دانلود فایل پاورپوینت تحلیل حکایت فیل در مثنوی و معنوی مولوی

PowerPoint قابل ویرایش
27 صفحه
8900 تومان

لطفا به نکات زیر در هنگام خرید دانلود فایل پاورپوینت تحلیل حکایت فیل در مثنوی و معنوی مولوی توجه فرمایید.

1-در این مطلب، متن اسلاید های اولیه دانلود فایل پاورپوینت تحلیل حکایت فیل در مثنوی و معنوی مولوی قرار داده شده است

2-به علت اینکه امکان درج تصاویر استفاده شده در پاورپوینت وجود ندارد،در صورتی که مایل به دریافت تصاویری از ان قبل از خرید هستید، می توانید با پشتیبانی تماس حاصل فرمایید

4-در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل اسلاید ها میباشد ودر فایل اصلی این پاورپوینت،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد

5-در صورتی که اسلاید ها داری جدول و یا عکس باشند در متون زیر قرار نخواهند گرفت

— پاورپوینت شامل تصاویر میباشد —-

اسلاید ۱ :

هندوان برای نمایش، فیلی را در شهری آوردند که مردمانش هرگز چنین حیوانی ندیده بودند. فیل در خانه ای تاریک بود و مردمان بسیاری برای دیدنش به تاریکی رفتند، چون دیدنش با چشم ممکن نبود، هر کس گوشه ای از حیوان را لمس می کرد و هنگامی که از او درباره شکل فیل می پرسیدند به فراخور درک خویش از فیل، چیزی می گفت، آن که دستش به خرطوم حیوان رسیده بود گفت فیل همچون ناودان است و آنکه گوش فیل را لمس کرده بود حیوان را مثل بادبزن معرفی می کرد، نفر سوم که در آن تاریکی دست بر پای فیل سوده بود در پاسخ به شکل فیل، آن را به ستون مانند کرد و نفر دیگر نیز گفت فیل همچون تخت است چرا که او پشت فیل را لمس کرده بود. به همین ترتیب دیگر مردمان که وصف فیل را از اینان می شنودند، در نهایت به سردرگمی و اختلاف مبتلا می شدند،

اسلاید ۲ :

مرحوم فروزانفر :مقایسات ابوحیان توحیدی واو هم از افلاطون
مسئله کوری در حدیقه سنایی ،احیاء علوم وکیمیای سعادت غزالی
مولوی با توجه به مشرب فکری خود تغییری کوچک اما اساسی ایجاد کرده وبه جای کوری مردمان تاریکی خانه را ذکر می کند

اسلاید ۳ :

در دفتر سوم از بیت ۱۲۵۹ و پس از داستان «جمع آمدن ساحران پیش فرعون…» آغاز می شود که این داستان خود یکی از داستان های فرعی حکایت «مارگیر که اژدهای فسرده را مرده پنداشت»، می باشد. حکایت صد و چهل و چهار بیت دارد که فقط ده بیت اول آن مستقیماً با عنوان حکایت مرتبط می باشد. مولوی در انتهای داستان قبلی ـ که داستان ساحران و فرعون است ـ طی سه بیت، حکایت قبلی را به حکایت اختلاف کردن در شکل پیل ربط می دهد؛ آن ابیات چنین است:
گر نظر در شیشه داری گم شوی زانکه از شیشه است اعداد دوی
ور نظر در نور داری وارهی از دوی و اعداد جسم منتهی
از نظرگاه است ای مغز وجود اختلاف مؤمن و گبر و جهود
مضمون این ابیات اصالت وحدت و بیان علت متکثر دیدن حقیقت واحد می باشد.

اسلاید ۴ :

یکی از اندیشه هایی که ذهن متفکران را همواره به خود مشغول داشته، بررسی علل اختلافاتی است که موجب تعصب و گاه باعث جنگ های طولانی میان ملت ها گردیده.
مولانا، جلال الدین محمد رومی به عنوان یکی از برجسته ترین متفکران جهان در قرن دوازده میلادی که خود شاهد جنگ های صلیبی، تاخت و تاز مغول و نزاع های بی نتیجه اشاعره و معتزله و بسیاری تعصبات درون دینی بوده، نه تنها در این داستان، بلکه در بسیاری از ابیات مثنوی ریشه اختلافات را بررسی کرده، بعضاً راه حل هایی ارائه می دهد که برای بشر بحران زده امروزی نیز می تواند راهگشا باشد.

اسلاید ۵ :

مفهوم کلی داستان بیان این نکته است که گاه علت اختلاف میان مردمان، تفاوت در نگاه و برداشت آنان است و اگر نظرگاه را تغییر دهیم و به جای شکل و صورت به معنا و باطن توجه کنیم، عملاً اختلافی وجود ندارد. داستان منازعت چهار کس در باب انگورحکایتی است آشکار از نزاعی بیهوده بر سر لفظ و نام و نتیجه ای که مولانا از آن می گیرد، چنین است:

اختلاف خلق از نام اوفتاد چون به معنی رفت، آرام اوفتاد

اسلاید ۶ :

دو دسته دیگر از مفاهیم را که در داستان های مثنوی می توان یافت؛
۱- مفاهیم اصلی که با بن مایه ارتباط مستقیم دارند و در واقع صور بیانی دیگری از همان مفهوم کلی می باشند
۲-مفاهیم فرعی که بدون ارتباط مستقیم یا ملموس با مفهوم و روح کلی داستان، جهت تفهیم و توضیح بیشتر مطلب به مخاطب عام و بعضاً به طریق جرّ جرّار کلام آورده می شود.

اسلاید ۷ :

۱-گذر از ظاهر وتوجه به باطن
۲-قوت جان بودن حرف حکمت
۳-فنای فی الله با لفظ حاصل نمی شود
۴-معرفتی که بی واسطه لفظ یا شخص
حاصل شود برترین معرفت هاست
۱- عظمت معنوی انسان به رغم کوچکی ظاهر

۲- قلت فهم مخاطبان

اسلاید ۸ :

 پیل اندر خانه یی تاریک بود عرضه را آورده بودندش هنود

از برای دیدنش مردم بسی اندر آن ظلمت همی شد هر کسی

دیدنش با چشم چون ممکن نبود اندر آن تاریکی اش کف می بسود

آن یکی را کف به خرطوم اوفتاد گفت همچون ناودان است این نهاد

آن یکی را کف بر گوشش رسید آن بر او چون بادبیزن شد پدید

آن یکی را کف بر پایش بسود گفت شکل پیل دیدم چون عمود

آن یکی بر پشت او بنهاد دست گفت خود این پیل چون تختی بُدست

اسلاید ۹ :

هم چنین هر یک به جزوی که رسید فهم آن می کرد هر جا می شنید

از نظرگه گفتشان شد مختلف آن یکی دالش لقب داد این الف

در کف هر کس اگر شمعی بدی اختلاف از گفتشان بیرون شدی

چشم حس همچون کف دست است و بس نیست کف را بر همه او دسترس

کف دیگر هست و دریا دگر کف رها کن از سر دریا نگر

اسلاید ۱۰ :

معرفت انسان نسبت به هر حقیقتی، حاصل دانش (science) و بینش (knowledge) او از آن حقیقت است.
منظور از دانش، علوم اکتسابی است که عمدتاً حافظه در فراگیری آن نقشی فعال دارد و منظور از بینش نیز دریافت های شخصی تجربی و بعضاً شهودی انسان می باشد.

مطالب فوق فقط متون اسلاید های ابتدایی پاورپوینت بوده اند . جهت دریافت کل ان ، لطفا خریداری نمایید .
PowerPointقابل ویرایش - قیمت 8900 تومان در 27 صفحه
سایر مقالات موجود در این موضوع
دیدگاه خود را مطرح فرمایید . وظیفه ماست که به سوالات شما پاسخ دهیم

پاسخ دیدگاه شما ایمیل خواهد شد