بخشی از مقاله

کارآموزی حسابداری - مديريت امور مالي شهرداري

فصل اول


آشنائي كلي با مكان كارآموزي :
1-1 تاريخچه
1-2 اسامي شهرداران ميانه ( بعد از انقلاب اسلامي )
1-3 چارت سازماني
1-4 انواع محصولات توليدي يا خدمات
1-5 شرح مختصري از فرآيند خدماتي
1-6 اهداف سازمان

1-1 تاريخچه :
ميانه در جنوب شرقي استان آذربايجان شرقي بر سر راه جاده ترانزيت تبريز - تهران با وسعتي معادل 5590 كيليومتر مربع قرار گرفته است . ميانه با مساحت 9/8 درصد از كل مساحت استان وسيعترين شهرستان استان مي باشد . اين شهرستان بين دو رشته كوه برغوش در شمال و قافلانكوه در جنوب قرار گرفته و از شمال به شهرستان سراب ، از جنوب به استان زنجان ، از شرق به خلخال و از غرب به هشترود محدود است .
ميانه در تاريخ به اسامي گرمرود و ميانج ياد شده . طبق اسناد و مدارك و نوشته هاي مورخان از لحاظ تاريخي پشتوانه غني و پرباري دارد . ميانه از دير باز شهري فرهنگي و مذهبي بشمار مي رود . اين شهر بر اثر حملات مغول يكبار به كلي ويران شده و در دوره هاي بعدي مجدداً روبه عمران و آبادي نهاده است . داراي دو رودخانه شهر چاي و
قوري چاي مي باشد .
دانشگاههاي پيام نور و دانشگاه آزاد اسلامي با رشته هاي مختلف و متعدد خود پذيراي انبوه مشتاقان علم و تحصيل معرفت مي باشد . جمعيت ميانه حدود 77890 نفر مي باشد . ميانه داراي آثار و ابنيه تاريخي بسياري است كه شكوه و زيبائي معماري دوره اسلامي در آنها بخوبي مشهود و چشمگير است .
شهرداري ميانه كه سازمان خدماتي و اداري مورد نظر و محل كارآموزي اينجانب
مي باشد در سال 1314 تاسيس و از نظر درجه بندي سازمان شهرداريها در رده هفتم قرار دارد . شهرداري يكي از اساسي ترين و مهمترين نهادهاي سازنده و ارگانهاي شهري است كه شهرداري ميانه نيز در راستاي طرحها و هدفهاي سازنده خود مي كوشد تا شهري آباد در پيش رو داشته باشيم كه اميدواريم با تلاشهاي دلسوزانه تر و آگاهانه تر دست اندركاران ، كمرنگي آن پررنگتر و چشمگير تر شود .
2-1 اسامس شهرداران ميانه ( بعد از انقلاب اسلامي ):

رديف نام و نام خانوادگي شروع اتمام
1 قاسم مهداد 9/1/58 2/4/58
2 رضا جباريان 3/4/58 31/3/59
3 رضا عليجاني فريد 1/4/59 5/4/61
4 جمشيد تقي زاده 6/4/61 16/11/62


5 جليل فرج پور 16/11/63 7/5/63
6 حيدر غيبي 7/5/63 1/4/64
7 بيوك مهديلي 1/8/64 8/9/65
8 ميرعبدالله عزيززاده 9/9/65 23/9/66
9 جواد نجفي آذر (سرپرست) 24/9/6 3/11/66
10 صمد صمدي پور 4/11/66 5/3/67
11 سليمان رادفر(سرپرست) 6/3/67 30/9/67
12 بهروز كميشي 30/9/67 9/10/68


14 سيد اسماعيل حسيني 8/4/72 25/5/73
15 مختار جميلي 25/5/73 3/10/74
16 محمد مهديلو 4/10/74 19/8/75
17 جواد حاجي زاده 20/8/75 19/3/78
18 غلامرضا رجيلي(سرپرست) 16/4/78 19/7/78
19 عبدالله مختاري 19/7/78 1/2/81
20 مجيد خانمحمدي 22/2/81
21 ابراهيم جاهد

4-1 نوع محصولات توليدي يا خدماتي
شهرداري سازماني خدمتي است و در توليد نقشي ندارد و فعاليتها و عمكرد آن مربوط خدمات شهري مي باشد كه از عمده فعاليتهاي آن مي توان مختصري به شرح زير بيان كرد :
1- ايجاد ، حفظ و نگهداري از مكانهاي عمومي مانند : كتابخانه ها ، قرائت خانه ها ، آزمايشگاهها ، پلها ، پاركينگهاي عمومي و 000.
2- ايجاد و نگهداري از تفرجگاههاي عمومي مانند : پاركها ، باغهاي عمومي ، ورزشگاهها و ايجاد فضاي سبز .
3- اجاد معابر و گذرگاه و بازسازي آنها ،‌مانند : پلها ، خيابانهاي درون شهري ، معابر عمومي ، وروديهاي شهر ، پايانه هاي مسافربري و 000.
4- اجاد ميادين و زيباسازي شهر ، ايجاد ميادين و چهارراه ها ، ساخت مجسمه ها و نقاشي بزرگان ، جدول كشي و نقاشي ساختمانها و ديوارهاي بزرگ ، نصب مجسمه هاي تزئيني و 000.
5- خدمات بهداشتي و نظافتي ، ايجاد آبراهها ، كنال كشي ،‌ جمع اوري زباله هاي شهري و دفع بهداشتي آنها ،‌نظافت خابانها و معابر عمومي و 000.
6- ساير خدمات شهرداري : آتش نشاني و اطفاء حريق ، ساخت كشتارگا

هها ، پلاك گذاري كوچه ها ، نام گذاري خيابانها ، صدور پروانه ساخت منازل ،‌ صدور پروانه كسب ، اخذ مالياتهاي اختصاصي و 000.
از ديگر فعاليتهاي شهرداري كه مي توان ذكر كرد جلوگيري از ايجاد اماكن و تاسيسات غيرقانوني ، برآورد و تنظيم بودجه و متمم و اصلاح بودجه شهرداري مي باشد .

1-5 شرح مختصري از فرآيند خدماتي
شهرداري نهادي محلي و خودكفا مي باشد كه در جهت توسعه و عمران و آباداني شهر در قالب مقررات و دستورالعملها و آيين نامه هاي مصوب كل و در چارچوب قانون اساسي فعاليت مي نمايد . مي توان گفت :


كه شهرداري در خصوص نظافت سطح شهر و بازسازي معابر ، خيابانهاي سطح شهر ، زيبا سازي شهر و ميادين و گذرگاهها و كنترل ساخت و ساز سطح شهر و كنترل اصناف و كسبه و صدور مجوزهاي قانوني فعاليت مي كند .
بخشي از اوقات فراغت افراد در خانه ها و بخشي ديگر در فضاهاي بيرون شهر سپري
مي شود . فضاهاي گذران اوقات در شهر به مديريت خاص خود نياز دارد و يكي از بهترين فضاي اين اوقات پارك و كتابخانه مي باشد كه شهرداري در حدود اعتبارات مصوب و بر اساس بند 6 از ماده 55 قانون شهرداري وظيفه احداث آن را بعهده دارد .
شهرداري ها بر حسب ماده 99 از قانون شهرداري مي بايست براي حريم شهر نقشه شهرسازس تهيه كند . تفرجگاههاي پيرامون شهر چنانكه از نامشان پيداست معمولاً در حريم شهرها قرار مي گيرند و شهرداري موظف است بر اساس طرحهاي مصوب ، بر ساخت و ساز در اين محدوده نظارت كند و با تخلات سازماني ( بر اساس ماده 100) و تخلفهاي بهداشتي بر اساس ماده 55 بند 20 برخورد كند . براي اينكه تبليغات و اطلاعيه ها در سطح شهر به طور صحيح و به جا انجام پذيرد ، شهرداري موظف است در معبر و مكانهاي مناسب تابلوهاي اعلانات ديواري جهت نصب آگهي و اطلاعيه در سطح شهر نصب كند و همچنين تهيه و نصب تابلوهاي جديد اسامي ( راهنماي ) شهركها .
شهرداري با اخذ عوارض نقل و انتقالات و نوسازي و صدور مجوزهاي كب و پروانه ساخت و ديگر عوارض مي تواند ايجاد درآمد كند و وظايف خود را به خوبي و بموقع انجام دهد .
شوراي اسلامي شهرها موظفند كه براي شهرداري ها يك شهردار مناسب و كاردان انتخاب و انتصاب نمايند و شهردار منتصب نيز موظف است تا كليه عملكردهاي كارمندان را كنترل و نظارت كند تا وظايف خود را به نحو احسن ايفاء نمايد .

1-6 اهداف سازمان
شهرداري به عنوان يك سازمان انتفاعي بوده و همواره در ايجاد اماكن و اموال عمومي براي رف

اه جامعه تلاش نموده است و سعي كرده تا شهر و اطراف آن از فضا و سيماي خوبي برخوردار باشد تا شهرهاي ما نيز مثل ساير كشورها پيشرفت داشته باشد و روبه آباداني برود .
از اهداف شهرداري ميانه مي توان به تكميل و بهره برداري كامل پايانه مسافربري ميانه نام برد و همچنين كتابخانه ( قرائت خانه ) و پارك لاله وقع در محوطه سابق پاركينگ پايانه مسافربري قديم ميانه ، ارائه خدمات به شهروندان مناطقي كه با كمبود و يا فقدان كتابخانه عمومي مواجه هستند . تشكيل ساير مراكز فرهنگي نيز از طرحهاي آتي شهرداري


مي باشد.
بازسازي پياده روها ، بهره برداري فاضلاب شهري ، نوسازي معابر و آسفالتكاري و مرمت خيابانهاي شهر ميانه از جمله ديگر برنامه ها و طرحهاي شهرداري ميانه هستند . شهرداري ميانه در اجراي طرحها و احداث خيابانهاي مصوب شهر ، نياز به همكاري و مشاركت جدي شهروندان ميانه دارد و از عموم مردم دعوت به همكاري مي نمايد .

فصل دوم


ارزيابي بخشهاي متبط با امور مالي و حسابداري
2-1 موقعيت حسابداري درشهرداري با بررسي جزئيات سازماني
2-2 بررسي شرح وظايف كارآموز در سازمان
2-3 امر جاري د دست اقدام
2-4 برنامه هاي آينده
2-5 تكنيكهائي كه توسط رشته مورد نظر در سازمان بكار مي رود


2-1 موقعيت حسابداري در شهرداري با بررسي جزئيات آن
با توجه باينكه رشته بنده حسابداري مي باشد و مربوط به امور مالي و حسابداري است ، بنابراين به بررسي امور مالي كه حسابداري زير نظر آن مي باشد ، قرار مي دهيم . مي توان گفت ك

ه در شهرداري امور مالي چند زير بخش دارد كه عبارتند از :
امور مالي ، حسابداري و درآمد
سيستم حسابداري شهرداري ، دولتي نقدي و تعهدي است كه كليه دريافتها اعم از عوارض ، نوسازي ، عوارض صدور پروانه كسب و ساخت و ساز و درآمدهاي كارشناسي به صورت نقد بوده كه در هنگام وصول از اشخاص از طريق حسابهاي بانكي و با دريافت فيش بانكي استرداد مي شود و در مقابل برخي موارد از قبيل موقع عقد قرار داد چك يا سفته از پيمانكاران يا اشخاصه موقع سررسيد با ارائه چك و سفته گرفته شده ، به اشخاص از حسابها خارج مي شود .
كليه پرداختها و دريافتهاي سازمان در واحد حسابداري صورت مي گيرد و از نظر موقعيت سازماني واحد حسابداري و امور مالي به عنوان قلب سازمان محسوب مي شود .

2-2 بررسي شرح وظايف كارآموز در سازمان
اينجانب براي ورود به شهردار

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید