و اکثر بچه ها موقع رفتن به خانه نانی داغ می خرند و در راه می خورند . از در مدرسه که وارد شوی از دور یک ساختمان بزرگ مشاهده می شود که در واقع مدرسه ابتدایی دخترانه شهراست که توجه شما را به خود جلب می کند در حیات مدرسه بر روی دیوار های مدرسه نقاشی های با مضمونهای مختلف نظیر همکاری ،جدول ضرب و ...... کشیده شده است ساختمان اصلی مدرسه به صورتی است که به محض وارد شدن به داخل ساختمان اموزش اتاق بهداشت و ازماشگاه را مشاهده میکنیم در سمت راست ودر پشت سر دفتر مدیر و روبه رو کلاس اول،پنجم،و سوم را مشاهده میکنیم در سمت چپ کلاس دوم،چهارم نماز خانه و ازمایشگاه و اتاق بهداشت و سرویس بهداشتی قرار دارد.کلاس ما همانطور که گفتم 22دانش آموز دارد .

همگی دانش آموزان از نظر اقتصادی ، فرهنگی ، تقریباً هم سطح می باشند مادران آنان اغلب خانه دار هستند و پدران آنان نیز به استثنای چند نفر از آنها بقیه شغل آزاد دارند دانش آموز مورد نظر من نیز از این امر مستثنی نیست و شاید از بعضی جهات نیز از بقیه نیز در سطح پایین تر قرار داشته باشد . او پسری پرحرف،بازی گوش ،کم کار،بی حوصله می باشد. هر بار که او املاء می نوشت نمره ی کمی می گرفت در نتیجه بر آن شدم تا علت این موضوع را دریابم چون ناکامی در درس املاء سبب ضعف در دروس دیگر می شود مثل خواندن و نوشتن ،ریاضی.........

ج - بیان مشکل ومصداقهای آن به صورت مفصل:

درپایه سوم این مدرسه دانش آموزی است - ی.ع - که وی مشکل اختلال املایی دارد.واین مشکل رااز طر یق آموزگار آن کلاس و همچنین مشاهده املای آن پی بردم .از آنجایی که من دانشجوی کارورزی بودم می بایست هفته ای یک روزسرکلاس حاضرمی شدم ودرآ نجا کسب تجربه می کردم وقتی برای اولین بار به کلاس رفتم از فراگیران خواستم خودشان را معرفی نمایند وقتی نوبت به فرد مورد نظر رسید ، پسری را مشاهده کردم با ظاهری خواب آلود وبی تفاوت که گوشه کلاس نشسته بود . با صدای بلند اما غیر عادی خودش را معرفی کرد ، وقتی نوبت به دیگری که کنار او بود رسید از من خواست که به او بگویم آرامتر خودش را معرفی کند..

سپس تصمیم گرفتم از معلم سال قبل وی سوالاتی بپرسم وقتی از معلم سال قبل درمورد - ی.ع - پرسیدم به من گفت : با او کاری نداشته باش ؛ دانش آموزشلوغ، تنبل ، بی انضباط ، غیر قابل کنترل وضعیف در درس املا ....به او مارکهای متعددی زد. برای پی برن به واقعیت مسئله ، والدین ایشان را به آموزشگاه دعوت کردم وقتی برای دومین بار به مدرسه آمد با ناراحتی گفت:آقا من هم در مغازه کار می کنم هم مشکلات فرزند دوم را دارم ونمی توانم مرتب به مدرسه بیایم هرکاری دارید با نامه اطلاع دهید، به اوگفتم : درمورد مشکل املایی پسرش چه اطلاعاتی می توانید به من بدهید ؟ خیلی ناراحت شد و بیشتر نگرانی و ناراحتی او بیشتر ناشی از وضعیت آینده پسرش بود.ابتدا سعی کردم اورا آرام کنم وقتی کمی آرام شد به اوگفتم اونیاز به کمک دارد . از اوپرسیدم اخلاق او در خانه چطور است ؟ایا می توان با ارامش به او کمک کرد؟ ایشان گفت او خیلی بد اخلاق است وهمیشه برادر کوچکش را می زند به حرف من گوش نمی دهد خلاصه از دست او خسته شده ایم. وقتی تامل نمودم اطلاعات زیرجهت حل مشکل درذهنم به صورت سوال تداعی شد:

-1 آیا به خاطر مشکلات شنوایی دچار مشکلات املایی شده است؟

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید