بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

  • هنوز فيل مولوي است در همه جا: you-just-don’t-get-it
  • هنوز يك طيف معنايي است بين رسانه و اجتماع و اگر از سويه رسانه به آن نگاه كنيد خيلي حرف‌ها مي‌توان زد و اگر از سويه اجتماع به آن بنگريد؛ بازهم خيلي حرف‌هاي ديگر مي‌توان زد.
  • من بر اين باورم كه هم متخصصان عرصه مطالعات رسانه‌اي و ارتباطات جمعي و هم جامعه‌شناسان و هم خيلي‌هاي ديگر در اين معنا سازي ذيمدخل هستند و فقط بايد با حوصله به حرف‌هاي هم گوش كنند و به ديالوگ باور داشته باشند
  • البته عده‌اي هم هستند كه اصرار به تصويب يك تعريف فوري چه از خود رسانه اجتماعي دارند و چه از برند زدن بر رسانه‌هاي اجتماعي موجود.
  • براي جلو رفتن يك تعريف زير ساختي مورد توافق اين است: رسانه اجتماعي؛ فرمت است؛ اپليكيشن وب پايه (وب 2) است كه همه جا حاضر و هميشه در دسترس است و امكان دوسويه‌گي را براي تبادل ديتا از نوع محتواي توليد شده توسط كاربر بين افراد و جوامع از كوچك تا بزرگ فراهم مي‌سازد.
  • دو اصطلاح همزاد رسانه‌هاي اجتماعي:
  • محتواي توليد شده توسط كاربر (UGC: user-generated content)
  • رسانه توليد شده توسط مصرف كننده (CGM: consumer-generated media)

q

اسلاید 2 :

  • از نظر من تاريخ رسانه‌هاي اجتماعي به سرويس‌هاي تلفني وويپ (Voice over IP) مثل دايل پد و غيره؛ برمي‌گردد ولي هرچه جلوتر آمديم امكانات بيشتر شد:
  • ژئوسيتيز (Geocities) (1994): خانه در شهرهاي رايگان وب | ياهو آنرا خريد و مسدوش كرد.
  • وبلاگ‌ها (1997) امتداد آن‌ها تا ميكروبلاگ توئيتر
  • دانشنامه آزاد ویکی پدیا (2001) همكاري‌جويي دسته‌جمعي براي توليد محتوا
  • ماي اسپيس (Myspace) و اي او ال (AOL) و اورکات (Orkut) (2002)
  • لينكداين (LinkedIn) (2003) حرفه‌اي‌تر و تجاري‌‌تر (وب‌سايت‌ شبكه‌ اجتماعي)
  • فيسبوك (Facebook) و فليكر (Flickr) (ژانر تصويري) (2004)
  • ديگ (Digg) و توئيتر (Twitter) مدل‌هاي خبري‌تر اين رسانه‌ها
  • گوگل باز (Buzz) (2010) تجربه ناموفق در ارتباط با جي‌ميل و بعد گوگل پلاس
  • لری پیج از بنیانگذاران گوگل: فيسبوك يك باغ بسته‌ براي گروگان گرفتن کاربران و سیاست‌های آن قاتل نوآوری است.

اسلاید 3 :

  • طبقه بندي كاپلان و هنلين* يكي از طبقه‌بندي‌هاي رايج براي اين رسانه‌هاست:
  1. همكاري‌جويانه (ويكي‌پديا)
  2. وبلاگ‌ها و ميكروبلاگ‌ها (توئيتر)
  3. جوامع محتوايي (يوتيوب)
  4. سايت‌هاي شبكه اجتماعي (فيسبوك)
  5. جهان‌هاي بازي‌هاي مجازي (واركرفت ورلد، كلش آو كلنز)
  6. جهان‌هاي اجتماعي مجازي (سكند لايف)

q

اسلاید 4 :

  • حضور اجتماعي (social presence)
  • اشباع رسانه‌اي (media richness)
  • ارائه خود (self-presentation)
  • خود-گشودگي (self-disclosure)
  • كاربري و اقناع (Uses and gratifications)
  • مدل همگرايي رسانه‌هاي اجتماعي (The Social Media Integration Model)
  • درك رسانه‌ها - مك‌لوهان (Understanding Media: The Extensions of Man)
  • جريان دو مرحله‌اي اطلاعات پاول لازارسفلد (Two Step Flow Theory)
  • مدل هارولد لسول (Lasswell's model)

اسلاید 5 :

  • امكانات:
  • دوسويه‌گي و گستردگي دسترسی به مخاطب در سطح جهانی؛ نقطه تلاقي؛ تمرکززدایی‌ و حذف سلسله مراتب در توليد (برخلاف رسانه‌هاي كلاسيك) قابلیت دسترسی رایگان یا كم‌هزینه به اين نوع رسانه‌ها؛ عدم نياز به مهارت‌هاي ويژه در استفاده از اين نوع رسانه‌ها؛ سرعت و پيوستگي در ارتباط؛ امكان تغيير مطلب ولو پس از انتشار (برخلاف رسانه‌هاي كلاسيك)؛ گرفتن نظرات ديگران درباره مطالب در قالب كامنت و لايك.
  • تكنولوژي‌ها:
  • بلاگ؛ اشتراك عكس؛ اشتراك موسيقي؛ وي‌لاگ؛ پست‌هاي ديواري؛ پست‌هاي فوري؛ ايميل؛ وويپ؛ كرود سورسينگ و .....

q

q

اسلاید 6 :

  • سطح اول: امكانات بيشتر جستجوي تخصصي در عرصه‌‌های مورد نظر.
  • سطح دوم: تلاش كاربر و تلاش سيستم
  • سطح سوم: پاسخ دهندگی هم با اتكا بر انسان هم بر كامپيوتر
  • سطح چهارم: تسهيل ارتباطات بين فردی همه‌جا حاضر بودن و دسترسي پيوسته
  • سطح پنجم: سهولت در افزايش اطلاعات محتواي توليد شده توسط كاربران (مالكيت محتوا؟)
  • سطح ششم: نظارت بر كاربرد سيستم برای اطلاع يافتن از سلائق يكايك مخاطبان

اسلاید 7 :

ü نقطه تلاقي ارتباط و کنترل همان محيط ارتباطی مشترک سازمان‌ها و توده‌ها و در عين حال همان نقطه قابليت حل مشکلات است.

ü علم ارتباطات این نقطه تلاقی يا تماس را كه سر فصل تماس يك سيستم با سيستم يا با سيستم‌های ديگر است؛ بسيار مهم می‌داند.

ü سيگنال‌های دو سيستم در همين نقطه با هم به ديالوگ و به تبادل می‌پردازند و هدف نهايي اين تبادل و تماس چيزي جز حل مشکلات و در حالتی ديگر چيزي جز رسيدن به مفاهمه و نوعی انطباق نيست. (نقطه مقابل آنتروپی)

ü علم ارتباطات هميشه به تاثير ارتباطات چهره به چهره معتقد است؛ اما در عين حال به اين امر نيز باور دارد كه برای اجرای امور تکرار شونده؛ ابزارها؛ ويجت‌ها و اپليكيشن‌ها يا برنامه‌های كاربردی می‌توانند بسيار مفيد و گره‌گشا باشند.

ü يك مثال: ATM؛ حذف امور تکرار شونده؛ رضايت يا اعتراض؟

اسلاید 8 :

  • مولفه‌هاي سازنده رسانه اجتماعي ممكن است به صورت تك عنصري و يا چند عنصري در زندگي رسانه‌اي اجتماعي حضور يابند.
  • شركت‌هايي كه وارد فضاي رسانه‌هاي اجتماعي مي‌شوند تلاش مي‌كنند تا همه مولفه‌ها را همزمان فعال كنند و به كار گيرند
  • هويت (در لينكداين) (سايبر و مدرن) (Facebook Philosopher)
  • گفتگو (Armchair activist)
  • اشتراك گذاري (تك عنصري اوليه در يوتيوب)
  • حضور (در اكثر رسانه‌هاي اجتماعي) (FOMO)
  • مناسبات (در لينكداين) (در اكثر رسانه‌هاي اجتماعي)
  • شهرت (در لينكداين)
  • گروه (در اكثر رسانه‌هاي اجتماعي)

اسلاید 9 :

  • زندگی دوم (Second Life) (2003) دنيای سه بعدی مجازي
  • خالق: فيليپ روزدال مدير يک شرکت اينترنتی در سانفرانسيسکو
  • پول رايج: ليندن دلار (قابل تبديل)
  • معاملات در هر ماه سر به ميليون‌ها دلار می‌زند
  • سكنه زندگي دوم می‌توانند حقوق قانونی هر آنچه را که در زندگی دوم توليد کرده‌اند؛ در زندگی واقعی برای خود ثبت کنند.

 

اسلاید 10 :

  • داروينيسم ديجيتال (حرف‌هاي دائمي و بقاي صداي بلندتر)
  • اعمال نفوذ است بر نفوذ كنندگان از طريق بحث‌هاي سطحي و اين يعني دور باطل
  • ساختار آن‌ها ثروت را به سوي راس هرم پمپاژ مي‌كند و شكاف ديجيتال را عميق‌تر مي‌سازد (طبقه مجازي و شرايط فرا طبقه‌اي)
  • نگراني از بلعيده شدن منابع مالي كشورهاي رو به توسعه؛ در مسير خريد ابزارهاي مرتبط با لايف استايل شبكه‌اي
  • نگراني از بروز آنتي سوشال‌ مديا به ‌مثابه ابزارهاي كنترل مطلق سوشال‌ مديا
  • نگراني از بروز رخوت در مديريت روابط انساني شخصي در جهان واقعي و به طور كلي تاثيرات منفي شبكه مجازي بر جامعه واقعي
  • مالكان محتوا؛ كاربران مولد محتوا نيستند و هر چه توليد مي‌شود متعلق به مالك رسانه اجتماعي است.
  • چرا رسانه‌هاي اجتماعي امكان كوچ عضو يك شبكه به شبكه‌اي ديگر را نمي‌دهند و در صورت ترك شبكه بايد مايملك محتوايي افراد در شبكه قبلي بماند؟ (عدم امكان تغيير فرمت)
  • نگراني‌هاي روانشاختي مرتبط با پديده Fomo يا همان fear of missing out
  • تيم برنرز لي (پدر مدرنيته اينترنت): سيلو‌هايي هستند كه اجازه برداشت به افراد نمي‌دهند. ممكن است مونوپل شوند و نوآوري را عقيم كنند
در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید