بخشی از مقاله

چکیده

توده گرانیتوئیدی رابر لالهزار حدفاصل شمال رابر تا جنوب کرمان در بین سنگ های رسوبی با سن میوسن تا پلیوسن و با طیف ترکیبی دیوریت، گرانودیوریت و گرانیت به عنوان واحدهای پلوتونیک استقرار پیدا کرده است. طبق مطالعات میکروسکوپی و آنالیزهای الکترون مایکروپروب، آمفیبولهای رابر لاله زار از نوع کلسیک و در محدوده زیر رده منیزیو-هورنبلند و ترمولیت هستند. این کانی، شاخص عمده در شناخت گرانیتهای نوع می باشد. آمفیبول های مورد بررسی در قلمرو حاشیه فعال قارهای وابسته به فرورانش قرار می گیرند. با استفاده از ترموبارومترهای مناسب، برای آمفیبولهای رابر-لالهزار دما 600 تا 750 درجه سانتی گراد و فشار کمتر از 3 کیلوبارمحاسبه گردید.

کلیدواژهها: کرمان، آمفیبول، کلسیک، ترموبارومتری.

مقدمه

توده گرانیتوئیدی رابر-لالهزار حدفاصل شمال رابر تا جنوب کرمان در بین سنگ های رسوبی با سن میوسن تا پلیوسن و با طیف ترکیبی دیوریت، گرانودیوریت و گرانیت به عنوان واحدهای پلوتونیک استقرار پیدا کرده است. این منطقه بخشی از کمربند ماگمایی ارومیه - دختر است، دارای طول جغرافیایی 56 و 30 تا 57 شرقی و عرض جغرافیایی 29 و 10 تا 29 و 30 شمالی می باشد. منطقه ی مورد مطالعه با مساحتی بالغ بر 450 کیلومتر مربع ، از غرب به روستای قلعه عسگر، ازشرق به آبدر و پای نگین و از جنوب به روستاهای اسکر، تزرج و سیاهبنوئیه محدود میشود.

بر اساس مطالعات چگنی مقدم ، گرانیتوئیدهای منطقه مورد مطالعه شامل دو نوع کالکوالکالن و آداکیتی می باشد. در این مقاله با توجه به نتایج ریزپردازندهی الکترونی - EMPA - روی آمفیبول های موجود در این سنگ ها، ضمن تعیین نوع آمفیبول، شرایط محیطی تشکیل گرانیتوئیدها از جمله تعیین فشار و دمای تشکیل این سنگها مورد بحث قرار می گیرد.

مواد و روشها

در این پژوهش، نخست نمونهبرداری دقیقی از توده های گرانیتوئیدی رابر لالهزار صورت گرفت. از نمونه های جمع آوری شده مقطع نازک صیقلی تهیه شد و مطالعات سنگ نگاری برروی آنها صورت گرفت. روی مقطع از این مقاطع شامل دو مقطع نازک صیقلی از گرانیتوئیدهای کالک آلکالن و دو مقطع نازک صیقلی از آداکیت ها، آنالیز شیمیایی از آمفیبول های آنها انجام شد. ترکیب شیمیای آمفیبول های موجود در این سنگ ها به وسیله ی دستگاه ریز پردازشی - EPMA - در مرکز تحقیقات و فرآوری مواد معدنی ایران تعیین شد. نقاط آنالیز شده آمفیبول از مرکز به حاشیه میباشند.

تمیز دادن آمفیبولهای آذرین از آمفیبولهای دگرگون

آمفیبولهای آذرین و دگرگون براساس مجموع کاتیونهای Na+K+Ca نسبتبه Si ازهم جدا میشوند بر اساس این ردهبندی، نمونههای مورد بررسی در گسترهی آمفیبولهای حاصل از تبلور ماگما قرار گرفته و از آمفیبولهای حاصل از فرآیند دگرگونی تمیز داده شدند.همچنین براساس نمودار AlIV دربرابر AlVI که این نمودار هم جداکننده آمفیبولهای کلسیک آذرین از آمفیبولهای کلسیک دگرگونی میباشد آمفیبولهای موجود در این سنگها جزء آمفیبولهای کلسیک آذرین با فشار کم تا زیاد با خاستگاه آذرین قرار میگیرند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید