بخشی از مقاله

چکیده:

سازند کربناته داریان به عنوان سنگ مخزن بسیار مهم با سن کرتاسه پیشین د ر حوضه رسوبی زاگرس شناخته شده است. بر اساس مطالعات پتروگرافی تعداد 9 میکروفاسی س متعلق به کمربندهاي رخساره ا ي لاگون، پشته هاي سدي و دریاي باز شناسایی شده است. الگوهاي رخساره اي بیانگر تشکیل این رسوبات رو ي یک پلتفرم کربناته از نوع رمپ هستند. مطالعات چینه نگاري
سکانسی نشان از نهشته شدن این سازند در طول دو سکانس    رسوبی شامل پاراسکانس هاي پیشروي و پسرو ي می باشد.

سکانسهاي رسوبی تعیین شده شامل پاراسکان س هاي تراز بالاي    اب HSTو پیشروي TST است. مرز سکانس اول و دوم از نوع دوم SB2، همچنین مرز تحتانی و فوقانی س ازند نیز تدریجی و از نوع SB2 است. سازند داریان به طور تدریجی در بین دو سازند گدوا ن و شیل هاي کژدمی قرار گرفته اس ت. بازسازي محیط رسوبی و جغرافیاي دیرینه این سازند در منطقه مورد مطالعه و انطباق ان با سایر مناطق مطالعه شده، اطلاعات مفیدي را جهت شناخت بهتر این واحد مخزنی در زمینه اکتشاف و تولید نفت و گاز ارائه خواهد داد.

مقدمه:

سازند داریان به عنوان سن گ مخزن نفت و گاز داراي اهمیت زیادي در منطقه زاگرس اس ت. برش الگوي سازند داریان در انتهاي شرقی کوه گدوان در 40 کیلومتري شمال شر ق شیراز قرار دارد که توسط جیمز و وایند - 1965 - معرفی شده است. در نواحی فار س این سازند بیشتر به صورت اهک هاي کم عمق با بافت وکستون – پکستون می باشد - مطیعی، . - 138 2  مقطع مورد مطالعه در نزدیکی ارسنجان در 95 کیلومت ري شمال شرق شیراز در روستاي کمال اباد - شکل - 1 بوده و داراي ضخامت 315 متر می باشد.

در مقطع مورد مطالعه مرز زیرین سازند داریان با سازند گدوان تدریجی و مرز بالاي ان با سازند کژدمی به صورت هم شیب است. در این مطالعه سعی بر ان است تا با شناسایی میکروفاسی سها، محیط رس وبی قدیمه و پالئوژئوگرافی را بازسازي نمود. در این تحقیق 120 مقطع نازك از رخنمون سطحی مورد مطالعه قرار گرفته و نامگذاري سنگ ها بر اساس نامگذاري دانهام - 1962 - صورت گرفته و در توصیف میکروفاسی س ها از روش فلوگل 2004 استفاده شده است.

بحث و نتیجه گیري: 

با مطالعه 12 0 مقطع نازك سازند داریان، تعداد 13 میکروفاسیس کربناته مشخص شدند که از سمت خشکی به دریا به ترتیب در محیط هاي لاگون، پشته هاي سدي و دریاي باز نهشته شده اند. دراین زیر رخساره 5 تا 1 0 درصد اجزاي اسکلتی شامل کرینوئید، فرامینی فرهاي پلاژیک در یک زمینه میکریتی می باشد. شواهدي از    قبیل بایوکلست هاي پ لاژیک، وجود ز میتنه میکریت تیره به علت فراوانی مواد الی و  عدم وجود جلبک هاي اهکی بیانگر ته نشست این میکروفاسیس در زیر عمق نفوذ نور و در مناطق عمیق دریاي باز می باشد.

بر اساس مطالعات پتروگرافی مهمترین اجزا این میکروفاسیس شامل اربیتولین هاي کشیده 15 - تا 20 درص د اربیتولین با قطر 0.5 میلیمتر تا 1 س انتی متر - ، خرده هاي دوکفه ا ي و مقادیري پل وئید است. با تو جه به مجموعه اجزا اسکلتی مخصوصا اریتولین هاي دی سکی شکل - سی منوس و همکاران، - 2000 و نمونه هاي مشابه در کرتاسه زیرین - براي مثال مطالعات بچ من و هیرش، - 200 6 محیط تش کیل این رخساره دریاي باز کم عمق در نظر گرفته می شود.

مدل رسوبی سازند داریان در توالی مورد مطالعه

با توجه به خصوصیات رخس اره ها و تغییرا ت عمودي و جانبی انها در توالی رخساره اي و با توجه به قانون والتر و مدل هاي رسوب ی ارائه شده تو سط سایر افراد - براي مثال، فلوگل، ;2004 توماس و همکاران، - 2008، مدل رخساره اي پلتفرم کربناته نهشه هاي سازند داریان در برش مورد مطالع ه ارائه گردیده است. با توجه به تغییر تدریجی رخساره هاي اب هاي ک م عمق مورد مطالعه و همچنین فقدان علائم تغییر ناگهانی شی ب رسوبگذاري نظیر رسوبات ریزشی و برشی و انطباق رخساره هاي مور د مطالعه با مدل هاي ارائه شده، پلتفرم کربناته نوع رمپ، براي رسوبات مطالعه ش ده پیشنهاد می شود - براي مثال، بور کت ورایت، 92  . - 19 با توجه به تغییر تدریجی رخساره هاي مورد مطالعه در توالی هاي رخساره اي و عدم وجود کربناتهاي ریزشی و لغزسی و برش ی نوع پلتفرم رمپ سازند کلات هوموکلینال در نظر گرفته شده است. 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید