بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

شركت هلدينگ شركتي است كه داراي سهام ممتاز و يا عمده چندين شركت ديگر است، به اين معنا كه در هيئت مديره آن شركتها حداقل يك عضو نماينده دارد و بنابراين داراي حق راي است و مي تواند از اين طريق آن شركتها را مديريت و كنترل كند و از مزاياي حاصل از كسب و كارهاي مختلف نيز منتفع شود. به اين شركتها گهگاه شركتهاي مادر نيز گفته مي شود. اصطلاحات رايج و مشابه ديگري نيز وجود دارند كه از آن جمله مي توان به شركتهاي كنترل كننده، شركتهاي دارنده و يا شركتهاي مالك اشاره كرد. به عنوان نمونه در تعريف شركت مالك گفته اند كه شركت مالك، شركتي است كه مالك سهام شركتهاي ديگر است و ازاين طريق شركتهاي ديگر را كنترل مي كند. در واقع مي توان گفت هلدينگ ها شركتهاي بزرگي هستند كه اغلب، تنها به صورت شركتهاي مالك هستند و هيچ گونه نقش توليدي بر عهده ندارند و به گونه اي روز افزون تبديل به واحدهاي مالي مي شوند و مسائل مالي در تصميم گيري آنها نقش مهمي را ايفا مي كند.

اسلاید 2 :

ستاد هلدينگ شامل فرايندهايي چون برنامه ريزي ،كنترل ،نظارت و پشتيباني است. شركتهاي تابعه(واحدهاي كسب و كار استراتژيك) همان كارخانه ها و واحدهايي هستند كه به صورت مستقيم به توليد و ارائه محصولات و خدمات مي پردازند و به صورت مستقيم با مشتري سروكار دارند.

اسلاید 3 :

ضرورت طراحي فرايندهاي استراتژيك در سازمانهاي هلدينگ

از آنجايي كه سازمانهاي هلدينگ در رشته هاي مختلف كسب وكار فعاليت مي كنند و با واحدها و فرايندهاي گوناگوني سروكار دارند، برنامه ريزي، كنترل و هدايت اين اجزا در راستاي تحقق اهداف هلدينگ از چالشهاي بسيار مهم اين دسته ازسازمانها محسوب مي‌شود. از طرف ديگر ماهيت وجودي سازمانهاي هلدينگ ايجاد ارزشي مازاد بر مجموع ارزش تك تك واحدها و فرايندهاي آن(هم افزايي) است. چرا كه در غير اين صورت، با منحل كردن هلدينگ انتظار مي رود عملكرد واحدهاي تابعه بهبود يابد.

بر اين اساس، مي توان طراحي و پياده سازي فرايندهاي استراتژيك را به عنوان يك گام اساسي در اداره سازمانهاي هلدينگ قلمداد كرد.

اسلاید 4 :

انواع فرايندهاي استراتژيك در يك سازمان هلدينگ:

فرايندهاي استراتژيك در يك سازمان هلدينگ به چهار حوزه زير تقسيم بندي مي‌شوند:
1. حوزه بين كسب و كار: كه تعاملات بين واحدي در آن حكم فرماست.
2. حوزه مالي: مباحث پولي، مديريت مالي و مهندسي مالي را در بر مي گيرد.
3. حوزه پشتيباني: پشتيباني يكپارچه از واحدها و فرايندهاي سازمان را مد نظر دارد.
4. حوزه مشتري: فرايندهاي ارزش آفريني كه خروجي آنها مستقيما به مشتري بر مي‌گردد را مد نظر دارد.

اسلاید 5 :

1-حوزه بين كسب و كار

فرايندهاي اين حوزه عبارتند از الگوبرداري، تقويت همكاري در زنجيره تامين، فروش بين واحدي، مديريت دانش، مديريت برند، مديريت ادغام و مديريت ارتباطات و فناوري اطلاعات. در ادامه به تشريح هر يك از فرايندهاي مذكور مي‌پردازيم
1– 1 بنچ ماركينگ

در سازمان هلدينگ به علت وجود چندين رشته فعاليت و تعداد زيادي واحدهاي كسب و كار، مي بايستي عملكردهاي موفق در هر گروه شناسايي و بهترين تجارب كسب شده تسهيم شود. به اين‌ وسيله هم شيوه هاي كارآمد و تجارب موفق به ديگران منتقل مي شود و هم براي هدف‌گذاري مي تواند ملاك مقايسه قرار گيرد.

اسلاید 6 :

فرايند بنچ ماركينگ از مراحل زير تشكيل يافته است:
فرايندهاي اين حوزه عبارتند از الگوبرداري، تقويت همكاري در زنجيره تامين، فروش بين واحدي، مديريت دانش، مديريت برند، مديريت ادغام و مديريت ارتباطات و فناوري اطلاعات. در ادامه به تشريح هر يك از فرايندهاي مذكور مي‌پردازيم
_ شناسايي شركتهاي موفق داخلي؛

_ تسهيم بهترين تجارب شركتهاي موفق؛

_ تحليل فاصله بين وضع موجود و وضع مطلوب..

اسلاید 7 :

1-2 - مديريت دانش

از آنجايي كه شركتهاي زير مجموعه هلدينگ نسبت به فرصتها، تهديدات، نقاط قوت و ضعف خود آگاهتر از مديران هلدينگ هستند، مديران اين واحدها از قابليت بهتري براي تصميم گيري در مورد واحد خود برخوردارند. بنابراين مي بايستي دانش اين پرسنل استخراج و به مديران هلدينگ براي تصميم گيري اثربخش منتقل شود.
1-3 - مديريت نام تجاري

موارد اساسي در مديريت نام تجاري عبارتند از:

_ تقويت نامهاي تجاري شركتهاي تحت پوشش؛
_ توسعه و عرضه محصولات تحت يك نام تجاري معتبر؛
_ فروش نام تجاري.

اسلاید 8 :

1-4 - مديريت زنجيره تامين

هدف اصلي مديريت زنجيره تامين هماهنگ سازي جريانهاي مواد و اطلاعات بين واحدهاي موجود است.

1-5 - فروش بين واحدي

در يك شركت هلدينگ فروش بين واحدي مي تواند به عنوان استراتژي براي كليه واحدهاي تحت پوشش مطرح شود. به اين ترتيب آنها ملزم به اين خواهند بود تا در كنار محصولات خود محصولات ديگر واحدهاي شركت را نيز تاحد امكان عرضه دارند تا به اين وسيله سهم سبد و هزينه مشتري از سازمان افزايش يابد.

اسلاید 9 :

اين فرايند از دو جزء اساسي تشكيل يافته است:

1. معرفي محصولات جانبي ديگر واحدها در كنار محصول اصلي؛

2. معرفي مشتريان يك واحد تابعه به واحد ديگر.

معرفي محصولات در كنار محصول اصلي به اين معني است كه مي توان همزمان با ارائه محصولات يك واحد تابعه محصولاتي مرتبط از واحدهاي ديگر نيز ارائه شود. مثلا در كنار فروش موتور سيكلت مي توان كلاه ايمني را نيز به عنوان محصول شركت ديگر عرضه كرد.

معرفي مشتريان به ساير شركتها بدين ترتيب است كه با ارائه ليست مشتريان يك واحد به واحدهاي ديگر مي توان سهم خريد هر يك از آنها را افزايش داد. مثلا يك واحد فروش محصولات لبني مي تواند مشتريان واحد فروش مواد غذايي را شناسايي و با فرستادن كاتالوگ محصولات خود را نيز معرفي كند..

اسلاید 10 :

1-6 - مديريت فناوري اطلاعات و ارتباطات

تسهيم خدمات، از جمله اطلاعات مورد نياز در بين واحدهاي يك سازمان هلدينگ به عنوان يكي از مهمترين اقدامات براي كاهش هزينه هاي دسترسي به اطلاعات مطرح است. مديريتIT به عنوان بخشي از پورتفوي خدمات استراتژيك مطرح است.

مديريت فناوري اطلاعات و ارتباطات از دو جزء زير تشكيل شده است:

1. تهيه و پردازش داده ها و ارائه اطلاعات مورد نياز؛

2. تدوين نظام اطلاعاتي و پشتيباني از سيستم هاي اطلاعاتي و شبكه.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید