بخشی از پاورپوینت
--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----
اسلاید 1 :
زبان توسعه:
زبان توسعه پر از دام های پنهانی است که هر کس بخواهد درباره فرهنگ و تمدن سخن بگوید با آنها روبروست.
مقصود از« زبان توسعه» کلمات و تعابیر مشهوری است که در سازمان ملل متحد و نهادهای حکومتی در سراسر جهان رایج است.
این کلمات همگی بخشی از واژگان مقدس دنیای جدیدند، همه آنها در اینکه به اصطلاح «کلمات آمیبی» هستند. مشترکند، بدین معنی که این کلمات متناسب با نیازهای گوینده دائماً تغییر شکل میدهند. معنی صریح ندارند ولی معانی ضمنی متعددی هستند
چون فی نفسه فاقد معنی هستند، می توانند هر معنایی که دلخواه گوینده باشد بپذیرند. با این همه، این کلمات مقدسند پرسش از حقانیت آنها به معنی شورش علیه خدایان تجدد و ارتداد نسبت به مذهب ترقی است.
اسلاید 2 :
استفاده از گفتمان و مفهوم توسعه برای سلطه تئوريک:
توسعه به معنا و مفهومي كه در نيم قرن اخير ارايه شده، يك ابزار سلطهجويانه است كه قدرت هاي جهاني در مشروعيت و ترويج آن كوشيده اند و با بسيج كردن سازمان هاي ملي و بين المللي اين مفهوم و گفتمان را همگانی كرده اند و با وارد كردن آن در دستور کار حكومت ها، دولت مردان را گرفتار كرده اند.
مفهوم توسعه (با ادبيات خاص قدرت های جهانی) به پروپاگاندا و تبليغ و اشاعهي يك فكر و راه زندگي بهخصوص و جهان شمول تبديل شده است.
در عمل گفتمان توسعه ابزاری شده است برای قدرت جهانی جهت دهی تئوريک و ناپيدای سياست های و تلاش های ملی کشورهای جهان سوم.
اسلاید 3 :
يک گفتمان يا صورت بندی گفتمانی بيش از هر چيز مبتنی بر يک مجموعه از مفروضات، ايده ها، ارزش ها، تعاريف، موضوعات، عقايد، انگاره ها، معانی، بيانات، تکنيک ها، تفاسير به هم مرتبط است.
حال اگر گفتمان يک جامعه در رابطه با برخی موضوعات به ديگر جوامع تحميل شود، تبديل به گفتمان استعماری می شود که خود يک هجوم فرهنگی است.
هجوم فرهنگی بدين معنا که برای توسعه اهدافی را به صورت آشکار و پنهان مدنظر قرار داده اند که خود اين اهداف متضمن و حاوی ارزش هايي است که لزوماً با شرايط ديگر کشورها و ملل هم خوانی ندارد. به عنوان مثال ارزشهايي از قبيل سکولاريزاسيون، فردگرايي و ...
اسلاید 4 :
غايت انتظام اخلاق توسعه
منظور از فلسفه اخلاق توسعه ارزيابی هنجاری اهداف و ابزار توسعه جهان سوم و توسعه در سطح جهانی است.
فيلسوفان اخلاق توسعه اهداف و وسايل توسعة محلي، ملي، منطقهاي و جهاني را مورد بررسي قرار ميدهند.
به عبارتی اخلاق توسعه، مبانی ارزش شناختی توسعه مشخص می کند.
اسلاید 5 :
دنيس گولت: بنيان گذار رشته نوين فلسفه اخلاق توسعه: ملزومات بحث توسعه بايد بازتعريف، اسطوره سازی و به گردونه مباحث اخلاقی انداخته شود.
آموزه اصلی گولت: آنچه توسعه خوانده می شود از آن روی که منجر به زوال انسانی و از دست رفتن معنا می شود می تواند خود ضدتوسعه به شمار آيد.
اسلاید 6 :
روبروتو موريلو: مفهوم توسعه يافته از توسعه
ماريو بونژه فيلسوف آرژانتينی: درکی جامع از توسعه
(Integral Conception of Development)
ژروم سگال: شخن از فلسفه اخلاق توسعه،
شفافجسازی مفروضات اخلاقی پاردايمجهای مسلط توسعه
اسلاید 7 :
پرفسور کراکر:
Professor David Alan Crocker
Senior Research Scholar, Institute for Philosophy and Public Policy
School of Public Policy
اسلاید 8 :
سوالات کليدی اخلاق توسعه:
اخلاقگرايان توسعه، اصولاً سؤالات مرتبط زير را مطرح ميكنند:
چه چيزي بايد به عنوان توسعة (خوب) تلقي شود؟
مثال روشن توسعة خوب و توسعة بد چيست؟
چگونه پارامترهاي مختلف ديني، اجتماعي، و محلي ميتوانند در دستيابي به توسعه نقش مثبت ايفا كنند؟
آيا بايد همچنان به استفاده از مفهوم توسعه به جاي مفاهيمي چون پيشرفت، رشد اقتصادي، دگرگوني، آزادسازي يا جايگزينهاي پساتوسعهاي توسعه ادامه دهيم؟
اگر توسعه نه به عنوان يك مفهوم فارغ از قضاوت ارزشي، بلكه به عنوان تغييرات اجتماعي اقتصادي خوب تعريف شود، آنگاه اهداف و استراتژيهاي مهم اقتصادي، سياسي و فرهنگي يك جامعه بايد چه چيزهايي باشند، و كدام اصول بايد نشانگر گزينش آنها باشند؟
اسلاید 9 :
سوالات کليدی اخلاق توسعه - ادامه:
چگونه بايد منافع و آسيبهاي توسعه را تشخيص داد و توزيع كرد؟
در جريان اين سنجش، آيا پايهايترين مقولهاي كه بايد مورد توجه قرار گيرد، درآمد ناخالص ملي (GDP)، دسترسي به منابع و امكانات، توانمنديها و كاركردهاي انساني (سِن)، شكوفايي انساني يا حقوق بشر است؟ آيا برخي شاخصهاي تلفيقي مربوط به توفيق اساسي فرايند توسعه، همچون رشد اقتصادي يا كارآمدي اقتصادي، مقولاتي هستند كه بايد معيار سنجش باشند؟
آيا عدالت اجتماعي مستلزم بيشينهسازي حداقل درآمد، رساندن همة افراد به بالاي خط [فقر]، يا كاهش نابرابري است؟
چه كسي (يا چه نهادهايي) بايد مسؤول ايجاد توسعه باشند (دولت يك ملت، جامعة مدني يا بازار)؟ دولتهاي مرفه، مؤسسات بينالمللي، انجمنهاي غير دولتي و خود كشورهاي فقير بايد چه نقشي در توسعه داشته باشند؟ آيا اساساً بايد نقشي داشته باشند؟
اسلاید 10 :
چگونه بايد تكاليف و وظايف مربوط به توسعه را تشخيص داد؟
آيا اين تكاليف صرفاً مبتني بر تعهدات است؟ يا ناشي از وظايف كلي ناشي از نيكوكاري (اعطاي كمك به نيازمندان خاص)، يا وظايف كلي معين (حقوق فقيري)، يا وظايف نفيي داير بر فروپاشاندن ساختارهاي بيعدالتي يا متوقف ساختن اقدامات آسيبزا، يا وظايفي كه متوجه جبران خطاهاي گذشته است؟
خوبي و بدي عامليتهاي توسعه در چيست؟