دانلود فایل پاورپوینت تحقق پذیری معماری ایرانی- اسلامی با تأکید بر ایجاد هویت در شهرهای جدید

PowerPoint قابل ویرایش
18 صفحه
11900 تومان
119,000 ریال – خرید و دانلود

لطفا به نکات زیر در هنگام خرید دانلود فایل پاورپوینت تحقق پذیری معماری ایرانی- اسلامی با تأکید بر ایجاد هویت در شهرهای جدید توجه فرمایید.

1-در این مطلب، متن اسلاید های اولیه دانلود فایل پاورپوینت تحقق پذیری معماری ایرانی- اسلامی با تأکید بر ایجاد هویت در شهرهای جدید قرار داده شده است

2-در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل اسلاید ها میباشد ودر فایل اصلی این پاورپوینت،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد

— پاورپوینت شامل تصاویر میباشد —-

اسلاید ۱ :

۳– تعریف هویت معماری و شهرسازی:

– بازآفرینی و ساماندهی حکیمانه و عادلانه فضای زیست انسان ها، با عناصر طبیعی و مصنوعی.

– متناسب با نیازهای مادی انسان ها و بسترسازی نیازهای روحی و سعادت آنها.

اسلاید ۲ :

تحقق‌پذیری هویت اسلامی در شهرهای قدیم و جدید

۱- کالبد معماری و شهرسازی باید مبتنی بر حکمت نظری اسلام یعنی (حق مداری و واقعیت شناسی) و حکمت عملی آن یعنی (عدالت مداری و مناسب سازی)، توسط افراد ذیصلاح و مجتهد در رشته خود، یعنی عالم به ابعاد فوق و با استعداد و تجربه لازم ساخته شود.

۲- کلیه قوانین و ضوابط حاکم بر جامعه، در کلیه سطوح و از جمله معماری و شهرسازی باید مبتنی بر فرهنگ اسلامی باشد.

۳- بهره برداران و شهروندان نیز باید به صورت نسبی آشنا و هماهنگ با فرهنگ اسلامی و مؤدب به آداب و سلوک و انسانی آن باشند.

۴-  برای تفسیر جامع و مانع از فرهنگ اسلامی و رفع اختلاف مفسران و برای تشخیص و اجتهاد، شرایط اضطراری و مصلحتی (احکام ثانویه)، تبعیت همگانی از ولی فقیه در سطوح کلی و تبعیت از اجتهاد خبرگان در هر رشته تخصصی اجتناب ناپذیر است.

اسلاید ۳ :

۵- ارکان هویت اسلامی یک شهر:

۱- قوانین حاکم بر شهر باید اسلامی باشد.

۲- مدیران باید متعهد به اسلام، متخصص در مسئولیت های خود و ولایتمدار باشند.

۳- روابط اجتماعی مسلمانان باهم و با غیر مسلمانان باید مبتنی بر قوانین اسلامی باشد.

۴- معماری و شهرسازی در مجموع، باید تأمین کننده نسبی نیازهای مادی و بسترساز نیازهای معنوی شهروندان باشد

۶- رابطه نیازهای مادی و روحی انسان ها در شهر اسلامی

رابطه دنیا و آخرت است . برپایه  حدیث « الدنیا مزرعه الاخره»

۱- تأمین نیازهای مادی انسان ها به عنوان وسیله ادامه حیات، کاملاً ضروری

است و از طریق عقل تجربی، به صورت نسبی قابل تأمین است. 

۲- بسترسازی نیازهای روحی انسان ها  به عنوان هدف حیات است و به صورت اختیاری از طریق کلام الهی و علماء ولایت مدار قابل تحقق است.

اسلاید ۴ :

۷- ارکان هویت اسلامی شهروندان(در شهرها و محلات)

۱- علم محوری :کسب درجات ایمانی، مبتنی بر معرفت های عقلانی و یقینی.)

۲- عالم محوری:کسب معرفت های حقیقی از عالمان ولایتمدار و ره یافته

۳- متعهد به خودسازی (اهل عمل صالح و سیر و سلوک الی الله)

۴- مسئول جامعه سازی (اهل تبری و تولی و امر به معروف و نهی ازمنکر و . . .)

۸- راهکار تحقق پذیری هویت اسلامی در محلات:

۸/۱- محله محوری با مرکزیت مسجد

۱- دانایی محوری با مرکزیت مسجد، در کنار کانون های آموزشی و پرورشی وابسته، مبتنی برکلام الهی و معصومین(س)، از طریق درس، بحث، سخنرانی و موعظه و غیره، عالی ترین امکان عملی را در معرفت افزایی و ایمان آفرینی می تواند ایجاد نماید.

۲- عالم محوری از طریق امام جماعت مسجد، که منتخب ولی فقیه زمان است و منتخبان او، عملاً شهروندان را در معرض سلسله مراتب ولایت مداری قرار می دهند.

۳- بهترین و مناسب ترین جایگاه خودسازی شهروندان که مبتنی بر علم حقیقی و عالم ره یافته است، عملاً در مسجد و عناصر وابسته به آن و مراسم و مناسک پیش بینی شده در آن فراهم میشود

۴- بهترین و مناسبترین جایگاه جامعه سازی و انجام مسئولیت و رسالتهای اجتماعی شهروندان، عملاً در مسجد و برگزاری نماز جماعت که برای همسایگان مساجد، مستحبِ مؤکد است و سایر عناصر وابسته به آن، فراهم می باشد

اسلاید ۵ :

۸/۲- مهمترین مزیت های مسجد محوری

(از بعد ارکان چهارگانه هویت اسلامی شهروندان)

۱- از بعد دانش محوری

(معناگرایی جامع و مانع

۱- مسجد مرکزی است که اساس آن بر مبنای هدایت، معنویت و تقوای الهی

پایه گذاری شده و مناسب ترین فضا برای ارتقاء معنویت و روحانیت است.

۲- معرفت حقیقی و جامع و مانع، فقط در کلام الهی و معصومین(س) قابل

وصول است؛ و مسجد کانونی است که هویت خود را از کلام الهی و

معصومین (س)که خطاناپذیزند کسب می نماید.

۳- مسجد قابل وصول ترین و در دسترس ترین مکان برای دستیابی به معرفت

 و ایمان حقیقی از طریق علماء ولایتمدار و راه یافته است.

اسلاید ۶ :

۸/۲- مهمترین مزیت های مسجد محوری

(از بعد ارکان چهارگانه هویت اسلامی شهروندان)

۲- از بعد ولایتمداری

(عالم محوری)

۱- انتخاب امام جماعت از طریق ولی فقیه، ضامن انتخاب اصلح و قابل

 دسترس عالم ره یافته و متقی می باشد.

۲- انتخاب سایر مدرسین و سخنرانان و موعظه گران توسط امام جماعت

 منتخب، ضامن انتخاب اصلح و قابل دسترس آنان می باشد.

۳ – حضور چندبار در هر روزِ  امام جماعت در مسجد (و توصیه به نزدیکی

خانه امام جماعت به مسجد و محله)، بهترین شرایط دسترسی شهروندان را به

عالم ره یافته را فراهم خواهد آورد.

اسلاید ۷ :

۳- از بعد خودسازی

(با محوریت مسجد)

۱- از بعد اعتقادات و معرفت ایمانی، مسجد بهترین کانونی است که می توان معارف الهی و معصومین(س) را مبتنی بر کلام الهی و معصومین و عالمان ره یافته و ولایتمدار آموزش دید.

۲- از بعد عملی و سیر و سلوک اخلاقی، مسجد بهترین کانونی است که

مکمل خانواده بوده و مراسم و مناسک عملی و اجتماعی انسان را زمینه

سازی، انگیزه آفرینی و میسر می نماید.

۳- از آنجا که خودسازی بدون جامعه سازی و فرائض اجتماعی انسان میسر

 نمی شود، مسجد مناسب ترین مرکزی است که انجام وظایف و تعهدات

 اجتماعی انسان را میسر می نماید.

اسلاید ۸ :

۴- از بعد جامعه سازی

(جمع گرایی حداکثری)

۱- بهره مندی حداکثری از اقشار اجتماعی: استحباب نماز جماعت در مسجد

 برای همه اقشار، اعم از زن و مرد و پیر و جوان، گسترده ترین امکان

تعامل اجتماعی را برای همه اقشار یک محله فراهم می آورد

۲- بهره مندی حداکثری از  زمان در تعاملات اجتماعی: استحباب مؤکد برگزاری نمازهای پنج گانه در مسجد، بیشترین امکان تعاملات اجتماعی را در روز فراهم می نماید.

۳- از بعد فاصله مکانی در تعاملات اجتماعی: از آنجا که تا چهل خانه،

همسایه مسجد تلقی شده (حدود ۴۵۰ متر) و برگزاری نماز جماعت برای آنها

در مسجد، مستحب مؤکد است، بنابراین همه اهالی یک محله در هر روز

 می توانند با هم تعامل اجتماعی داشته باشند.

اسلاید ۹ :

الف- در مقیاس کلان (کل شهر)

۱- توصیه‌هایی برای ساختار و استخوان­بندی هموار، دور از مزاحمت، خطر و آرامش‌بخش ارتباطات پیاده.

۲- توصیه‌هایی برای مرکزیت کالبدی مسجد و مصلی در شهر، برای فعالیت‌های دینی،اجتماعی، فرهنگی.

۳- توصیه‌هایی برای یکپارچگی ساختار کلی شهر.

۴- توصیه‌هایی برای مکان یابی و جانمایی مراکز خدمات عمومی شهری در جهت دسترسی‌های متناسب و مطلوب.

۵- توصیه هایی برای رعایت مقیاس انسانی.

۶- توصیه‌هایی برای بهره‌گیری از هندسه‌های سیال و مواج با انحناهای مناسب در طراحی خیابان‌ها و مسیرهای عبوری؛ و متقابلاً هندسه‌های مرکزدار،و محور دار برای عملکردهای عبادی و آموزشی.

اسلاید ۱۰ :

ب- در مقیاس میانی (محله)

۱- توصیه‌هایی برای ارتباط ساختار کالبدی محله با ساختار کالبدی شهر. توجه به فضاهای پیاده مدار برای شکل دادن به بستری جهت اجتماعات و مراسم مذهبی، فرهنگی و اجتماعی در سطح محلات.

۲- توصیه‌هایی برای جایابی خدمات عمومی محله نظیر خرده فروشی­ها، مدرسه ابتدایی، ورزشگاه و پارک­های محله .

۳- توصیه‌هایی برای فضای باز و عمومی محله ها که ضمن امکان نظارت عمومی بر آنها، در کنار فضاهای اصلی و عملکردی، می‌توانند باشند؛ به عنوان ابزاری جهت ایجاد هویت و تمایز محله. این فضاهای باز محله ای می‌توانند محیط مناسبی را برای حضور افراد از سنین و طبقات مختلف حاضر در محله فراهم‌آورند.

۴- توصیه‌هایی برای هندسه فضاهای عبوری در مقیاس محله، و سیال و متنوع بودن آنها و پرهیز از طراحی هندسه‌های خطی و مستقیم؛ تا ضمن دلپذیر بودن و تنوع، فضاهای باز از نظر شکل و مقیاس نیز دارای تشخص و هویت خاص باشند.

مطالب فوق فقط متون اسلاید های ابتدایی پاورپوینت بوده اند . جهت دریافت کل ان ، لطفا خریداری نمایید .
PowerPoint قابل ویرایش - قیمت 11900 تومان در 18 صفحه
119,000 ریال – خرید و دانلود
سایر مقالات موجود در این موضوع
دیدگاه خود را مطرح فرمایید . وظیفه ماست که به سوالات شما پاسخ دهیم

پاسخ دیدگاه شما ایمیل خواهد شد