بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----


اسلاید 1 :


مقدمه:

حسابداری توسعه پایدار:به عنوان حسابداری اجتماعی،حسابداری مسئولیت اجتماعی زیست محیطی و یا گزارش های مالی و  غیر مالی شناخته میشود.

حسابداری توسعه پایدار:

1) حاوی حسابداری مالی است

2) تمرکز بر افشای اطلاعات غیر مالی در مورد عماکرد یک شرکت به گروه های خارجی ذینفع نظیر صاحبان سرمایه،اعتبار دهندگان و مقامات دیگر .....و تاثیر مستقیم بر جامعه،محیط زیست و عملکرد اقتصادی یک سازمان دارد.

اسلاید 2 :


حسابداری توسعه پایدار:

الف) در مقابل حسابداری مدیریت

ب) همراه حسابداری مالی

 حسابداری توسعه پایدار:

به عنوان ابزاری تلقی میشود که سازمان ها برای تبدیل شدن به وضعیت توسعه و پایداری بکار میبرند و در آن از مفاهیم و اصول شناخته تری نسبت به سازمان و محیط پیرامون آن بطور بسیار گسترده استفاده می کنند.

تاریخچه:

مفهوم حسابداری توسعه پایدار مربوط به یک دوره در 40 سال گذشته است.که فرایند و پایه گذاری آن ناشی از 1) تحولات پدیدآوره در رشته حسابداری 2) توجه به مفاهیم و ریشه حسابداری به عنوان مفهومی بسیار و وسیعتر از ابعاد مالی است.

اسلاید 3 :


این تغییر و توسعه ایجاد شده نشان دهنده دو خط فکری است:

خط اول: نگرش فلسفی در مورد فرایند و نقش پاسخگویی سازمان ها و چگونگی ارتباط آنها با توسعه پایدار را مطرح میکند.

خط دوم: توجه به چشم انداز مدیریت در ارتباط با شرایط و ابزار متنوع موثر در جهت پایداری سازمان است.

اسلاید 4 :


فرایند توسعه یافتگی این رشته از حسابداری مربوط به سالهای:

1)1980-1971

2)1990-1981

3)1995-1991

4)1995 تا کنون


که در نهایت منجر به ایجاد رشته جدیدی در مراکز علمی تحت عنوان حسابداری پایدار شده است.

1) در این دوره زمینه‌های محیط‌ زیست به‌عنوان بخشی از جنبش حسابداری اجتماعی مطرح میشود و نقش آسیب‌پذیری محیط‌زیست از طریق صدمه به زمین، هوا، آب.... مطرح شد. برای به وجود آمدن شرایط توسعه در سازمان ها ایده اول در مورد قیمتهای سایه و نقشه‌برداری از اثرات جانبی بود و همچنین سهم این دوره در ایجاد تحولات گسترده‌ در زمینه‌های ممیزی‌ اجتماعی درخورتوجه بود و عدم وجود استانداردهای حسابداری مالی و چهارچوب های نظارتی به میزان کافی باعث شد که مطالعات تجربی بیشتر جنبه توصیفی داشته باشد

اسلاید 5 :


2) در این دهه علاقه به حسابداری محیط زیست افزایش یافت و این امر نشانه افزایش تخصص در ادبیات حسابداری است. در این دوره برنامه های توسعه آموزش در مورد مسائل حسابداری اجتماعی و زیست محیطی مطابق با مفاهیم ریشه ای مطرح شد و بیشتر بحث در خصوص مسائل فلسفی مطرح شده است.

3) در این دوره نفوذ و تسلط کاملی از اطراف حسابداری زیست محیطی  و حسابداری مسئولیت اجتماعی برای موضوع های توسعه پایدار مطرح شد. وجود چهار چوب نظارتی برای شناسایی مفاهیم حسابداری اجتماعی و زیست محیطی وهمچنین چهار چوب مفهومی برای گسترش حسابداری غیر مالی و مسائل اجتماعی و زیست محیطی که مقررات زیست محیطی در کشورهایی چون انگلستان و سایر کشورهای اروپایی کند تر از ایالات متحده امریکا،کانادا و یا استرالایا بوده، اما پیشرفتهای سریع در این زمینه در مقایسه با سایر کشورها در حوزه حسابداری اجتماعی امری کاملاً آشکار است.

اسلاید 6 :


4) در این دوره همگرایی بازارهای جهانی سرمایه و ظهور مسائل و موضوعهای جهانی و منطقه‌ای در خصوص مفهوم کنترل کیفیت در زمان فعلی برای حرفه حسابداری به نقطه اوج خود رسیده است. همچنین نهادهای فوق ملی در سطوح سیاسی، مانند سازمان ملل متحد و سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، توجه خود را به رشته حسابداری برای حمایت از پایداری معطوف کرده است.

حسابداری توسعه پایدار بایستی با استراتژی های شرکت متصل باشد و از یک چارچوب پایدار پیروی کند و از طریق افشای اطلاعات خود در سطوح سه‌بعدی (محیط ‌زیست، اقتصادی و اجتماعی) در عمل اقدام کند.

اسلاید 7 :


مهمترین موارد ایجاد توسعه پایدار عبارتند از:


1) شناسایی موضوع های مربوط به پایداری که در ایجاد ارزشهای مادی، و همچنین شناسایی و براورد ریسکهایی که بدهی های شرکت را تحت تاثیر قرار می‌دهد نقش دارند.


2) نیاز به وجود کسب ‌وکار مناسب برای رشد پایدار است.

اسلاید 8 :


مدل و فرم گزارشگری:

برای تبدیل شدن به جامعه‌ای پویا و اقتصادی پایدار توجه به وجود و نقش اطلاعات مالی در تمام جوامع حرفه‌ای به‌رسمیت شناخته شده است.

مکانیزم های گزارش گری مختلف:

1) اظهارات اطمینان بخشی

2) گزارش عملکرد زیست محیطی،اجتماعی و اقتصادی

اسلاید 9 :


برخی از این گزارشها عبارتند از: گزارشهای کوتاه یا گزارش های مختصر که برخی از شرکت ها تهیه و منتشر می‌شود بطوریکه در گزارشهای خود از ترکیبی از فلاپی‌ها و منابع آنلاین و همچنین دانلود فایلهای پی‌دی‌اف استفاده می‌کنند.

سازمان ابتکار گزارشگری جهانی، سازمان همکاری اقتصادی و توسعه و کمیسیون توسعه سازمان ملل متحد برای یکپارچه ‌سازی گزارش ها در چارچوب یک سیاست مشخص فعالیت می کنند.

سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه دارای دو رویکرد نسبت به حسابداری پایدار است.

1) اندازه گیری موضوعات زیست محیطی و اقتصادی،روابط اجتماعی

2) روش های مبتنی بر ثروت

اسلاید 10 :


خلاصه و چشم انداز:

حسابداری باید دانش و عمق اطلاعات خود را گسترش دهد و با ایجاد یک کانال و مسیر گفتگوی مشترک با متخصصان علوم اجتماعی و زیست محیطی میسر خواهد شد.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید