بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

مسجد النبی: به هنگام هجرت پیامبر از مکه به مدینه ، برای سکونت ایشان و خانواده شان و نیز به عنوان پایگاهی برای دین اسلام بنا گردید این بنا در زمان خلیفه ولید عبدالملک تخریب شد .

اسلاید 2 :

قبه الصخره : قبه الصخره کهنترین بنایی است که از آغاز دوره اسلامی در نهایت کمال و به همان شکل اولیه باقی مانده است این بنا از دستاورد های برگ دوره امویان است که تاریخ ساخت آن به سال های 69 و 73 هجری درزمان خلیفه اموی با میگردد. سبک بنا شامی و محل احداث آن شهر اورشلیم می باشد این بنا بر روی یک سکوی مصنوعی برپا شده است.

اسلاید 3 :

مسجد جامع اموی در دمشق : مسجد جامع دمشق از دیگر بناهایی است که در دوره امویان میان سالهای 88 و 96 هجریبه فرمان ولیدبن عبدالملک ، خلیفه اموی به سبک شامی ساخته شده است .

اسلاید 4 :

مسجود جامع قیروان در تونس : این مسجد ازکهنترین مساجد باقی مانده و نخستین مسجد مغرب است که در تونس ساخته شده است

اسلاید 5 :

مسجد ابن طولون : از مهمترین مساجد باقی مانده در دوره ی عباسیان در خارج عراق در مصر و شمال آفریقا است که در میان سال های 63 تا 266 هجری به دست ابن طولون، حاکمی ترک در خدمت عباسیان به سبک مصری ساخته شده است مصالح اصلی بنا آجر است.

اسلاید 6 :

مسجد جامع فهرج یزد : این مسجد که شاید کهنترین مسجد ساخته شده در ایران است در 22 کیلومتری یزد در قریه ای به نام فهرج بر سر راه قدیم یزد کرمان قرار دارد که ساخت آن به سال اول هجری بر می گردد .

اسلاید 7 :

مسجد جامع اصفهان : که مسجد عتیق نامیده می شود که طرح اولیه این مسجد به سال 156 هجری بوده است بررسی های انجام گرفته نشان داد که موقیت مسجد کنونی نسبت به مسجد نخستین تغییر یافته است به طوری که جهت قبله در مسجد کهن با مسجد کنونی حدود 20 تا 30 درجه اختلاه دارد .

اسلاید 8 :

مسجد جامع نیریز: یکی از بنا های تبدیل یافته است که پس از اسلام به صورت یک ایوان تک بوده است این مسجد ازمحدود بناهایی ایوانی  است که در غرب ایران (استان فارس) شکل گرفته است.

اسلاید 9 :

 

حرم امام رضا (ع): مجموعه ساختمان های پیرامون آرامگاه امام رضا (ع) همانند مسجد جامع اصفهان گنجینه موزه ی معماری سنتی ایران است . این مجموعه شامل بقعه اضلی که در زیر گنبد طلا جای دارد _ صحن عتیق_ نو _ مسجد گوهرشاد _مدرسه پری زاد داروالحافظ _آرامگاه شیخ بهایی است . آرامگاه امام رضا خود از کهنترین بخش این مجموعه است .

اسلاید 10 :

 

مسجد گوهرشاد : این مسجد یکی از مهمترین مساجد دوره ی تیموری می باشد . که به فرمان گوهرشاد ، همسر شاهرخ تیموری در فاصله ی سال های 808 تا 821 هجری در مجاورت آرامگاه امام رضا و متصل به بقعه اصلی بنا شده است که معمار آن استاد قوام الدین شیرازی است.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید