بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

پس از تصويب طرح توسط شوراي برنامه‌ريزي و توسعه استان و انتخاب دستگاه اجرايي مراتب جهت اقدامات بعدي به دستگاه اجراي با اعتبارات پيش‌بيني شده اوليه ابلاغ مي‌گردد، (ابلاغ توسط معاونت برنامه‌ريزي صورت مي‌پذيرد).

تهيه و تنظيم موافقتنامه طرح توسط معاونت برنامه‌ريزي استانداري با هماهنگي دستگاه اجرايي و بهره‌بردار و ابلاغ به دستگاه اجرايي جهت اجرا.

در اين مرحله براي تهيه طرح پروژه يا مهندس مشاور انتخاب مي‌گردد و يا در صورت وجود امكانات مجري تهيه طرح پروژه راساً توسط عوامل فني دستگاه اجرايي انجام مي‌گيرد.

پس از تهيه پروژه (فازهاي يك و دو مطالعاتي) و تصويب آن توسط دستگاه اجرايي مرحله واگذاري كار شروع مي‌شود.

تهيه اسناد مناقصه و انتخاب پيمانكاران واجد شرايط براساس ضوابط و مقررات مربوطه.

مناقصه طبق مقررات انجام و از طريق كميسيون مناقصه نسبت به افتتاح پاكات مناقصه و انتخاب پيمانكار برنده اقدام مي‌گردد.

اسلاید 2 :

قرارداد با پيمانكار برنده امضاء و مبادله مي‌شود.

دستگاه نظارت و مهندس ناظر پروژه تعيين و به پيمانكار ابلاغ مي‌شود.

مراحل بعدي شامل: تحويل زمين پروژه به پيمانكار با تنظيم صورت مجلس مربوطه، تجهيز كارگاه و شروع كارهاي اجرايي.

در طول مدت قرارداد كارهاي اجرايي پروژه توسط مهندس ناظر مورد بازديد و نظارت قرار مي‌گيرد كه به ترتيب ذيل مي‌باشد:

نظارت براجراي كامل و صحيح عمليات كارگاهي و اجرايي مطابق با نقشه‌هاي مصوب و مشخصات (فني عمومي و خصوصي، پيمان، شرايط خصوصي پيمان) و استفاده و مصرف مواد و مصالح مناسب از نظر كيفي و كمي و نظارت و كنترل با تست‌هاي آزمايشگاه فني، صدور دستور كارها و تنظيم صورت مجالس و توضيح نقشه‌ها و جزئيات و راهنمايي‌هاي فني به عوامل اجرايي و رفع ابهامات موجود در كار و نقشه‌هاي اجرايي، مشخص نمودن محل و موقعيت معادن و منابع تهيه مصالح و تنظيم صورت مجالس كارهايي كه نحوه كنترل آن بعللي پس از زمان اجرا مشكل بوده و يا مقدو نباشد و نامرئي گردد. ضمناً نظارت‌هاي عاليه و دوره‌اي توسط نمايندگان دستگاه نظارت، مجري و يا واحدهاي وزارت متبوع حسب مورد اعمال مي‌گردد.

 

اسلاید 3 :

در طول اجراي كار و به تناسب پيشرفت كار مصالحي كه تحويل آن‌ها در انحصار دولت مي‌باشد با درخواست پيمانكار و بررسي و تاييد دستگاه نظارت، حواله‌هاي مربوطه توسط كارفرما صادر مي‌گردد. هم‌چنين باتوجه به نياز كارگاه نسبت به صدور حواله‌هاي مربوط به تحويل لوازم و ابزار و ماشين‌آلات اقدام مي‌گردد.

در جريان انجام كارها در صورت لزوم تغيير در اعتبارات و هزينه‌هاي اجراي پروژه و يا تغيير در فصول هزينه طرح نسبت به تنظيم اصلاحيه‌هاي موافقتنامه به طرح‌ها اقدام و مراتب به تاييد ساير مبادي ذيربط رسانيده شود.

چنانچه پيمانكار به هردليلي نخواهد و يا نتواند پروژه را راهبري نموده و به انجام برساند كارفرما نسبت به خلع يد (ماده 46 شرايط عمومي پيمان) اقدام مي‌نمايد و چنانچه كارفرما به هردليلي نخواهد نسبت به ادامه كار اقدام گردد نسبت به خاتمه دادن به پيمان اقدام مي‌نمايد.

تهيه صورت وضعيت‌هاي موقت توسط مهندس ناظر در معيت پيمانكار صورت گرفته و پس از رسيدگي و تصويب مجري طرح جهت پرداخت به ذيحسابي طرح‌هاي عمراني ارسال مي‌گردد. در ضمن نسبت به آناليز و تعيين و تصويب قيمت‌هاي جديد احتمالي اقدام مي‌شود.

 

اسلاید 4 :

تكميل پروژه و تحويل موقت آن از طريق كميسيون تحويل موقت.

تهيه صورت وضعيت قطعي و تحويل توسط دستگاه نظارت در معيت پيمانكار و تصويب كارفرما و رسيدگي به تاخيرات توسط دستگاه نظارت كارفرما و سپس انجام تحويل قطعي پروژه و تسويه حساب با پيمانكار صورت مي‌گيرد.

در طول اجراي كار و يا در خاتمه آن ادعاهاي احتمالي پيمانكار مبني بر وجود ضرر و زيان و يا موارد مشابه مورد رسيدگي قرار مي‌گيرد. (ازجمله خسارت تعليق، خسارت تاخير در تحويل زمين و يا موارد مشابه).

در دوران نگهداي پروژه (بين تحويل موقت و قطعي) همكاري‌هاي لازم با دستگاه بهره‌بردار چه از لحاظ دسترسي به تقشه‌ها از طريق دستگاه نظارت و چه رفع نواقص از طريق پيمانكار اعمال مي‌گردد.

در صورتي كه پروژه داراي مهندس مشاور باشد هماهنگ با پيشرفت اجراي پروژه صورت بهاي كاركرد مهندس مشاور رسيدگي و پرداخت و در خاتمه پروژه با وي تسويه حساب بعمل خواهد آمد.

 

اسلاید 5 :

در عمليات پيمانكاري معمولاً مسئوليت‌ها، اختيارات و وظايف كارفرما يا دستگاه نظارت در متن پيمان مشخص مي‌گردد.نكته مهم و اساسي در پيمان‌ها آنست كه وظايف پيش‌بيني شده در قرارداد براي كارفرما و دستگاه نظارت در زمان‌هاي مقرر تحقق يابد و به طرز صحيح و منطقي ايفا شود، در غير اينصورت عدم انجام به موقع آن‌ها قطعاً تضييع حقوق كارفرما را به دنبال داشته و در روابط و مناسبات منطقي كارفرما و پيمانكار نيز تاثير منفي بجا خواهد گذاشت.

 

اقداماتي از قبيل بررسي، رسيدگي، ابلاغ، راهنمايي، تصميم‌گيري، موافقت‌، تاييديه امضا، تصويب و غيره در متن پيمان و شرايط عمومي پيمان از جمله وظايف و خدماتي است كه در حيطه عمل كارفرما بوده و طبيعي است كه براي تحقق آن‌ها در زمان‌هاي مقرر بايستي تمهيداتي انديشيده شده و برنامه‌ريزي لازم و ساماندهي مناسب نيز بعمل آيد، اصولاً كارفرما مي‌تواند قسمتي از اختيارات خود را جداي از خدمات وظايفي كه به دستگاه نظارت داده شده است به شخص حقوقي ديگر مانند مدير طرح واگذار نمايد.

 

اسلاید 6 :

باتوجه به پيش‌بيني خدمات مديريت طرح و ابلاغ آن در نظام فني و اجرايي حاكم بر طرح‌هاي عمراني، بخشي از مديريت كه جنبه خدماتي دارد به واحدهاي جدا از كارفرما قابل انتقال مي‌باشد. كه شرح آن در دستورالعمل مربوطه آمده است. در اين راستا كارفرما علاوه بر نقش مديريتي خود وظايف و خدماتي را نيز بايستي در چارچوب قرارداد انجام دهد كه معمولاً اين بخش از خدمات توسط مجري طرح كه جزيي از ساختار كارفرما محسوب مي‌شود، انجام مي‌گردد. بدين ترتيب مدير طرح در زيرمجموعه كارفرما رسميت دارد و بعد از انعقاد قرارداد بيش‌ترين نقش و ارتباط را با دستگاه نظارت و پيمانكار داشته و به عنوان نماينده كارفرما همواره در كارگاه حضور خواهد داشت، لذا لازم است در اينگونه موارد، مراتب ذيل نيز مدنظر قرار گيرد:

.1كارفرما بايستي مدير طرح را در صورت لزوم و وجود چنين ساختاري در دستگاه ذيربط با ذكر اختيارات و وظايف به پيمانكار و دستگاه نظارت معرفي نمايد. تصميم‌گيري‌هاي مدير طرح بايستي در چارچوب اختيارات تفويض شده باشد كه در اين صورت تصميمات مدير طرح در حكم تصميم كارفرما خواهد بود.

 

اسلاید 7 :

.2 يك سري اختيارات كارفرما قابل تفويض نيست و تاييديه‌هاي لازم بايستي با امضاء بالاترين مقام دستگاه اجرايي باشد. خاطرنشان مي‌سازد كه مدير طرح در هر مورد بايستي ابتدا بررسي‌هاي لازم را به عمل آورده و نتيجه را جهت تسهيل و تسريع در تصميم‌گيري به اطلاع كارفرما برساند. مواردي كه بايد راساً توسط بالاترين مقام دستگاه اجرايي انجام شود به شرح زير مي‌باشد:

قبول تضمين‌هاي پيش‌بيني شده در قرارداد از جمله تضمين پيش‌پرداخت، انجام تعهدات و كسور وجه الضمان.

دستور تمديد، ضبط و واريز مبالغ ضمانت‌نامه.

ج) تصويب تغييرات مدت پيمان (تمديد مدت پيمان)

د) تصويب افزايش و يا كاهش (تغييرات) مبلغ پيمان

ه) تصويب قيمت‌هاي جديد با رعايت حدود پيش‌بيني شده در شرايط عمومي پيمان

ز) تصويب صورت مجالس تحويل موقت و تحويل قطعي

ح) تصميم در مورد تعليق كار، خاتمه و يا فسخ عنوان پيمان

ط) تصويب صورت وضعيت قطعي پيمانكار و هم‌چنين صورت حساب نهايي.

 

اسلاید 8 :

موافقت با ايجاد تاسيسات موقت براي اجراي عمليات

تشخيص لزوم و حدود تسهيلات براي استخدام و بكارگيري متخصصين از خارج كشور.

تعيين منابع جديد براي خريد مصالح در مواقعي كه امكان خريد از منابع تعيين شده در اسناد و مدارك پيمان وجود نداشته باشد.

معرفي تا 15 درصد از كارگران موردنياز عمليات موضوع پيمان به شرط داشتن صلاحيت كار.

فراهم آوردن تسهيلات لازم جهت تهيه مصالح و يا لوازمي كه در انحصار دولت باشد.

تعيين تكليف نحوه تامين مصالح و تجهيزاتي كه محدوديت‌هايي براي وارد نمودن آن ايجاد شده است.

اجازه ورود مصالح و لوازم، هرگاه تهيه مصالح موردنظر در داخل كشور ميسر نباشد و يا تغيير مشخصات بگونه‌اي كه مصالح و لوازم در داخل كشور قابل تهيه شود.

پرداخت خسارت‌هاي وارده برآنچه كه بيمه شده است به تناسب پيشرفت كار به صورت تدريجي.

اقدام براي حفظ و نگهداري و يا انتقال اشياء عتيقه در صورت وجود.

 

اسلاید 9 :

اجازه واگذاري پيمان به غير

اجازه اضافه يا كسر مقداركار هريك از اقلام بيش از ده درصد

تصويب تغييرات مدت پيمان

تصويب تغيير مبلغ پيمان و تصويب قيمت‌هاي جديد

رسيدگي صورت وضعيت‌ها از جهت تطبيق ارقام با پيمان و پرداخت صورت وضعيت‌هاي موقت.

موافقت با پرداخت علي‌الحساب‌ها با رعايت ساير ضوابط

رسيدگي به اعتراضات پيمانكار درخصوص اقلام و ارقام و قيمت‌هاي مندرج

ابلاغ به پيمانكار جهت تهيه نقشه‌هاي اضافي يا تفصيلي در صورت مشاهده كمبود و يا هرگونه ابهام .

انجام كنترل‌هاي لازم فعاليت‌هاي اجرايي صرفنظر از مسئوليت‌هاي مشاور و پيمانكار.

كنترل و مراقبت بر رعايت استانداردهاي زيست محيطي و ايمني كار در محدوده عمليات اجرايي.

 

 

اسلاید 10 :

تنظيم روابط و مناسبات فيمابين كارفرما با مشاور و پيمانكار و هماهنگي بين آن‌ها به منظور اجراي موفقيت‌آميز پروژه.

انجام پيگيري‌هاي لازم و مراقبت از انجام كليه عمليات و مستندسازي مراحل اجرا و استقرار سيستم‌هاي منظم جهت بايگاني و نگهداري مدارك و اسناد فني بالاخص نقشه‌هاي اصلاح شده چون ساخت و همچنين نقشه‌هاي اجرايي.

موافقت با تخصيص ارز براي بعضي از هزينه‌هاي اجرايي پيمان با رعايت ساير ضوابط و اقدام به افتتاح اعتبار اسنادي (IC) به حساب پيمانكار.

تشكيل كميسيون تحويل موقت و اعلام تاريخ تشكيل آن به همراه معرفي اعضاي شركت‌كننده در كميسيون.

تصويب صورت مجلس تحويل موقت.

تشخيص و لزوم اعاده كارها به وضع اوليه در صورت وقوع حادثه در موارد مربوط به حوادث قهري .

تصويب تمديد مدت قرارداد براي اعاده كارها به وضع اوليه در موارد مربوط به حوادث قهري.

 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید