بخشی از مقاله

چکیده

با توجه به تاکید آیات متعدد بر موضوع رسیدگی به اعمال سعی محقق بر این است که با استفاده از علم حسابداری و بهره گیری از آموزه های قرآنی یک الگوی مناسب جهت انجام حسابداری اعمال ارائه شود.در این تحقیق سعی شده است به گونهی جدیدی از حسابداری، تحت عنوان حسابداری اعمال اشاره نمود و با بهرهگیری از مبانی نظری علم حسابداری و آموزههای قرآنی به روش جدیدی برای حسابداری اعمال انسان پرداخته شود. در واقع، حسابداری اعمال1 می تواند شاخه ای از علم حسابداری باشد که برگرفته از آیات واحادیث ائمه اطهار - ع - ومعادله حسابداری می باشد،که آدمی را در شناسایی، ثبت، طبقه بندی وتجزیه و تحلیل اعمال کمک می نماید.

هدف از این تحقیق بالا بردن میزان توجه افراد به اعمال خود و ارائه خط مشیهایی به افراد است تا بیشتر در مسیر سعادت ورضایت خداوندگام بردارند و مصداق حاسبوا انفسکم قبل ان تحاسبوا2 گردند.همچنین سعی محقق بر آن است تا از دیدگاه حسابداری به آیات نگاه شود وداراییها، بدهیها و سرمایه اعمال هر فرد مشخص و مورد توجه قرار گیرد. دامنهی این تحقیق در محدوده جامعه اسلامی است و سعی شده است تا مبتنی بر آموزههای قرآنی و روایات اهلبیت - ع - بیان شود. نتایج بدست آمده از تحقیق حاضر، حاکی از این است افرادی که از دارایی ایمان برخوردارند و بدهیهای تکلیفی و خودساخته کمتری دارند، میتوانند به سرمایهای که خداوند وعده داده دست پیدا کرده و در زمره صالحان قرار گیرند. - سوره عنکبوت؛آیه3 - 9

مقدمه

باگذشت زمان و پیدایش علوم مختلف و همچنین پیدایش شاخههای جدید از علم حسابداری از قبیل حسابداری زیست محیطی، حسابداری منابع انسانی و... تاکنون مطالعه وتحقیقی در رابطه با نحوه حسابداری اعمال انسان بیان نشده است. انسانی که خداوند بعداز خلقتش به خود تبریک گفته1 و جهان هستی را در اختیارش قرار داده2 و قدرت بیان3 را به او عنایت فرموده و قدرت تفکر، خلاقیت و ابتکار را که از ویژگی های اختصاصی انسان است ،به اوارزانی داشته4 و برای هدایت او قرآن را نازل فرموده که کتاب هدایت بشریت است5 ، لذا این تحقیق با این دیدگاه آغاز گردید، انسانی که خداوند او را اشرف مخلوقات نام گذاری کرد و بعد از خلقتش به خود تبریک گفت و طبق آیات قران اعمالش مورد حسابرسی قرار می گیرد چگونه و با چه ابزاری می توان اعمال این موجود با عظمت را قبل از حسابرسی در روز رستاخیز مورد بررسی و ارزیابی قرار داد و یک شمای کلی از اعمال افراد در اختیار هر فرد مسلمان قرار داد تا در مدیریت اعمال خود موفق تر ظاهر شود.

تعریف حسابداری مالی واهداف

علم حسابداری که علم شناسایی، اندازه گیری ، ثبت و طبقه بندی اقلام و نهایتا گزارشگری رویداد های مالی یک واحد تجاری نام گذاری شده و دارای چندین صورت مالی جهت ارائه گزارشات مالی است یکی از این صورت های مالی اساسی ترازنامه است ترازنامه تشکیل شده است از عناصری از جمله دارایی ها در سمت راست تراز نامه و بدهی ها و حقوق صاحبان سرمایه در سمت چپ تراز نامه. هدف صورتهای مالی عبارت از ارائهی اطلاعاتی تلخیص وطبقه بندی شده درباره وضعیت مالی،عملکرد مالی وانعطاف پذیری مالی واحد تجاری است،که برای طیفی گسترده از استفاده کنندگان صورتهای مالی در اتخاذ تصمیمات اقتصادی مفید واقع گردد. صورتهای مالی همچنین نتایج وظیفه مباشرت مدیریت یا حسابدهی آنها را در قبال منابعی که در اختیاراشان قرار گرفته منعکس می کند.

1    سوره مومنون؛آیه14

2    سوره بقره؛آیه29

3    سوره رحمن؛آیه4

4    سوره اسراء؛آیه 36 سوره مومنون؛آیه 78 سوره سجده؛آیه9 سوره الحقاف؛آیه26سوره مُلک؛آیه23

5    سوره مائده؛آیه 16

تعریف حسابداری اعمال واهداف

منظور از حسابداری اعمال، نوعی حسابداری اعمال اختیاری و تکلیفی انسان است که بر پایه معادلات حسابداری شکل میگیرد و میتوان آن را شاخه جدید از علم حسابداری معرفی نمود که برگرفته از آیات قرآن و احادیث معصومین - ع - می باشد، و انسان را در شناسایی، ثبت، طبقهبندی، تجزیه و تحلیل اعمال کمک می رساند. یکی از اهداف گزارشگری اعمال فراهم ساختن اطلاعاتی جهت بررسی وضعیت اعمال و ایجاد توجه ودقت بیشتر نسبت به بدهی های تکلیفی همراه با کنترل بیشتر بر بدهی های خود ساخته است. هدف دیگر گزارشگری اعمال کمک به افراد در جهت مدیریت بهتر بر اعمال انجام شده و سوق دادن فرد به انجام اعمالی است که خوشنودی بیشتر خداوند را در پی خواهد داشت.

با استفاده از معادله حسابداری بیان شده به تشریح یکی از صورت های مالی می پردازیم تعریفی که از ترازنامه در حسابداری مالی شده بیانگر وضعیت مالی یک شرکت در یک مقطع زمانی معین است،این گزارش از یک سو بیانگر دارائیها و از سوی دیگر بیانگربدهی ها و حقوق صاحبان سهام است. دارائیها شامل:-1 دارایی جاری - وجوه نقد، سرمایه گذاری کوتاه مدت،حسابها و اسناد دریافتنی، موجودی کالا، سپرده ها وپیش پرداخت ها - -2دارایی ثابت - زمین،ساختمان،ماشین آلات،وسایط نقلیه - -3سرمایه گذاری های بلند مدت - مانند خرید سهام سایر شرکتها - .و-4سایر دارائیها است. بدهی ها شامل:بدهی جاری - حسابها واسناد پرداختنی،پیش دریافتها - بدهی های غیرجاری - شامل بدهی های بلندمدت وذخیره بازخریدخدمات کارکنان - . است و حقوق صاحبان سهام؛منابعی است که متعلق به سهامداران است و شامل - سرمایه،اندوخته های قانونی وتوسعه،سود - زیان - انباشته،صرف سهام - می باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید